Det bjuds på ett smörgåsbord av produktnyheter i Plockmatics monter under Sign&Print Scandinavia, bland annat inom broschyrhäftesproduktion och automatiserade skärbord.
Svenska Plockmatic är ett företag med snart 50 år på nacken som utvecklar värdeadderande lösningar till den grafiska branschen inom området färdigställande av dokument. Det spänner från direktanslutna lösningar för skrivarleverantörer till fristående lösningar såsom bigning, falsning, skärmaskiner och produkter för olika former av bindning till återförsäljare och deras kunder. Företaget säljer lösningar under tre varumärken: Plockmatic, Morgana och Intec.
På mässan visas Plockmatics uppdaterade produktsegment med många nyheter. Exempelvis visas flera lösningar när det gäller automatiserade skärbord såsom modellerna FB9000, SC6500 och FB1180T. Där SC6500 är en lösning som både kan hantera etiketter och dekaler tack vare toppskärning, men även skära och biga kortare serier inom segmentet förpackningsapplikationer.
Flaggskepp samsas med ny modell
Även inom området broschyrhäftesproduktion presenteras nyheter:
– Vi visar upp vår nya BM4000 i ett kompakt format. Naturligtvis ställer vi även ut vårt flaggskepp inom broschyrhäftning, BM5000, som hanterar stora volymer. Båda dessa system klarar att producera A4-landskapsböcker. Våra broschyrhäftessystem håller en exceptionellt hög kvalitet och inkluderar givetvis vår innovativa fyrkantsteknik, säger Tommy Jönsson, försäljningschef Plockmatic Sverige.
En annan av Plockmatics senaste lanseringar är AeroDieCut som skär och bigar på traditionellt vis med stansmallar, men med ett digitalt användarvänligt gränssnitt. En hög hastighet borgar för en kostnadseffektiv produktion av till exempel förpackningar, hyllvipor och bordsryttare.
DigiFold Pro XL är den senaste lanseringen inom området falsning, bigning och perforering. En maskin som klarar upp till 1 300 millimeter långa ark. Både DigiFold Pro XL och AeroDieCut har en given plats i montern under mässan. Plockmatic finns också representerade i montrar hos flera av sina stora lokala och globala partners med lösningar som är utvecklade för dem.
Uppåt första halvåret
Tommy Jönsson säger att det trots tuffa omvärldsfaktorer har varit ett fantastiskt första halvår 2023 för Plockmatics del, utan några tecken på avmattning i den grafiska branschen. När det gäller framtida satsningar är det ett segment som sticker ut som extra intressant, nämligen förpackningar och etiketter.
– Vi fortsätter investera tid och resurser i nya för- och efterbehandlingssystem samtidigt som ett omfattande arbete pågår att integrera Intec Solutions i Plockmatics organisation, företaget vi förvärvade under 2022 och som tillhandahåller och utvecklar lösningar för förpackningar och etiketter, samtidigt som vi rullar ut dessa lösningar till partners och kunder. Vi ser detta segment som oerhört starkt framöver och fortsätter att investera för att växa ytterligare inom detta område.
Vilket är ditt tydligaste minne från tidigare Sign&Print-mässor?
– Den senaste mässan efter det långvariga uppehållet för covid gav oss mersmak och det kändes som väldigt positivt att träffa branschen, möta människor och kunder i verkliga livet, en riktigt ”boost” för oss och alla utställare skulle jag tro, och dessa möten ledde till många affärsmöjligheter och det vill vi ha mer av.
Varför väljer ni att ställa ut på mässan?
– Genom åren har vi lärt att mässan är en fantastisk möjlighet att nå ut till den grafiska branschen i Sverige och kanske även till våra grannländer. Vi får tillgång till alla viktiga grafiska företag och deras representanter vid ett och samma tillfälle, vi kan dela med oss av vår kunskap men också ta del av våra kollegor och marknadstrender på nära håll. I slutändan handlar det dock om att driva vår bransch framåt och etablera lönsamma affärer och då är mässan ett utmärkt tillfälle till att stadfästa tidigare relationer men också bygga nya.
– Vi tycker också det är kul att interagera och konversera med den grafiska branschen och vi tror att vi är lätta att umgås med – så utmana oss gärna i vår monter med många och svåra frågor, säger Tommy Jönsson.