Rekyl växlar upp med t-shirttryck

PUBLICERAD: 15 juni 2023
UPPDATERAD: 19 juni
Jon Svärdhagen, Daniel Ingdahl och Christian Wallenius driver Rekyl. Nu växlar de upp med egen tryckproduktion av t-shirtar. Foto: Adam af Ekenstam

Profilföretaget Rekyl är inte vilket företag som helst. Hjärtat finns hos alla veteraner som kämpat i krig och gjort utlandsinsatser för Sverige, men också hos Ukraina. T-shirttrycket är nu säkrat med egen produktion, och ett helt digitaliserat orderflöde från början till slut har tagit form.

Det var när Ryssland annekterade Krimhalvön i Ukraina 2014 som beslutet togs. ”Det här borde vi göra”, säger Daniel Ingdahl om upptakten till veteranstödsföretaget Rekyl som han driver tillsammans med Jon Svärdhagen och Christian Wallenius.

Alla tre har själva en bakgrund i det militära. Första gången de möttes var när de gjorde värnplikten på Lapplands jägarregemente I22 i Kiruna. Tillsammans såg de ett behov av att stötta veteran-communityn i Sverige, människor som haft utlandstjänst genom åren och befunnit sig i en krigszon eller ett katastrofområde, bland annat Kongo, Balkan, Afghanistan och Mali, på uppdrag av svenska regeringar.

– Många veteraner har mått dåligt psykiskt efter vad de upplevt och kanske inte alltid varit sedda av civilsamhället och inte till 100 procent av Försvarsmakten heller, säger han och fortsätter:

– Vår tanke var att lyfta veteraner, veteranfrågan och stötta organisationer i Sverige ekonomiskt.

Stöd till Ukraina

Västeråsbaserade Rekyl är ett vinstdrivande företag som vilket som helst, men stöttar alltså också en rad Veteranorganisationer ekonomiskt. De samarbetar aktivt med andra företag och organisationer och har kommit att bli Sveriges största sponsor av veteranstöd.

– Fram tills nu är det väl 2,4 miljoner kronor vi har donerat inklusive stödet till Ukraina. Lägesbilden är dock bättre idag, enligt Daniel Ingdahl, vilket gjort att Rekyl flyttat ett ganska stort fokus från veteranfrågan i Sverige. Dels har Försvarsmakten dragit i gång en veteranmottagning på sjukhuset i Uppsala, dels har veteranorganisationerna fått ett bättre fungerande stöd. För närvarande är det Rysslands invasion i Ukraina och kriget där som blir en allt större fråga för Rekyls insatser:

– Just nu tittar vi på vad vi kan göra för att hjälpa Ukraina. Så mycket av våra pengar går dit i stället, säger han och uppskattar att åtminstone en halv miljon kronor redan skänkts till landet.

T-shirtar och tryckta affischer är två produktkategorier i företagets sortiment.
Försäljning via e-handel

Rekyl bedriver e-handelsförsäljning av ett hundratal artiklar i sortimentet med allt från t-shirtar och hoodies, mössor och kepsar och funktionskläder till muggar, pennor och affischer. Har produkterna inte Rekyl-loggan på sig så kommer de med veteranbudskap som Ge fan aldrig upp, Gör din plikt innan du kräver din rätt och Remember everyone deployed.

– Vi har alltid haft en idé om att vi vill producera så mycket vi kan i Sverige. Tanken med t-shirtar är att vi synliggör det vi håller på med för då går alla och bär på våra budskap. Därför var det givet att vi skulle göra t-shirtar.

Med en samarbetspartner har Rekyl tagit fram ett eget kaffevarumärke. Foto: Adam af Ekenstam.

Företaget erbjuder även en undergrupp med produktvarumärken som tagits fram i samarbete med andra svenska företag, exempelvis öl och kaffe.

