Intergraf och NOPA:s årliga konferens Print Matters for the Future satte i år ljus på den senaste utvecklingen inom olika marknadssegment för trycksaker och förpackningar. Andra frågor i ropet var AI-utvecklingen och tryckeriernas miljöansvar.
Konferensen Print Matters for the Future ägde rum 9 juni i Riga, Lettland. Evenemanget gav insikter om den senaste utvecklingen inom olika marknadssegment för olika trycksaker och förpackningar och lockade fler än 110 deltagare från den globala och europeiska tryckeribranschen som fick lyssna till presentationer och nätverka under en heldag.
Miljö och hållbarhet
Ett tema som genomsyrade de flesta av presentationerna på konferensen handlade om hållbarhet och miljöansvar i tryckeribranschen. Några av dagens talare presenterade innovativa metoder för att minska koldioxidavtrycket i samband med tryckproduktion.
Sätt klimatmål för företaget, ta bort ineffektiv produktion, reducera förpackningsmaterial, växla till ett noga utvalt leverantörsled med fokus på deras miljövänlighet, investera för att reducera energibehovet och växla till e-mobilitet i produktionen med mera är exempel företag kan jobba med. Johannes Helmberger från den stora tyska rulloffset-tryckaren Niedermayr berättade att de gör just det, 222 år av transformation.
– Bättre hållbarhetsarbete leder till bättre prestanda i affärsverksamheten, summerade han.
Franskt förbud mot mineraloljor
Presentationer gick också på djupet om förpackningar, förpackningsavfall och nationella initiativ. Ett av de större samtalsämnena var den franska förordningen som började gälla från 1 januari 2023. Den listar mineraloljor som ska förbjudas i tryckfärger till bland annat förpackningar som riskerar att migrera till livsmedel. Det handlar om att fasa ut ämnen som stör återvinningen av avfall eller begränsar användningen av återvunnet material på grund av de risker de utgör för människors hälsa.
Den franska förordningen, kommer att skärpas ytterligare från och med den 1 januari 2025, vilket skapar nya spelregler för tillverkare av tryckfärger, förpackningskonverterare med flera.
Diskussionen om avancerad artificiell intelligens (AI) – hur AI-genererade bilder och texter enkelt kan skapas, vad det får betydelse och hur tekniken påverkar människor och samhällen och den framtida utvecklingen – var ett annat hett ämne. Hur påverkar detta den grafiska industrin?
Yrken i fara
Ivs Zenne, docent på Lettlands konstakademi, fick på temat en fråga från publiken om yrken som formgivare och grafisk designer kommer finnas kvar i framtiden. Hans analys är att de som är riktigt slipade och skickliga kommer att kunna ha kvar sina jobb, andra mer medelmåttiga kommer att ”dö ut” på sikt. Människans betydelse ska dock inte på något sätt underskattas:
– Kreativitet föds och kommer ur våra egna upplevelser.
Han säger vidare att företag på ett eller annat sätt bör anamma AI och inte hamna på efterkälken, för det är utan tvekan så att annars kommer andra företag som väljer att arbeta med den nya tekniken ligga steget före.
Så utvecklas tryckmarknaden
Den inledande delen av konferensen levererades av Sean Smyth, konsult för Smithers, Storbritannien. Hans rapport om printmarknaden fram till 2028 innefattade utvecklingen inom olika marknadssegment för trycksaker med fokus på kommersiellt tryck. Han öppnade sitt anförande med att betona att print fortfarande är ett kraftfullt sätt att nå ut i bruset.
Den globala tryckindustrin är i förändring och har mycket att förhålla sig till. Störst så kallad megatrend är utan tvekan hållbarhetsfrågan, säger han men nämner även andra trender som mikro- och makroekonomier i förändring, geopolitiska risker och demografiska skiften såsom åldersförändringar i befolkningar och konsumentbeteenden. Teknikutvecklingen är en annan. Digitaltrycket växer och printkvaliteten har blivit bättre, likaså har efterbehandlingen blivit mer automatiserad och effektiv. Teknikutvecklingen i ett bredare perspektiv går också i en rasande takt.
Samtidigt står världen inför stora utmaningar.
– Vi befinner oss i en geopolitisk storm, säger han och nämner krig, flyktingkriser, klimatförändringar, energikriser, inflation och stagflation.
– Men den geopolitiska situationen är ändå säkrare 2023 än var vi stod för ett år sedan!
Tryckmarknaden då?
