Följ med in i maskinrummet hos Heidelberg

PUBLICERAD: 21 augusti 2023
UPPDATERAD: 21 augusti
Intresserade Heidelbergkunder vid ett tidigare event i Wiesloch-Walldorf. Foto: Søren Winsløw

De senaste åren har Heidelberg gjort det till en vana att bjuda in sina kunder, dels för att visa nya produkter och lösningar men också för att visa och diskutera framtida möjligheter.

Det har skett med evenemang som Label Days, Packaging Days, Prinect User Days och Commercial Days som riktar sig till var sitt segment. Nu står Commercial Days återigen för dörren. Commercial Days riktar sig särskilt till tryckerier med daglig produktion av kommersiellt tryck. Commercial Days kommer att hållas den 25 och 26 september i Heidelbergs anläggningar i Wiesloch-Walldorf.

Ny digitalpress och front-end

Evenemanget startar den 25 september på eftermiddagen då Heidelberg presenterar den nya digitalpressen Versafire LP, som är en ny toppmodell inom tonerskrivare. Den innehåller ett antal innovationer såsom utökade diagnostik- och underhållsprogram samt bättre kvalitet på ett bredare utbud av media. Men enligt Brian Thorsgaard Hansen från Heidelberg är det största genombrottet från Heidelbergs sida att man kan presentera en helt ny front-end – Prinect Digital Front End 2 (DFE).

– Det här är en nyutvecklad DFE som körs i så kallat native-läge. Tillsammans med den massiva datorkraften är detta en DFE som verkligen kan driva igenom vad som helst. Och sedan fungerar det helt sömlöst med Prinect-arbetsflödet.

Brian förklarar att DFE, tillsammans med Prinect-arbetsflödet, kan använda Heidelbergs Smart Automation, som läser textsträngar i koden som kommer in i systemet och automatiskt anropar de funktioner som adresseras. Inget behov av att ställa in långa hot-folder-sekvenser som filerna måste passera.

Det handlar om att göra kunderna vassare

Följande dag är det ett fullspäckat program där du har möjlighet att välja mellan en rad olika teman följt av en rundtur och demonstrationer. På morgonen kan du till exempel uppleva hur Prinect är kopplad till Heidelbergs kundportal och höra om framtidsvisionerna.

Det blir också demonstrationer och diskussioner om automatisering av tryck och efterbehandling samt bästa praxis kring förbrukningsmaterial.

– Det handlar om att ge kunderna verktygen som gör dem vassare i konkurrensen, förklarar Brian Thorsgaard Hansen.

Alla maskiner i democentret kommer att vara bemannade och det blir därför möjligt att få en pratstund med specialisterna inom alla områden. Dagen avslutas med en fabriksvisning.

Alla är välkomna

Heidelberg har bjudit in alla sina kunder, men alla som är intresserade är välkomna. Anmälan sker genom att kontakta Heidelberg, i Sverige till exempel genom Oscar Runesson Stenmark.

Nästa Heidelberg-event är Prinect User Days, som hålls den 14 och 15 november.

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

Insteg är nästa steg för Kongsberg

Kongsberg PCS, som kanske är mest kända för sina stora skärbord, lanserar två mindre instegsmodeller. Den nya Entro-serien är utvecklad för skyltmakare och förpackningskonverterare som vill kunna producera små serier av förpackningar, skyltar och grafiska applikationer.

Kongsberg-insteg
Insteg är nästa steg för Kongsberg

”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Orden i rubriken kommer från Tobias Kaase, vd för tyska Mediaprint Solutions. Så lyckades tryckeriet med en omsättning på 16 miljoner Euro bli en vinnare tack vare sin digitaliseringsresa där de införde AI-stöd i alla steg av verksamheten.

FotoJet---2025-06-18T165145.138
”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Canon blickar bortom tryckindustrin: Här är de fem jättetrender som kommer påverka tryckerierna mest – och så drar din affär nytta av förändringarna.

FotoJet---2025-06-18T165049.390
Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Ny satsning ska stärka Fujifilms tonersegment i Norden

Fujifilm har anställt Michael Gram Riemann som ansvarig för partnersamarbetet i Norden och vissa östeuropeiska länder.

Revoria
Ny satsning ska stärka Fujifilms tonersegment i Norden