
Signcom är en helhetsleverantör av allt ifrån maskiner till förbrukningsmaterial och tillbehör inom skylt och display i Norden. Med sig till Sign&Print-mässan tar de ett gäng produktnyheter och en förhoppning om att sprida budskapet om bredden i sitt sortiment.
Förra året satsade Signcom stort på sin medverkan på Sign&Print Scandinavia. Det gav klirr i kassan och mersmak inför årets mässa. I år vill företaget passa på att lyfta den viktiga miljöfrågan när det gäller grafisk produktion, men även styrkan i att vara uppbackad av en kapital- och kunskapsstark ägare.
– Vi har en stor monter även i år och vi vill fokusera mycket på budskapet att Signcom är mer än bara Signcom. Vi har en stor ägare i ryggen i och med Igepa-gruppen och det kommer att märkas på mässan, säger Robert Nyblom, vd för Signcom.
Rullbaserad DTF
Det bjuds på en rad produktnyheter på årets mässa. På hårdvarusidan är den stora nyheten en DTF-skrivare (Direct to Film) från Mimaki. En modell som fått namnet TxF150-75 och som lanserades på Fespa i våras.
– Det blir Nordenpremiär för den maskinen under Sign&Print-mässan. Den kommer att ta upp en relativt stor del av montern och visas med en efterbehandlingsenhet, berättar Simon Nyman, Business Area Manager inom print, skär, efterbehandling och programvara.
Rullskrivaren TxF150-75 har en tryckbredd på 80 centimeter och med tillhörande efterbehandling från Adkins är det möjligt att producera DTF-transfer – från rulle till färdig produkt.

En annan produktnyhet är Lotus Meta C med UV för lasergravyr. En snabb maskin för bland annat gravyr på glas och silikon. När det gäller märkmaterial visas också nyheten Opti-Laser som lanseras på bred front. Ett akrylmaterial som sotar mindre och som därmed gör att behovet av rengöring minskar drastiskt. En produkt som enligt Signcom är likvärdig med andra material på marknaden när det gäller både pris och kvalitet.
Mimakis ”print and cut”-maskin CJV330-160 tar också plats i montern liksom Mimakis små UV-flatbäddsskrivare som funnits i Signcoms sortiment i många år. Klart är också att Epsons resinskrivare SC-R5000 får rulla med till mässan.
– Vi vill visa de tre olika teknikerna vi erbjuder när det gäller rulle till rulle-printers. Vi vill även lyfta frågan om en miljövänlig produktion, vad det innebär och vilka olika alternativ som finns, säger Simon Nyman.

Inte bara PVC-fritt
Miljöaspekten kommer även att genomsyra de material som Signcom visar på mässan. Det säger Mattias Söderberg, Business Area Manager inom viscom.
– Det räcker inte att visa PVC-fria material, slutkunderna, framför allt de stora företagen, ställer högre krav än så. Hur har materialen tillverkats? Och hur stort blir det totala avtrycket? Det är frågor som vi måste kunna svara på som leverantör, säger Mattias Söderberg.
För ett år sedan började Signcom att sälja Kavalans sortiment av PVC-fria banderoll- och meshmaterial. Kavalan har specialiserat sig på PVC-fria material och att erbjuda alternativ till traditionella material med PVC-coating – utan att tumma på kvaliteten eller prislappen. Till en början introducerade Signcom produkterna till större kunder som producerar många kvadratmeter med skyltmaterial. Nu lanseras sortimentet brett och tar därför en naturlig plats på mässan.
– Kavalan har investerat stora pengar i LCA-rapporter för samtliga material de säljer. De har även lanserat en webblösning så att kunderna kan räkna på det totala CO2-avtrycket jämfört med traditionella material. Priserna skiljer sig inte längre åt så nu är det dags att göra skiftet, säger Mattias Söderberg.

Fler folier i egen produktlinje
I samband med Sign&Print-mässan i Oslo i februari började Signcom sälja Igepas egna produktlinje av printfolier och tillhörande laminat, kallade MasterJet och MasterGuard. Mottagandet har enligt Mattias Söderberg varit gott och i slutet av sommaren utökades utbudet med frostfolier för fönsterdekor.
– Att vi ingår i Igepa-gruppen innebär en stor inköpskraft och att det finns enormt mycket kunskap i företaget. Det egna sortimentet är ett resultat av det. Att vi kan erbjuda bra produkter till ett rimligare pris.
Signcom är även återförsäljare för en av de stora jättarna när det gäller vinyler, Orafol. Några av nyheterna följer med till mässan, som trotjänaren printfolien 3551 som fått nytt adhesiv som tidigare använts på wrappingfolier. Och på tal om wrapping så kommer Signcom att visa wrapping på ett i skrivande stund okänt fordon med Orafols PVC-fria printwrapfolier 3971.

Ökad tillväxt och högre lönsamhet
När vd:n Robert Nyblom blickar tillbaka på det senaste året sedan förra mässan så sammanfattar han det som intensivt.
– Vi har gjort ett stort förändringsarbete de senaste två åren. I februari lanserade vi en ny webbshop i Sverige och sedan i Norge, och inom kort ska vi göra det även i Danmark och Finland. Internt har vi även gjort förändringar för att förbättra organisationen, bland annat att Mattias fått en ny roll som försäljningschef.
Förändringarna har också visat sig i sifforna.
– Signcom som grupp växer bra, vi ligger på en tillväxt på 15–20 procent och lönsamheten har fördubblats.

Vill sprida budskapet om sin bredd
Framåt är planen att ytterligare marknadsföra sig som en totalleverantör av såväl maskiner som material och tillbehör.
– Vi vill få ut budskapet om vår bredd, att kunderna kan köpa allt av oss. Vissa kunder tror att vi antingen är bara materialleverantörer eller enbart maskinförsäljare och det vill vi ändra på. En viktig pusselbit i det arbetet är Sign&Print-mässan, som vi internt döpt om till Signcom&Print-mässan, säger Robert Nyblom och skrattar.
– Jag har bara varit på pandemimässor under min tid på Signcom, så det ska bli kul att äntligen få gå på en riktig Sign&Print-mässa! Det blir spännande att se vad kollegorna i branschen gör och att få träffa kunderna såklart, avslutar han.