Att Taopix enbart har fokus på att personalisera fotoböcker är nu som bortblåst. Designverktyget har i dag utökats till ett erbjudande som innefattar de flesta tillämpningar.
Den brittiska mjukvaruutvecklaren Taopix är möjligen sedan länge mest ett bekant designverktyg för att personalisera fotoböcker. I dag är möjligheterna så mycket större och omfattar andra applikationer och för den delen också andra affärsområden. Det säger Leon Verkerk, affärsutvecklingschef på Taopix:
– I teorin kan vi personalisera alla produkter man kan tänka sig. Det är möjligt med Taopix. Det du gör är att du erbjuder din slutanvändare fotoböcker, almanackor, flaskor och pennor. Alla produkter där människor vill addera en text eller ett motiv,
Möjligheter till skapande
Förutom att skapa designer och layouter – text och bilder går det att addera tillval till kunderna så att de kan göra fler val, till exempel välja omslagsstorlek, material, färg och förädling såsom prägling, gravering och foliering. Det går också att se en 3d-renderad bild på designen som skapas. Dessa kan sedan produceras i obegränsat antal vare sig det är profilprodukter, fotoböcker eller t-shirtar. Ett av de senaste tilläggen är att det går att arbeta med QR-koder via bild på en smartphone för att designa en produkt.
Programvaruplattformen Taopix finns tillgänglig både som online- eller offline-version och erbjuds enligt en licensmodell. Vanligtvis integreras designverktyget med olika plattformslösningar för e-handelsplatser och affärssystem.
Enkelt för kunder
Han säger att det e-handelsföretag huvudsakligen brottas med är sökmotoroptimering och att generera trafik till e-handelsplattformar, men i all väsentlighet också att behålla trycksaksköparna när de väl är där. Då är det viktigt att göra det smidigt och enkelt för dem att designa sina trycksaker och lägga en order.
– Det vi gör är att vi gör det enkelt för våra kunder att sälja till deras kunder.
Han påtalar vidare att det som gjort deras programvara till en succé är att Taopix inte har några begränsningar. Kunder som är i färd med att bygga upp sina e-handelsplatser, exempelvis via Shopify, kan göra det helt efter sina behov. Taopix kan anpassas i enlighet med kundens önskemål. Kundens front end-lösning behöver inte alltid se likadan ut.
– Du kan bygga upp din egen väg till framgång, säger Leon Verkerk.
”Värd att titta närmare på”
Björn Olsson, vd på VBS, som säljer programvaran i Norden ser positivt på hur möjligheterna har breddats med mjukvaran, och vad designverktyget kan göra för kunder.
– Det gör det intressantare och helt enkelt mer säljbart för att uttrycka det krasst.
– Det är väldigt spännande och en produkt som är värd att titta närmare på oavsett vilken fas man är i som tryckare eller som trycksaksproducent, säger Björn Olsson om utvecklingen som skett.