”Det kommer att bli ett jäkla jippo”

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 29 juni 2023
UPPDATERAD: 29 juni
Emil Gillmor, Robin Hebestreit och Rickard Johanson på KA Olsson & Gems är taggade på att möta mässbesökare på Sign&Print Scandinavia, 19–21 september, där företaget gör sin största utställning någonsin.

KA Olsson & Gems står värd för arrangemanget World Wrap Masters på årets Sign&Print-mässa. Förutom bilfoliering med 3M:s vinyler väntar ett stort utbud av stenskottsfolier och inredningsvinyler och ett och annat nytt i färgväg.

KA Olsson & Gems storsatsar på årets Sign&Print Scandinavia, 19-21 september, med den största montern på mässan som inkluderar en scen för deltävlingen till World Wrap Masters som företaget står som arrangör för i år. Det är där Sveriges bästa bilfolierare ska göra upp om en plats till finalen som går av stapeln på Fespa-mässan i Amsterdam 2024. Besökare som vill se när de tävlande gör upp under de tre mässdagarna registrerar sig gratis till mässan.

– Det känns riktigt kul att visa att vi finns där, säger en peppad Emil Gillmor, försäljningschef hos materialåterförsäljaren, och fortsätter:

– Halva montern blir att visa våra produkter och halva blir tävlingen. Det blir förhoppningsvis ett stort jippo och mycket folk som strömmar till.

Han säger att tävlingen pågår under mässans tre dagar. Ett kval, semifinaler och den stora finalen under förmiddagen på mässans sista dag.

– Vi hoppas på någonstans mellan 16 och 20 deltagare.

Ett udda föremål

Det blir också ett kreativt inslag, utöver själva tävlingen, där ett specifikt udda föremål ska folieras. Vad det blir får man se på mässan.

– Det är där det händer!

– Vi kommer att sticka ut. Det vill jag lova.

Domarjuryn består av rutinerade Ole Solskin, som även är konferencier, samt Brian Malev, teknisk produktingenjör hos 3M och utbildare inom företagets avancerade wrappingkurser 3M Endorsed Car Wrapping. De tävlande kommer främst att ha till uppgift att montera de printbara wrappingvinylerna IJ 280.

Implementerar nytt affärssystem

B2B-företaget KA Olsson & Gems är beläget i Mölndal utanför Göteborg. De erbjuder produkter inom tre affärsområden – folie och digitalt, display och dekor och förbrukningsvaror som tejp och lim.

Utöver mässan i år är det mycket pågående arbete i verksamheten som händer, enligt Emil Gillmor. Rekryteringar och kontorslokaler håller på att renoveras. Dessutom har ett nytt affärssystem implementerats som ligger i symbios med företagets e-handelsplatform till kunderna.

Säljteamet Robin Hebestreit, Emil Gillmor och Rickard Johanson på KA Olsson & Gems.
Varianter av stenskottsfilm

Från 3M erbjuds de printbara car wrapping-serierna IJ280 och IJ180. Inom stenskottsfilm är i första hand varumärket Stek med transparenta filmer i matta och blanka utförande.
Men det finns också en uppsjö av infärgade varianter.

– Det har väl inte exploderat i Sverige än, men jag tror att det är framtiden. Inom det här händer det mycket och det finns en ganska stor färgpalett med olika alternativ.

Nyhet med högblanka folier

Det senaste i 3M:s 2080 serie är fyra nya högblanka färgval, passande för att skydda bilens lack men ändå ge samma lyster. De högblanka folierna finns i färgerna rött, ljusblått, svart och ljusgrått. Successivt framåt kommer serien utökas med fler färger, berättar säljaren Rickard Johanson.

– Det är fyra befintliga färger som nu också har uppgraderats till high gloss. De är i princip lika blanka som en PPF (Paint protection film) och kommer med en plastliner på baksidan för att ge bättre djup.

Rickard Johanson håller upp de fyra nya högblanka färgerna i 3M:s 2080 serie.

– Den levereras med en skyddsfilm på – precis som på de vanliga färgerna i sortimentet – en film som är på under själva montaget.

– Jag tror det här är ett riktigt bra steg som 3M har tagit för att kunna hålla en högre slutfinish till kunderna. Jag tror vi kommer att sälja bra av det här.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)