Han är tryckeriets nya försäljningschef: ”Klockrent”

PUBLICERAD: 16 juni 2023
UPPDATERAD: 20 juni
Kristofer Fernström är Tellogruppens nya ansikte utåt i rollen som försäljningschef. Foto: Pressbild

Det blåser nya friska vindar hos Tellogruppen som tagit ut en riktning med fokus på att utveckla kundupplevelsen och marknadsföringen. Med en ny försäljningsdirektör hoppas företaget också sätta extra fart på affärerna.

Hos Tellogruppen med bas i Söderköping pågår en generationsväxling och en satsning speciellt på kundupplevelse, marknadsföring och försäljning. Det uppger företaget i ett pressmeddelande.

– Tryckeribranschen har behövt växla om från att tidigare ha varit ordermottagare till att jobba mer med marknadsföring och försäljning. Det gäller även TelloGruppen. Maskintekniskt är vi mycket väl rustade inför framtiden, säger vd:n Filip Ringqvist.

Ny försäljningschef

Ett steg i satsningen är rekryteringen av Kristofer Fernström som ny försäljningschef. Han började sin nya tjänst 1 juni.

– Nu förstärker vi även när det gäller affärsutveckling och försäljning och Kristofer Fernström har precis den erfarenhet och kompetens vi önskar. Samtidigt föryngrar vi företaget steg för steg.

Lång bakgrund i branschen

Kristofer Fernström kommer närmast från Kartongbolaget, sammanlagt har han varit i tryckeribranschen i över 20 år. I sin roll kommer han ha sin placering i Norrköping men också närvara en hel del i Stockholm och i Söderköping där den största delen av Tellogruppens produktionen sker.

– När jag fick veta vad TelloGruppen vill göra, kändes det klockrent.

– Jag är en person som drivs av utveckling, jag vill jobba framåt och har mycket erfarenhet av det. TelloGruppen är ett mycket fint företag i grunden med stor kapacitet och kompetens och jag ser fram emot att bidra till ett modernare sätt att sälja trycksaker. Vi ska ta ett stort steg när det gäller kundupplevelsen, kunderna ska se oss mer och vi ska finnas närmare våra kunder.

Skapat nya utmaningar

Han säger att tryckerikunder historiskt sett nästan enbart varit reklambyråer med god grafisk och teknisk kunskap. I dag ser dock kunden annorlunda ut. Inhousebyråer och andra kunder som köper trycksaker direkt har blivit fler, vilket har skapat nya utmaningar.

– Det betyder att kompetensen om tryck successivt har försvunnit från kundsidan och tryckerierna behöver ge en annan typ av service, inte bara vara producent.

– Vår roll i dag handlar mer om att skapa tighta relationer med våra kunder där vi tillsammans utvecklar trycksaker som kan hjälpa företag och varumärket på deras resa framåt, menar han.

Läs vidare

Så kan det smarta tryckeriet skapas

Heidelberg kom till Sign&Print Scandinavia för att mässa om "The Smart Print Shop", men även berätta om maskinnyheten Versafire LP. 
Heidelberg

Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.
Visutech 1

Alvöen bjöd på flera nyheter

En butiksskylt med diamantpolerad logga, en kub med mönster i ett svart stenliknande material och ett specialtillverkat båtfönster. Det var några exempel på spännande applikationer som Alvöen visade upp i sin monter.
Alvöen 4

Neonchock hos Nize: "Erbjuda något annat"

Färgstarka tryck med neonfärger fångade ögat i Nize Equipments monter under Sign&Print-mässan. Men även en skrivare som kan printa taktila skyltar som bokstavligt talat sticker ut.
Nize 3

Senaste nytt

Nya kontakter och leads resultatet av mässan

Det fanns en hel del att gå vidare med för de företag som som deltog på Sign&Print. Många av bolagen vittnade om många nya bekantskaper och leads att arbeta vidare med.
mässcollage

Glassbjudning gav samtal om H-trycks behållare

H-tryck tog med sig glassmaskinen till Sign&Print-mässan till många besökares glädje. Det var så klart en bra ice breaker för att få igång samtalet med kunderna om till exempel de glassbägare de producerar för 1-3 kulor.
890D8DCE-330D-4DD5-9B69-08AA07508539_1_100_o

Folier.se hjälper nystartade bolag komma igång med textiltryck

Folier.se säljer maskiner och material för att göra det mesta inom tryck i allmänhet och textiltryck i synnerhet. De tog bland annat med sig Secabos rulle till rulle-skärbord för DTF till Sign&Print-mässan.
DSC_4677

Så kan det smarta tryckeriet skapas

Heidelberg kom till Sign&Print Scandinavia för att mässa om "The Smart Print Shop", men även berätta om maskinnyheten Versafire LP. 
Heidelberg