Han är tryckeriets nya försäljningschef: ”Klockrent”

PUBLICERAD: 16 juni 2023
UPPDATERAD: 20 juni
Kristofer Fernström är Tellogruppens nya ansikte utåt i rollen som försäljningschef. Foto: Pressbild

Det blåser nya friska vindar hos Tellogruppen som tagit ut en riktning med fokus på att utveckla kundupplevelsen och marknadsföringen. Med en ny försäljningsdirektör hoppas företaget också sätta extra fart på affärerna.

Hos Tellogruppen med bas i Söderköping pågår en generationsväxling och en satsning speciellt på kundupplevelse, marknadsföring och försäljning. Det uppger företaget i ett pressmeddelande.

– Tryckeribranschen har behövt växla om från att tidigare ha varit ordermottagare till att jobba mer med marknadsföring och försäljning. Det gäller även TelloGruppen. Maskintekniskt är vi mycket väl rustade inför framtiden, säger vd:n Filip Ringqvist.

Ny försäljningschef

Ett steg i satsningen är rekryteringen av Kristofer Fernström som ny försäljningschef. Han började sin nya tjänst 1 juni.

– Nu förstärker vi även när det gäller affärsutveckling och försäljning och Kristofer Fernström har precis den erfarenhet och kompetens vi önskar. Samtidigt föryngrar vi företaget steg för steg.

Lång bakgrund i branschen

Kristofer Fernström kommer närmast från Kartongbolaget, sammanlagt har han varit i tryckeribranschen i över 20 år. I sin roll kommer han ha sin placering i Norrköping men också närvara en hel del i Stockholm och i Söderköping där den största delen av Tellogruppens produktionen sker.

– När jag fick veta vad TelloGruppen vill göra, kändes det klockrent.

– Jag är en person som drivs av utveckling, jag vill jobba framåt och har mycket erfarenhet av det. TelloGruppen är ett mycket fint företag i grunden med stor kapacitet och kompetens och jag ser fram emot att bidra till ett modernare sätt att sälja trycksaker. Vi ska ta ett stort steg när det gäller kundupplevelsen, kunderna ska se oss mer och vi ska finnas närmare våra kunder.

Skapat nya utmaningar

Han säger att tryckerikunder historiskt sett nästan enbart varit reklambyråer med god grafisk och teknisk kunskap. I dag ser dock kunden annorlunda ut. Inhousebyråer och andra kunder som köper trycksaker direkt har blivit fler, vilket har skapat nya utmaningar.

– Det betyder att kompetensen om tryck successivt har försvunnit från kundsidan och tryckerierna behöver ge en annan typ av service, inte bara vara producent.

– Vår roll i dag handlar mer om att skapa tighta relationer med våra kunder där vi tillsammans utvecklar trycksaker som kan hjälpa företag och varumärket på deras resa framåt, menar han.

Läs vidare

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1

Senaste nytt

Xeikons Lion tar digitaltrycket framåt

Xeikon har lanserat Lion LX3000, en ny digital etikettpress med ett nytt styrsystem som ger hög produktivitet och etikettkvalitet med fina prestanda.
Xeikon

Storformatsjätten Ackert Reklam börjar med småformat

Storformatsjätten på västkusten, Ackert Reklam, har lite i smyg börjat med småformat. Företaget vill alltid ligga i framkant oavsett om det gäller nya maskiner, automatisering och noggrannhet i både stort och smått. Omsättningen och vinsten ligger på imponerande siffror år efter år, men varför tar de inte nästa kliv?
Acker-stor

Konica Minolta lanserar ny B2 bläckstråleskrivare på Drupa

Med sina 2 400 m2 har Konica Minolta den sjunde största montern på Drupa. 150 personer kommer att ta emot besökarna. En ny B2 bläckstråleskrivare kommer att finnas i montern.
drupa24_konica

Explosivt bidrag vinner Print Power Awards

Designstudenten Isabella Wretman i Stockholm vinner årets Print Power Awards. Årets tema var yttrandefrihet och 22-åringens bidrag "Sprängkraft" föll juryn i smaken. 
isabella1