
De senaste maskinerna, nyheter inom papper, självhäftande material för både interiör och exteriör och grafiska utrustningar. Allt detta tillsammans med prover, inspirationsmaterial och livedemonstrationer för att inspirera besökare är vad Antalis bjuder på till mässan Sign&Print Scandinavia 19–21 september.
Huvudfokus för den grafiska leverantören är att inspirera kunder och leverantörer på mässan men också att diskutera framtiden för den grafiska industrin och dess möjligheter. Det säger Jonas Palmgren, försäljningsdirektör på Antalis, och påtalar att de är den marknadsledande grossisten i Sverige och Europa för material till grafiska tryckerier, storformats- och förpackningslösningar.
– Vi erbjuder papper, grafiska tillbehör som färg och plåt, storformatsmedia, printrar och skärbord samt allt möjligt förpackningsmaterial.
Ett stort fokusområde är hållbara alternativ inom storformat, enligt Antalis. Företagets tydliga ambition är leda utvecklingen och utmana och utbilda kunderna i vilka möjligheter som finns även inom storformat,
En digital plattform
Antalis har senaste året till exempel lanserat rankingsystemet, Green Star System, nu även till storformatmedier. Det är en digital plattform utformad för att hjälpa kunder på traven att bedöma och ta köpbeslut när det kommer till miljövänligheten i olika typer av material. Materialen bedöms utifrån olika kriterier som spårbarhet, materialtyp och miljövänlighet.

På maskinsidan representerar Antalis bland annat storformatsskrivare från HP och Epson för att printa mediaskivor och rullmaterial men också efterbehandlingsmaskiner, skärplottrar från Summa och ett laminatorbord från CWT Worktools.

Johan Mellin, försäljningschef inom affärsområdet Visuell kommunikation på Antalis, säger att de har många intressanta, innovativa och aktuella produkter som de kommer att visa upp på mässan.
– Vi lägger ett särskilt fokus på att diskutera miljövänliga alternativ inom storformat just nu, vilket är något som efterfrågas mer och mer och slutkund och där utvecklingen går fort. Vi kommer köra produktioner och även ha ett mediabord där vi visar upp olika underlag som glas, plast, tegel, betong och trä att fästa självhäftande media. Vi demonstrerar hur man ska kunna välja rätt media och klister för rätt underlag. Besökarna kommer att få prova att montera självhäftande media på de olika underlagen.
Pvc-fria material
När det kommer till material kan Antalis erbjuda allt från pappersbaserade material till självhäftande pvc-fria vinyler av polyeten och polypropen (PP). Ett sortiment riktat mot den grafiska branschen och för de som arbetar med visuell kommunikation och förpackningslösningar.
Leverantören har också ett stort urval av olika papperskvaliteter. Det var i november förra året som Antalis förvärvade den globala varumärkesportföljen med design- och premiumpapper från Arjowiggins. Ett sortimentet med varumärkena Conqueror, Curious Collection, Rives, Keaykolour och Olin Colours. Hela pappersportföljen, Creative Power by Antalis, innehåller 900 artiklar av design- och premiumpapper.
Ser möjligheter till dialog
Antalis med personal ser fram emot att träffa besökare på branschmässan:
– Vi kommer ha specialister på plats som kan ge råd och förslag samt även presentera printers samt nya material.

Varför väljer ni att ställa ut på Sign&Print-mässan?
– Vi vill vara med och driva utvecklingen av denna marknad och ser i Sign&Print Scandinavia möjlighet att både visa upp nyheter men även att ha en bra dialog med våra kunder, säger Jonas Palmgren.
Fotnot: Den skandinaviska grafiska branschmässan Sign&Print Scandinavia pågår 19-21 september. Det är kostnadsfritt att besöka mässans alla seminarier och aktiviteter. Besökare registrerar sig gratis på mässans sajt.