Bok & Tryck i Bollnäs firar hundra år. En tryckerihistoria där nog ingen till en början hade trott att en stor del av verksamheten skulle vila på produktion av hängetiketter.
Det var bokbinderiverksamhet som gällde under Bollnäsföretagets första decennier. Men på 1970-talet, i takt med att fler tryckerier började ta hand om den egna efterbearbetningen, gjorde Bok & Tryck tvärtom, köpte in tryckmaskiner och blev ett fullfjädrat tryckeri. Det säger Per Norin när han lägger ut berättelsen och tar oss tillbaka till hur allt började. Själv klev han in i företaget 2001, blev vd 2017 och bolagets ägare ett par år senare.
Hur stor betydelse har hängetikettsproduktionen haft för företaget?
– När man tittar i backspegeln ser man att det har haft stor betydelse. Det visste man inte på 1990-talet. Då skulle man bara lösa ett problem till en kund. Så är det ofta. Man löser ett problem åt en kund som sedan kan återanvändas för andra kunder. Det gäller bara att man är lite service minded och försöker hitta det här behovet hos andra kunder också.
Familjen Andersson startade Bok & Tryck 1923. I början av 1990-talet, när företaget drevs av Karl-Ingvar, sonen Matz och dottern Gunilla så togs första steget i satsningen på det som skulle visa sig bli så betydande längre fram – att maskinellt producera hängetiketter. Den första uppdragsgivaren var Sandvik som behövde etiketter till sina sågar och verktyg.
När produktionen rullade i gång visade den sig dock vara ett tidskrävande arbete. Det var svårt att få kontinuitet och leverera enligt plan. På den tiden knöts nämligen etikettrådarna för hand. Därför anskaffades en första knytmaskin från Tyskland. En stor sak på tiden. Med på resan ner tog de med sig en språkkunnig bekant och uppfinnare från Arbrå norr om Bollnäs för att förhandla med tillverkaren. Tack vare honom, lite engelska och handgester så uppstod tillräcklig kommunikation för att kunna göra en affär och få en maskinleverans inkl installation i Bollnäs.
När produktionen hade säkerställts följde marknadsföring om den nya nischen. En annons i all sin enkelhet – en bild på en hängetikett och budskapet att Bok & Tryck var specialiserade på just sådana – sattes in i Sign&Print som på den tiden hette Aktuell Grafisk Information.
– Den annonsen har funkat jättebra och det är därför vi har fått många tryckerier i branschen som kunder, säger han. Än i dag har de en annons i samma stil i denna tidning. Något de varvar med olika typer av branschutskick till företag, bland annat provmappar med olika hängetiketter.
– De flesta som får kontakt med oss förvånas över att det är så billigt. De tror att det är dyrt, att en hängetikett kostar en krona styck. Men det gör det ju inte. Själva knytmomentet är billigare än så.
Hängetiketter av olika slag
På sitt kontor plockar Per Norin fram den ena hängetiketten efter den andra för att visa upp olika typer, utseenden samt vilka ändamål de har. I huset kan de producera tryckta etiketter med perforering, hörnrundning, foliering, laminering samt med eller utan hålförstärkning av öljett. De har maskiner för att knyta ståltråd men även bomullstråd och elastisk tråd i olika färger. Färdigtryckta etiketter nedskurna i format läggs i maskinerna, ibland har de hörnstansats i separat moment, därefter går de vidare till hålslagning, eventuellt öljettering och knytning av tråd maskinellt i både små och stora upplagor. Det är heller inte ovanligt att hängetiketter i form av små foldrar eller 16-sidiga broschyrer knyts med tråd.
– En av våra styrkor är att vi är anpassningsbara. Vi lyssnar på kunden och ser till att denne får vad den vill ha.
Bok & Trycks stora expansion på hängetiketter skedde några år in på 2000-talet. Det gjordes maskininvesteringar och två förvärv. Företaget köpte upp Gjutabackens tryckeri, ett snarlikt tryckeri i Söderhamn samt Klamar Tryck i Nacka som medförde att de fick in Volvo som kund.
– Vi installerade en ny offsetpress från Komori, fler knytmaskiner och satsade även mer på marknadsföring.
I dag finns fem knytmaskiner, två av dem specialbyggda för att knyta ståltråd vilket är en egenutvecklad maskintyp. Dessa knyter etiketter, som minst 40 x 25 millimeter ända upp till A5-format. Jobbens storlekar varierar, allt från hundra etiketter till en mindre aktivitet upp till hundratusentals etiketter till en industrikund.