– Vi producerar kaffe med en stor leverantör i Sverige, säger han och berättar att de också har ett samarbete kring ett sortiment med knivar som går som tåget.

– Det är bara vi i Sverige som tillverkar knivar på den kvalitetsnivån och med så stora serier i Sverige.

Under alla år har Rekyl lagt ut sitt tryck av t-shirtar och andra produkter på olika svenska tryckerier. Men, säger han. Det har fungerat sisådär med tryckleverantörernas kvalitet och leveranser:

– Under årens lopp har vi kastat ut tryckerier som inte levererar och tagit in nya. Till slut insåg vi att tryckeriernas processer med beställnings- och logistikflöden är väldigt manuella och analoga. Det tar tid och det är lätt att det blir fel – till exempel färger.

Profil- och e-handelsföretaget Rekyl har investerat i en egen maskinpark för att printa t-shirtar med DTG- och DTF-teknik med support och installation av Epson och Folier.
Investerat i tryckmaskiner

Sedan i mars har Rekyl själva tagit kontroll över sin t-shirtproduktion. Tanken har de burit på sedan företaget startade. Men nu var tiden inne, berättar Daniel och säger att så som verksamheten ser ut i dag binds mycket kapital i färdigtryckta motiv som ligger på lagerhyllan.

Rekyl valde att investera i Epsons flaggskeppsmodell och DTG-printer – SureColor F3000 – för direkttryck på plagg (DTG). Foto: Privatbild

Rekyl valde att investera i Epsons flaggskeppsmodell och DTG-printer – SureColor F3000 – för direkttryck på plagg (DTG). En skrivare som även kan skifta till att printa på transferfilm (DTF). Två skrivarhuvuden, PrecisionCore Micro TFP, jobbar i systemet för att printa på både ljusa och mörka plagg i polyester och bomull. Tjocklekarna på plaggen kan sträcka sig upp till 29,5 millimeter.

– Det vi gillar med maskinen är att den talar om för oss vad vi ska göra. Vi kommer inte från tryckbranschen. Vi är inte vana vid tryckpressar. Det den här Epson-skrivaren är bra på är att den talar om för oss vad vi ska göra i form av service, underhåll och sådant. Den sköter sig väldigt mycket själv och är otroligt enkel att använda.

Bland maskinens olika funktioner finns Epsons teknik för verifiering av munstycken och placering av bläckdroppar, samt Piezo-skrivarteknik för att upprätthålla utskriftskvaliteten. Sensorer i skrivaren känner automatiskt av höjden på plagget som ska skrivas ut.

Skrivaren är Epsons första utrustad med större bläckbehållare, 1,5 liter, för att användaren ska slippa att göra så många bläckbyten. Bläcket uppfyller textilstandarderna Global Organic Textile Standard (GOTS) och har ECO PASSPORT-certifiering från OEKO-TEX.

– Det vi gillar med maskinen är att den talar om för oss vad vi ska göra, säger Daniel Ingdahl om Epson-skrivaren. Foto: Privatbild
En stor satsning för företaget

Epson-skrivaren trycker en t-shirt i taget, närmare en minut i tidsåtgång.

– Så som vi jobbar funkar det alldeles utmärkt. Medan den trycker en t-shirt hinner vi göra alla andra steg, säger han och tillägger att bland maskininvesteringarna finns också förbehandlingsmaskinen PRETREATmaker5, en torkugn och värmepressar för att applicera transfer.

Epson och Folier stod för försäljning, installation och utbildning på maskinen. Daniel Ingdahl poängterar att det handlar om en stor affär och investering för Rekyl. Därför var det också av vikt att hitta trygga partner och att service och support fungerar under resans gång.

– Vi tycker att det har funkat bra. De har ansträngt sig. Vi kom med en jäkla massa frågor innan vi valde att kliva på det här – allt från provtryck på olika t-shirtar till ekonomisnack. Jag tycker de har varit väldigt tillmötesgående i den här affären.

