Heidelberg justerar strategin efter ett positivt år

PUBLICERAD: 26 juni 2023
UPPDATERAD: 26 juni
Med den digitala etikettmaskinen Gallus One vill Heidelberg bygga vidare på sin position på den växande etikettmarknaden. Foto: Pressbild

Heidelberg överträffade sina egna förväntningar under det utmanande räkenskapsåret 2022/2023.

Teknikföretaget genererade en försäljning på 2,435 miljarder euro jämfört med 2,183 miljarder euro föregående år, en ökning med cirka 12 procent. Det justerade rörelseresultatet ökade från 5,1 procent till 7,2 procent. Det fria kassaflödet var positivt och uppgick till 72 miljoner euro, men denna siffra gynnades av engångseffekter som t.ex. fastighetsförsäljningen.

Ny affärsstrategi

Med sin tvåspårsstrategi strävar Heidelberg efter två viktiga strategiska mål. För det första vill företaget stärka sin tryckeriverksamhet genom att förstärka sina insatser inom förpackningar och digitaltryck. För det andra vill Heidelberg, som man redan har gjort med sin wallbox-verksamhet (laddningsstationer för elbilar), öppna nya marknader vid sidan av sin kärnverksamhet.

Framgångsrikt räkenskapsår 2022/2023

Tack vare ett starkt sista kvartal var försäljningen under räkenskapsåret 2022/2023 något högre än den förväntade nivån på 2,3 miljarder euro, vilket motsvarar cirka 2,435 miljarder euro. Stark tillväxt inom segmentet Packaging Solutions bidrog särskilt till resultatet. Orderstocken den 31 mars 2023 var fortsatt hög och uppgick till cirka 848 miljoner euro (första året 901 miljoner euro).

Nettoresultatet efter skatt uppgick till 91 miljoner euro. Detta resultat var därmed mycket bättre än den förväntade lilla förbättringen jämfört med föregående år (33 miljoner euro). Det överträffade också marknadens förväntningar, som redan under räkenskapsåret hade överskridit den ursprungliga prognosen.

Ökade investeringar på tillväxtmarknader

Den globala efterfrågan på förpackade varor fortsätter att öka. Förpacknings-, etikett-, och märkningsindustrin gynnas särskilt av detta, vilket gör det till ett viktigt kärnsegment för Heidelberg.

Förpackningssegmentet står redan för cirka hälften av Heidelbergs omsättning. Denna andel har successivt ökat under de senaste åren. En utveckling som Heidelbergs egna innovationer har bidragit till. Med den nya generationen arkoffsetpressar Speedmaster XL 106 kan framför allt kartongtillverkare öka sin nettoproduktion med upp till 10 procent. Det flexografiska rulltryckssystemet Boardmaster, en helt ny produkt, fördubblar produktiviteten vid tryckning av priskänsliga vikbara kartonger jämfört med sin föregångare.

Heidelberg avser att använda denna teknik för att stödja sin strategi och tillväxt. I linje med sin tvåspårsstrategi fokuserar man också på tillväxt inom digitaltryck – ett segment som har den starkaste tillväxten på etikettmarknaden med en takt på cirka 6 procent. Med Gallus One vill företaget bygga vidare på sin position på denna marknad.

Tack vare sina laddningslösningar för elfordon har Heidelberg framgångsrikt positionerat sig på tillväxtmarknaden för inhemsk elektrisk mobilitet i Tyskland genom sitt dotterbolag Amperfied GmbH. För att nå en större kundbas i framtiden driver företaget vidare sin expansion till andra europeiska länder.

Dessutom utökas produktportföljen med en wallbox med solcellsfunktion för att dra nytta av det växande antalet solcellsinstallationer i hemmen.

Utsikterna präglas av osäkerheter

Räkenskapsåret 2023/2024 kommer även fortsättningsvis att påverkas av ovanligt utmanande förhållanden, såsom stigande material-, energi- och personalkostnader. Heidelberg avser att fortsätta kompensera för detta genom höjda försäljningspriser.

Vid en avvägning mellan möjligheter och risker – och under förutsättning att den globala ekonomin inte utvecklas svagare än vad som förutses av relevanta institut eller till och med går in i en recession – förväntar sig Heidelberg att omsättningen för räkenskapsåret 2023/2024 kommer att ligga i linje med det senaste räkenskapsåret. Ett ytterligare antagande i detta sammanhang är att det inte kommer att ske några betydande förändringar i de viktigaste växelkurserna för företagets affärsverksamhet.

Senaste nytt

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Sign&Print nummer 580 är här! Den nya tidningen innehåller bland annat din guide till Fespa i Berlin i maj.

IMG_1669
Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Uppgraderingar av Colorcut-serien

För tre år sedan blev brittiska Intec Printing Solutions en del av Plockmatic. Det innebar ett tillskott av digitala skärmaskiner i Colorcut-serien.

Plockmatic Colorcut
Uppgraderingar av Colorcut-serien

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Läs vidare

Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Nu har portarna öppnats för bidrag till Nordens största förpackningstävling Packnorth Award.

Screenshot
Julkalendrar ny kategori i Packnorth award

Stor besvikelse hos YH-student: Var är de utlovade jobben?

Förpackningsutbildningsstudent ifrågasätter varför så många utbildas: "När det var dags att söka de här jobben vände min förväntan till oro, var fanns de här jobben egentligen?"

marvin-meyer-SYTO3xs06fU-unsplash
Stor besvikelse hos YH-student: Var är de utlovade jobben?

Heidelberg firar 175 år

Från klockgjuteri till global tryckpressaktör. Speedmaster-serien fortsätter framgångssagan som började med den legendariska "Original Heidelberger Tiegel". I mars firade företaget 175 år.

Tigel
Heidelberg firar 175 år

Canon: Låg tröskel att starta förpackningsproduktion

Medan butikshyllorna tävlar om din uppmärksamhet utkämpas en intensiv innovationsstrid bakom kulisserna.

Canonx
Canon: Låg tröskel att starta förpackningsproduktion