Medvind för Vollsjö Tryck

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 18 juni 2023
UPPDATERAD: 19 juni
Jimmy Lundholm vid senaste maskininvesteringen – Heidelbergs fyrfärgspress Speedmaster SX74.

Familjeföretaget har funnit sin nya grej med tryck av bipacksedlar. Nu backas satsningen upp med en ny tryckpress och en effektivare produktion.

För drygt sex år sedan började tryckeriägaren Jimmy Lundholm klura på vilken riktning Vollsjö Tryck skulle ta ut för framtiden. Vilken typ av trycksak kommer att finnas kvar och vara värd att satsa på i tryckeriet?

Svaret han kom fram till var bipacksedlar till läkemedelsförpackningar. På köpet fanns kunskapen i huset, personal som arbetat med den typen av produkter tidigare, framför allt bipacksedlar på 45 grams papper och uppåt.

– Vi hade redan bra folk i tryckeriet och vi visste hur vi skulle handha det. Så då startade vi vår resa och vi började ISO-certifiera oss.

Tryckeriet är i dag kvalitets- och miljöcertifierade i enlighet med ISO 9001 och ISO 14001. Personalen har även genomgått andra utbildningar gällande produktion och tillverkning. Som en tryckeripartner till kunder i läkemedelsindustrin är det nämligen höga krav som ställs kring information, dokumentation och spårbarhet för eventuella uppföljningar och kontroller.

– Om du inte har dessa på plats så är det väldigt svårt att närma sig pharmakunder. Det är svårt att komma in på den typen av kunder. Om kunden tycker det funkar bra hos någon annan så vill man gärna inte byta och ändra för det är så mycket dokumentation i det här.

2020 fick de sin första stora samarbetspartner och började trycka bipacksedlar. Ett oväntat lyft för företaget i samband med att standardjobben de alltid förlitat sig på blev färre under covidåren.

– Pandemin gick oerhört bra för oss tack vare den typen av produkter. Vi ökade 40 procent i omsättning på två år. Och i fjol kom även många av de gamla jobben tillbaka, säger han och förtydligar att de har ökat från 13,5 till 19,6 miljoner i omsättning.

– Det som är så roligt i det här att vi har haft vinsten med oss också.

Började fundera på framtiden

I den positiva utvecklingen föddes tankar på att satsa på en mer kostnadseffektiv tryckeriproduktion. Jimmy Lundholm berättar att Vollsjö Tryck har varit Heidelberg-kunder under många år. Två äldre Speedmaster-modeller har troget stått för offsettrycket ända sedan 2006 och samarbetet med leverantören har alltid fungerat bra. Visst, kanske hade offsetpressarna mäktat med fem år till. Men skulle det bli tal om ny investeringsrunda så var tiden ändå rätt för att säkra den framtida produktionen, säger 54-åringen och påtalar att han själv inte blir yngre vilket också var en del i ekvationen.

I ett första steg valde tryckeriet i höstas att installera Heidelbergs prepress-lösning Prinect Production Manager. Och sedan i februari ersätter en ny Speedmaster SX74 i 50/70-formatet de tidigare två tryckmaskinerna.

– Vi kände att det var ett bra läge. Nu kan vi koppla ihop pressen med ett system från samma leverantör så att vi kan få statistik och färgfiler rakt ut till pressen. Vi såg fördelar med det.

– För oss är det nytt att vi kan skjuta ut färgfiler direkt till pressen. Den ställer in sig själv och bara kör. Det är naturligtvis gjort för att arbetet ska kunna vara ett mindre hantverk i dag än vad det var förr.

Duktiga på offsetvolymer

Han säger rakt ut att det egentligen inte fanns på kartan att fortsätta med offset. Dagens inkjet-rullmaskiner hade möjligen gjort jobbet lika bra för att trycka bipacksedlar.

– Jag såg aldrig det framför mig över huvud taget. Vi har ju digitala pressar också så det naturliga hade kanske varit att bygga vidare på det, säger han men sätter sedan punkt för sitt resonemang.

– Jag känner att de produkter vi kommer att tillverka och är väldigt duktiga på är offsetvolymer. Det kan vara ner till tusen stycken, framför allt om det är det tunna 45 eller 50 grams papperet. Då får det gå i offset.

Framför allt är det tunna papper, gramvikter på 45 eller 50 som kommer att köras i nya offsetpressen. Horizons efterbehandlingsmaskiner falsar dem sedan, bland annat till olika typer av bipacksedlar.