Morgan Petterson är ansvarig för allt tryck hos Rekyl. Torktunneln KN 800 Pro från Schulze kan hantera ark upp till 40 x 50 centimeter och används för att torka textilier, DTF-folier, papper och andra material.

Richard Rindelaub på Folier säger att Rekyl har tre års garanti på skrivaren (CoverPlus) och framhåller fördelen att byte av skrivarhuvud kan göras själv av operatören vilket minskar risken för attt produktionen blir stillastående.

– Tryckkostnaden är låg bland annat på grund av ett attraktivt pris på bläcket, säger han.

Fått ett smidigt flöde

Webbshopp, orderadministration och produktion. Allt har integrerats till ett flöde hos Rekyl. Ordrar som beställs sen eftermiddag, kväll och nattetid tas om hand och trycks på morgonen dagen efter och skickas i väg före lunch. När en t-shirt beställs i nätbutiken och motivet inte redan finns på lager, så ploppar tryckoriginalet upp per automatik i rippen. Det är Rekyls egenutvecklade system som ligger bakom och Daniel Ingdahl säger att flödet går extremt snabbt.

– I och med att flödet är helt digitaliserat så är det inget jobb med att fixa tryckfiler. Allt bara hamnar på rätt ställe. Det är bara att trycka på play och så kommer det ut en t-shirt.

Vilka är de stora skillnaderna du ser nu, jämfört med hur det var tidigare?

– För oss är det här den heliga graalen. Vi har haft en kille som i princip på heltid hållit på med att bara beställa hem t-shirtar från olika tryckerier. Så det försvinner för vår del.

– Vi har fullständig kontroll på hela flödet och får alltid ut rätt färger – så som vi vill att våra färger ska vara. Det har varit lite si och så med det när vi har jobbat med andra leverantörer. Vi vet också att vi kan leverera saker i tid eftersom det är vi själva som ansvarar för trycket. Vi får också ut rätt antal, mindre spill och behöver inte oroa oss att någon av logistikfirmorna blir försenade. Det går mycket snabbare helt enkelt.

– Att vi nu har tagit ett steg till i värdekedjan, det vill säga att vi tagit tryckeriernas jobb till oss och kunnat ta deras marginaler och stoppa in i vår verksamhet underlättar för vår tillväxt eftersom lönsamheten ökar.

Trycker efter behov

Det Daniel Ingdahl ser framför sig kommer att hända är att en stor del av deras lagerhållning försvinner. De kan fokusera på att ha ett helt och hållet on demand-baserat tryckeri. Det räcker att ha pallar med otryckta t-shirtar som de sedan trycker motiv på när beställningar trillar in.

– Det gör att vi bara producerar det som beställs. Det spelar ingen roll om det bara är en t-shirt eller 50 stycken med samma motiv. Det är fortfarande samma lönsamhet per t-shirt. Beläggningen i skrivaren har varit minst sagt god efter bara några veckors körning. Han säger inte emot på frågan om det kan komma att bli tal om fler maskininvesteringar i framtiden.

– Eftersom det har blivit så smidigt och enkelt att trycka så ser jag framför mig att många t-shirttryckare lär få sig en utmaning nu och börja tänka på det sätt vi tänker. Det tror jag. Framför allt när vi börjat automatisera och digitalisera flöden.

Lagerhållning av tryckta t-shirtar lär minska när Rekyl framöver räknar med att kunna trycka on demand. Foto: Adam af Ekenstam.
Lansering av nya projekt

Rekyl arbetar också med att ta ett antal andra utvecklingsprojekt i hamn. Dessa kommer att realiseras fram till sommaren – bland annat ett sortiment avseende frilufts- och vildmarksprodukter. Daniel Ingdahl berättar att de alla tre i företaget njuter av att vara ute i naturen, vanligtvis tillbringar de runt 50 dagar per år ute i skogen och eller på fjället.