– Hela den övergripande tryckmarknaden ökar, och den ökar väsentligt, säger han.
Det som visar en dalande kurva är publikationer, tidningar och tidskrifter. Transaktionsprint minskar men marginellt, A4-print ligger kvar på en statisk nivå.
Digitaltryck har ett övertag
På den positiva sidan nämner han eventet Hunkeler Innovation Days där det tydligt visades upp att inkjetkvaliteten förbättrats på bestruket papper. Kopplat till detta är också en mer innovativ och automatiserad efterbehandling. Därmed flyttas de tidigare analoga jobben till inkjetmaskiner för att printa postutskick och säkerhetstryck. Inte minst förändrar det också boktrycket:
– Allt kan automatiseras mycket enklare – det bidrar till mindre serier och leder till mindre avfall och mindre miljöpåverkan.
– Digitaltrycket ser ut att ha ett övertag när det gäller miljövänlighet, säger han och jämför med konventionell tryckning där tryckplåtarnas aluminium är den största miljöboven. Värdet för tryckerier att satsa på digitaltryck är så mycket större, eftersom det nu kan matcha både när det gäller kvalitet och kostnad. Även större printvolymer blir vanligare och inkjet ligger steget före toner. Tonertekniken är mer begränsad än inkjet som har större möjligheter att trycka olika produkter, exempelvis storformat.
Utveckla affären med förpackningar
Han tog också upp frågan om lösningen för tryckerier att hitta nya affärer är att ta klivet in på förpacknings- och etikettområdet. Förpackningsboomen är tydlig och har fått extra stort genomslag, inte minst under pandemin.
Sean Smyth är inte helt övertygad och höjde ett varningens finger. Han menar att det är viktigt att förstå att förpackningstrycket är nischat, inriktat på specifika branscher, om man ska börja trycka förpackningar. Han betonade att den stora kakan av alla förpackningar kommer utan tryck, det ses exempelvis när det kommer till e-handelsförpackningar. Å andra sidan är personaliserat förpackningstryck oerhört kraftfullt i ett företags kommunikation.
Deltagarna fick också en omfattande översikt över de nuvarande och framtida förhållandena på den amerikanska tryckmarknaden. Ford Bowers, vd på Printing United Alliance, avlade en rapport sponsrad av Canon. Kvartalsvisa undersökningar där 346 företagsägare, tryckerier med flera, frågas ut om hur de upplever branschen och hur de kommer att ta beslut. 38 stycken av företagen i undersökningen är förpackningstryckare, vilka har störst ökad tillväxtpotential. Ingen tvekan om den saken, säger Ford Bowers.
Undersökningen som ger en överblick av den amerikanska tryckmarknaden visar 97,7 miljarder i total försäljning. Det är en uppgång med 3,4 procent över senaste året och upp hela 18,8 procent senaste två åren.
Han säger att många tryckerier som gjorde en sak igår gör inte samma sak i dag. Kommersiella tryckare (71,2 procent) har förändrats och investerat nya affärsområden utöver sina primära tryckområden och gjort diversifieringar. För skyltmakare är siffran 63,3 procent och screen- och profiltryckare 44,9 procent. Och det är med digitaltryckslösningar det görs. Civiltryckare har till exempel börjat trycka storformat och vice versa.
– Många av dem skiftar spår.
40 procent av de tillfrågade uppger att deras tillgångar har blivit tajtare vilket enligt Ford Bowers tyder på att marknaden kommer att saktas ner. Samtidigt uppger 48,4 procent att de upplever ett ökat motstånd till prisökningar från trycksaksköpare?
Lågkonjunktur och personalkostnader
En övervägande majoritet av deltagarna i undersökningen ser också tendenser till lågkonjunktur. Det svarar 57, 4 procent. Det som oroar tryckföretagen mest är ökade personalkostnader och att kunna bibehålla en tillväxt. Planen de har under 2023 för att öka tillväxten är främst att höja priserna, kontrollera sina kostnader mer effektivt och öka produktiviteten genom kapitalinvesteringar.
Drygt 60 procent uppger att de kommer att investera i hård- och mjukvara under 2023 och planerar att återinvestera mellan 1 till 4 procent av sin årliga försäljning i år. Civiltryckare uppger i majoritet främst investera i arbetsflöde och inkjetlösningar och efterbehandling. Skyltmakare – e-handelslösningar och storformatsmaskiner med inkjetteknik. Även screen- och profiltryckare meddelar att e-handelslösningar är det som står härnäst på tur, men också DTF-transfer.