Hastigheten i Speedmaster SX74 når upp till 15 000 ark i timmen. Fyrfärgspressen är utrustad med automatiserade inställningsverktyg för att göra tryckprocessen enklare för operatören. Ett av dem är Intellistart som syftar till att förenkla jobbhantering och inställningar i pressen. Ett annat hjälpmedel för tryckaren är det spektrala mätsystemet EasyControl för att hålla styr på färg- och kvalitetskontrollen.

– Vi tror jättemycket på detta, säger Jimmy Lundholm och tillägger att de två forna tryckpressarna, som båda sköttes av en tryckare, gjorde det hela lite stökigt.

Oscar Runesson Stenmark på Heidelberg.

– Nu blir det effektivare och enklare. Dels prepresslösningen, att vi får ut inställningarna till pressen direkt. Dels blir det ett snabbare intag och vi kan öka hastigheten.

Oscar Runesson Stenmark på Heidelberg, har följt företaget under många år och säger att de tagit steg för steg och hittat sin plattform för tillväxt.

– Vi är mycket glada att Jimmy valde oss på Heidelberg som partner. Vi kommer även supportera Jimmy och företaget med en komplett uppsättning förbrukningsvaror, säger han i en kommentar.

Satsning på tio miljoner

I Vollsjö Trycks senaste investeringsrunda ingår även en CTP. Den sammanlagda satsningen uppgår till närmare 10 miljoner kronor.

– Detta kan jag tycka är ganska häftigt när man knappt omsätter 20 miljoner.

– Vi har en stark tilltro till det vi sysslar med nu och vi känner att vi bara har skrapat lite på ytan vad gäller den typen av kunder. Det behöver inte bara vara till läkemedel, utan kan vara smink- och hälsokostprodukter och även tillverkningsindustrin.

För att falsa bipacksedlarna är det Horizons efterbehandlingslösningar som står i tryckeriet. När nu de gamla offsetpressarna åkt ut har de utrymmet för att lägga ett fint maskinflöde i efterbearbetningen.

– Vi kan falsa ner till 20 millimeter som minst, kors och tvärs och allt det där. Det kommer säkert också utvecklas beroende på vad vi får in för kunder.

Annelie Ekdahl handhar ofta den första kontakten med kunderna, varvat med att göra original och att ha hand om web-to-printlösningen.

Jimmy Lundholm poängterar dock att eftersom Vollsjö Tryck är ett fullservicetryckeri så är det också många andra produkter som kommer att gå i offsetflödet. Emellertid är det produktionen av bipacksedlar som på allvar börjat bära frukt och står för en tredjedel av försäljningen.

– Det är i det segmentet vi vill växa. Vi har en hel del leads på gång och försöker hitta fler samarbeten. Det känns jättepositivt, säger han och tillägger att de redan arbetar med flera samarbetspartner i tryckeribranschen – konverterare av etiketter och förpackningar.

”Får mycket kredd”

Tryckeriet startades 1979 på den lilla orten Vollsjö av Jimmys far Tommy. Jimmy hade då själv inte en tanke på att arbeta i tryckeriet eller för den delen sedan ta över företaget. Han gick en teknisk linje och efter avklarad utbildning arbetade han som konsult i byggbranschen. Men när uppdragen sinade under finanskrisen i början av 1990-talet blev det ändå att han följde i sin fars fotspår. Det året, 1994, började det också hända saker. Tryckeriet flyttade till Sjöbo, maskiner köptes in och verksamheten växte.

Åren har rullat på i medvind, men också stark motvind.

– Jag tror inte vi hade funnits om vi inte hade haft en bra relation med våra kunder. Vi får mycket kredd från våra kunder också. Det är jätteviktigt att ta hand om och lära känna en kund, liten som stor spelar ingen roll. Det är snabba puckar som gäller från inkommande order till leverans.

Jimmy Lundholm med personal ser positivt på framtiden.

Han påpekar nogsamt att den framgång de fått med beslutet att utöka satsningen på bipacksedlar handlar om så mycket mer än att de bara råkade dra en vinstlott.

– Tur och tajming kommer inte utan hårt jobb, konstaterar han och fortsätter:

– Men utan våra fantastiska anställda hade det inte gått, vi är ett bra gäng som trivs tillsammans.

Kanske står Jimmy Lundholm snart inför ett vägval igen kring hur de kan utveckla affärerna:

– Jag ser positivt på framtiden och tror att vi ska kunna lösa det här på ett bra sätt. Men sen om fem år, vem vet vilka kunder man har då?

Läs vidare

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560