– Vi har våra idéer om outdoor-produkter och vi har lagt den produktionen i Ukraina av etiska skäl.

Rekyl har stöpt sin verksamhet till kunder inom Sveriges gränser. Till 90 procent är det privatpersoner som lägger ordrar, övriga tiondelen är myndigheter och organisationer. En expansion ser han också som tänkbar på sikt.

– I dagsläget är vi bara verksamma i Sverige. Vi vet att vi förmodligen skulle kunna utveckla den här affären i både Norge, Finland och Danmark. Även Tyskland och USA och så vidare.

Kan ett framtida Nato-medlemskap för Sverige ha en positiv effekt för er?

– Det tror jag, vi har ett bra nätverk med många olika myndigheter. Men jag tror inte att det är avhängigt detta. Vi lyfte den här frågan långt innan det var en fråga – att vi inte har en tillräcklig Försvarsmakt och civil beredskap över huvud taget. Sedan kom covid och sedan kom det som folk definierar som Ukraina-kriget, även om det pågått under mycket längre tid. Men man kan säga att civilsamhället har vaknat upp litegrann och vi får in mycket kunder på grund av det i dag.

Fortsätta ge ekonomiskt stöd

Rekyl omsatte uppåt 10 miljoner kronor 2022 och fortfarande är det de tre delägarna som står på personallistan.

– Vi har ökat vår omsättning med nästan 25 procent varje år. Men förra året stannade vi upp för att jobba med produktutveckling och att få våra flöden att fungera.

Enligt Daniel Ingdahl har det blivit att företaget i regel avsätter 3 till 5 procent av den totala omsättningen varje år för att stötta olika projekt. Överskottet beslutas utifrån företagets likviditet samt utifrån de investeringar som behöver göras för företagets fortsatta utveckling.

– Vi tycker ändå det blir ganska mycket pengar i förhållande till vår omsättning. Patagonia har till exempel 1 procent for the planet av sin omsättning, så i ljuset av det gör vi väldigt stor nytta som företag.

Ser du att ni alltid kommer att fortsätta stötta olika projekt och verksamheter ekonomiskt?

– Absolut. Det är något som jag tycker fler bör fundera på. Man måste spela en lite större roll i samhället än att bara tjäna pengar.

Läs vidare

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Mimaki om Montera får välja

Montera har satsat på Mimaki i maskinparken. De har både en planskrivare och en riktigt bred storformatsskrivare. Det gör att de kan producera många olika typer av applikationer i samma maskiner.

montera-collage

Inkjet i höga hastigheter är framtiden för Ricoh

Arkbaserad toner är fortfarande ett viktigt segment för Ricoh, men det är inom inkjet som det finns verklig potential för både utveckling och tillväxt. Det säger Eef de Ridder, vice vd för Ricoh Europes segment för grafisk kommunikation, i en intervju med Sign&Print.

Ricoh Eef 2

Senaste nytt

Mimaki lanserar två eco-solventskrivare

Mimaki lanserar två nya skrivare i eco-solventserien CJV-200 för skyltmakare.

Skärmavbild-2025-03-10-kl.-15.54.29

Canon-chefen: ”Inkjet rätt väg att gå”

Canon har under flera mässor ställt ut under mottot ”The power to move”. För Canons Jennifer Kolloczek handlar den rörelsen om ett ökat fokus på arkbaserad inkjet i höga hastigheter.

Canon Jennifer Matteus

Iskall precision när storsäljare får efterträdare

Nya Epson SC-S7100 är en fyrfärgs eco-solventskrivare med bland annat ny teknik för skrivhuvudena och förbättrad produktivitet.

s7100_right-printsample-hires

Logistikföretag för tryckt kampanjmaterial byter namn

Namnbytet är ett led i att företaget under många år vuxit från att vara en distributör till att bli en fullskalig logistiker.

Fredrik_Ringstrom