– Det som är unikt för oss är att vi har den här specialiteten. Ett tryckeri kan trycka själv, skicka upp det till oss och vi hjälper dem att ordna med momenten att göra hål och knyta tråd.
Krävs mycket kunskap
Han poängterar att allt inte bara handlar om att ha resurser maskinellt. Kunskap och erfarenhet är också värdefullt:
– Man kanske kan tycka att det är lätt att köpa en maskin. Men det vet alla som har maskiner att de har så mycket egenskaper och egenheter och det krävs kunskap för att köra dem.
Inte att förglömma. Bok & Tryck är i grunden fortfarande ett tryckeri som producerar alla möjliga trycksaker, lokala tidskrifter och böcker med mjukband. Men nischen att också trycka och tillverka hängetiketter är det få andra som kan mäta sig med. Den delen står i dag för cirka 40 procent av den totala omsättningen.
Olika typer av uppmärkning
Hängetikettens syfte handlar till stor del om märkning i olika former. Det kan vara för uppmärkning av diverse artiklar i industrin, för att visa att en artikel är godkänd eller inte, informera om produktsäkerhet eller annan typ av dokumentation. Hängetiketten kan också vara en bruksanvisning eller helt enkelt bara ha som syfte att locka till köp. Bok & Trycks hängetiketter används i de flesta branscher och tack vare samarbetet med andra tryckerier når de slutkunder runt om i hela Sverige. Den stora slutkundbasen vilar på producerande företag i tillverkningsindustrin vana vid korta leveranstider.
– En av våra större produkter är en helt neutral etikett med ståltråd. På den tillverkande enheten printas en streckkodsetikett ut som klistras på hängetiketten. På så sätt kan man följa produkten under till exempel tillverkningen eller transporten.
– Det stora argumentet för en hängetikett är att den hänger med produkten hela vägen fram tills att den plockas bort. Den är också lätt att sätta runt saker.
Plattform för vägledning Bok & Tryck driver sedan några år tillbaka sajten Hangtags.se. En plattform för att informera och inspirera befintliga och nya kunder om etiketter och trådars utseenden, användningsområden och hur de kan tillverkas.
– Vi lanserade sajten för att lättare kunna prata med kunder på ett bra sätt, säger han och tillägger att en sådan sak som att förklara för kunder hur lång trådlängden till en etikett bör vara till en specifik produkt kan vara svårare att komma fram till än vad många tror. Konkurrens har alltid funnits, förklarar han.
– Det stora hotet för oss finns i Asien där etiketter knyts för hand. Det är till exempel ofta så att alla klädtillverkare gör sina kläder där. Då är det lätt till hands att förhandla in att det ska sitta en hängetikett på plaggen och att det ska ingå i priset. Jag vet inte, men jag misstänker i alla fall att det är så.
Han ser dock med tillförsikt på framtiden.
– Det är snarare att jag ser möjligheter att man i dag tänker mer miljömässigt och inte ska hålla på att skicka efter allting från Asien.
Planerar för ny digitalpress
Vi frågar Per Norin om innevarande år. Redan har det gjorts servicerundor på knytmaskiner och offsetkärran. Nästa steg blir att klura ut vilken ny digtalpress de ska lägga vantarna på. Är vit färg ett måste eller inte? Inkjet eller toner? Det är frågor om en investering som ska benas ut senare i år. De har också börjat få förfrågningar från kunder om de kan sätta två hängetiketter i en och samma knyttråd. Ska de ta sig an detta kan det också bli tal om en ny knytmaskin.
Bästa verksamhetsåret var 2018 med en omsättning på drygt 14 miljoner kronor. Inte långt efter blev Per Norin ensam ägare i bolaget. Han minns väl när han köpte ut ägarsyskonen Andersson, Mats och Gunilla, strax före pandemin.
– Man var lite orolig då. Jag tänkte att här kommer jag och tar över efter närmare hundra år och så kör jag det i botten. Men det gick över fort för vår del, vi hade full produktion igen redan till sommaren.
Vad är din vision framåt för företaget?
– Jag tycker att det som är roligast med det här jobbet är att kunna hjälpa alla möjliga typer av kunder och oavsett storleken på jobben. Rent ekonomiskt ska man nog inte göra så. Men jag tycker det viktigaste är att man har roligt på jobbet.
Just på den lokala marknaden, i Hälsingland, ser han fortfarande att efterfrågan är god på till exempel böcker och tidskrifter.
– Men naturligtvis är det superviktigt att vi fortsätter utveckla det här med hängetiketter, med fler val av färgade trådar och olika typer av trådar.