Driftsäkert och kortare leveranstider. Det är delar av betyget från Gävle Offset sedan de valde att uppdatera digitaltrycket med två nya produktionsskrivare.
Vi står inne på Gävle Offsets digitaltrycksavdelning. Robert Maltanski arbetar med van hand, fyller på papper, traskar till skrivarpulpeten och förbereder nästa tryckjobb på kö. Vid första anblick står två identiska produktionsskrivare i lokalen. Så är också fallet, men en närmare titt visar att den påkopplade efterbehandlingen skiljer dem åt.
Det var i oktober tryckeriet investerade i två nya Ricoh C9200, tonerpressar för fyrfärgstryck anpassade för högvolymsproduktion. Vd:n Leif Jansson berättar att de äldre digitalmaskinerna var ganska slitna. När beslutet väl togs att förnya var det allround-maskiner de var ute efter.
– Vi tittade givetvis på flera fabrikat, men har alltid varit intresserade av Ricoh och sedan Gibon Gävle började sälja dem så tyckte vi att vi kunde få bra support här i stan. Det var viktigt.
Gävle offset ingår tillsammans med andra tryckerier i det rikstäckande nätverket Intercopy. De är Ricoh-användare hela bunten och har gett goda vitsord.
– Alla har varit nöjda. Vi fick också ett väldigt bra intryck av Ricoh, säger han och berättar att de i sitt researcharbete reste till Ricohs upplevelsecenter i Telford, Storbritannien, för att få en bättre helhetsbild av företagets personal och organisation.
En mix av jobb
Han förklarar att Gävle Offset har en väldigt blandad produktion. De gör broschyrer, pärmar, brev och vykort men också häften och flyers i små och stora upplagor. Broschyrhäftning inline var ett krav.
– Men vi valde bort sidoskärning. Dels för att det var dyrt, dels för att Ricoh kan printa utfallande. Det vi inte printar utfallande får vi skära i skärmaskinen. Det har hittills inte varit några problem. Den ena produktionsskrivaren hos Gävle Offset är utrustad med Plockmatics system för broschyrhäftning med bigning, trimning i över- och underkant samt fyrkantsrygg. Den andra maskinen är utrustad med ett magasin för långa ark och Ricohs egna häftsystem för klamring i sidor och hörn.
– Nu kan vi köra sexsidiga foldrar vilket är väldigt bra.
– Vi ville också kunna blada i bilagor så en sådan funktion har vi också valt till.
Leif Jansson säger att de sett tydligt de senaste månaderna att produktionen inte bara har blivit snabbare utan också säkrare sedan de nya skrivarna kommit in i verksamheten.
– Vi har nästan inga driftstörningar och har kunnat korta våra leveranstider. Det i sin tur har gjort att vi kan planera våra dagar bättre. Nu behöver vi inte ta höjd för att det krånglar. Maskinerna är verkligen driftsäkra.
Enklare för användare
Operatören Robert Maltanski, som dagligen arbetar på digitaltrycksavdelningen, säger att hans arbete har underlättats:
– Jag har inte jobbat med Ricoh-maskiner tidigare. Men med den här större touchskärmen och papperskatalogen är det otroligt smidigt. Det är enkelt att skapa sin papperskatalog, med papperstyper och gramvikter för det vi har i huset.
– Vi kör gramvikter från 100 till 300, men vi har faktiskt även kört igenom uppåt 400 gram. Det funkar riktigt bra och kul att maskinerna klarar riktigt ordentliga gramvikter. Han säger att fram- och baksidespassingen på varje ark justeras automatiskt under körningens gång. När jobbet släpps på går det färdigt. Det är sällan papperet fastnar. En annan sak han gillar är färgsättningen i maskinen. Operatören kan göra vissa moment själv utan att behöva tillkalla en tekniker. Mycket småjobb blir det nuförtiden och dessa kan göras färdiga snabbt.
– Det är driftsäkert och färgerna stämmer. Sedan tycker jag att maskinen på ett väldigt bra sätt kan simulera offsetutseendet på obestruket papper. Kuvert ska jag också tillägga, det går ruskigt fort. En låda med 500 C5-kuvert tar inte lång tid.
Längre mellan servicebesök
När Sign&Print är på besök i tryckeriet träffar vi även Karl Elias från Ricoh och Niclas Wahlgren, vd på Gibon Gävle. Niclas har länge haft Gävle Offset som kund och levererat de nya produktionsskrivarna. Han pekar framför allt ut flexibiliteten och stabiliteten tryckeriet nu har fått med sin nya uppsättning – två likadana maskiner. Om det skulle inträffa att en skrivare kraschar kan de snabbt koppla på efterbehandlingsutrustningen på maskinen bredvid och därmed trygga produktionen.
– Det ska sägas att alla maskiner nuförtiden håller väldigt hög kvalitet. Men det vi har märkt är att det går mycket längre mellan intervallerna på de här Ricoh-maskinerna. Det går längre perioder mellan servicebesöken. Det är en sak jag skulle vilja säga är avgörande i dag.
Flytta över offsetjobb
Maskininvesteringarna bäddar också för att kunna flytta över en hel del volymer som annars hade gått i offset, exempelvis kuvertproduktion i små upplagor.
– Vi är ganska teknikneutrala. Folk tycker det blir bra vad än man trycker med. Så vi använder de maskiner vi tycker är lämpliga. Det är inte alltid man behöver trycka med offset i dag för man behöver helt enkelt inte så stora upplagor, säger Leif Jansson.
Han uppskattar att 15 procent av det samlade trycket går digitalt i dag. De utnyttjar cirka 250 000 till 300 000 klick i månaden.
– Där har vi kapacitet att nå högre. Får vi bara in tillräckligt med jobb så.
En helhetsleverantör av tryck
Gävle Offset drivs sedan flera år tillbaka av ägarna Leif Jansson, vd, och Martin Hedberg och Joel Wallman som ansvarar för försäljningen. Företaget har 16 anställda och är en helhetsleverantör av tryck.
– Vi är som en minifabrik med digitaltryck, offset- och rulloffset, storformat och lagerhållning. Om det är något vi inte kan göra så omger vi oss med bra underleverantörer. Affärs- och produktionsflödet, från inkommande order till fakturering, har blivit till det bättre på senare år.
– Vi bytte till Haikom i början av 2020. Det passade ganska bra för det var ju inte så mycket folk som ringde vid den tiden, säger han och syftar på covidpandemins inledning.
– Där har vi fått in både storformat, digitaltrycket och offsetkärrorna. Det är vi väldigt nöjda med.
Han säger att kunderna de servar finns inom tillverkningsindustrin, offentlig förvaltning och näringslivet, främst norr om Stockholm. Storformatssidan har utvecklats på senare år. Flertalet av kunderna är fastighetsägare som de även utför montagejobb till.
– Först och främst försöker vi vara bra lokalt. Det är vår bottenplatta vi lutar oss mot.