Framtidssäkring den röda tråden

PUBLICERAD: 8 september 2023
UPPDATERAD: 8 september
Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska för affärsområdet produktionsprint. Foto: Pressbild

Med temat “Make it futureproof” i fokus laddar Canon med ett gäng produktnyheter som premiärvisas för den svenska marknaden, bland annat Colorado M-serien och den senaste flatbädden i Arizona-familjen.

Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska för affärsområdet produktionsprint, förklarar årets tema för mässan så här:

– Är man ute efter att framtidssäkra sin verksamhet med fokus på lönsamhet och hållbarhet så kommer man i vår monter kunna se en serie lösningar och applikationer för att lyckas med det. Temat är ”Make it futureproof”, säger han.

Det senaste året har produktnyheterna från Canon kommit som på ett pärlband. I höstas lanserades nya flaggskeppet i ImagePress-serien, V1350, en tonerpress som är byggd för en hastighet på 135 A4-ark i minuten och upp till 2,4 miljoner utskrifter per månad. Tidigare under förra året presenterades även ImagePress V1000.

Två tunga Sverigepremiärer

I slutet av mars kom nya Colorado M-serien, med de två modellerna M3 och M5, och möjligheten att printa med vitt. En UV-gelskrivare med rulle till rulle som kan uppgraderas i takt med att användarens verksamhet växer. Förutom vitt är det även möjligt att printa lackeffekter med Flexfinish+.

M-serien mötte mässpubliken för första gången på Fespa i München i maj. Även Arizona 1300-serien gjorde mässpremiär under Fespa. Denna UV-flatbädd finns i två utföranden, GFT och XTF, och är utrustad med FLOW-tekniken och ett innovativt vakuumsystem utan zoner för enklare mediahantering. 1300-serien riktar sig till mellanvolymssegmentet och till exempel leverantörer av storformatsgrafik inom detaljhandel, skylt, inredningsdekor, förpackningar och industriella marknader.

Nya Colorado M-serien, med möjligheten att printa med vitt, visades för första gången på Fespa i maj och får nu Sverigepremiär på Sign&Print-mässan. Foto: Arkiv/Anja Degerholm
Trendspaning för branschen

Alla dessa tre produktnyheter visas på Sign&Print Scandinavia. Dessutom lyfter Canon fram nya delar av Prisma-sviten kopplat både till stor- och småformat, en hel del nya mediaprodukter med hållbarhetsfokus samt Inspire-sviten med flöden för kundkommunikation.

– Intresset för Inspire-sviten är så stort av vi kör ett event på hotellet bredvid med fokus på lösningarna för detta tillsammans med Quadient, säger Matteus Celinski.

Vilka nya möjligheter får användarna av Colorado M-serien och digitalpressarna för arkmatade utskrifter i ImagePress-serien?

– Nya applikationer med vitt ger nya möjligheter, effektivare produktion med nya arbetsflöden samt nya möjligheter med automation och efterbehandling.

Varför väljer ni att ställa ut på mässan i år?

– Som marknadsledande leverantör är det självklart att ta tillfället i akt och presentera vårt nya produktutbud och visa på nya affärsmöjligheter och applikationer för branschen. Vi kommer också ha en talare från Canon Europa som kommer visa på vilka trender och möjligheter som finns för branschen.

Vilket är ditt tydligaste minne från tidigare Sign&Print-mässor?

– Alla affärer vi gjort på plats och coola applikationer vi har visat upp, säger Matteus Celinski avslutningsvis.

UV-flatbädden Arizona 1300 klarar utskrifter på upp till 52,8 kvadratmeter i timmen och kan printa på såväl rigida som flexibla material. Foto: Pressbild

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Heidelberg lanserar personalfri plåthantering

Heidelberg tar plåttillverkningen till en ny nivå med lanseringen av Compact Pallet Loader (CPL) och Compact Bender, som kan integreras direkt i deras CtP-linjer.

20251028_CtP_Belichterstrecke_CPL_Compact_Bender_IMAGE_RATIO_1_5
Heidelberg lanserar personalfri plåthantering

Ny UV-färg utan fotoinitiatorer

Flint Groups färgnyhet Flexocure LEAP underlättar vid tryck av livsmedelsförpackningar genom att klara migrationstesterna.

Flintx
Ny UV-färg utan fotoinitiatorer