Framtidssäkring den röda tråden

PUBLICERAD: 8 september 2023
UPPDATERAD: 8 september
Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska för affärsområdet produktionsprint. Foto: Pressbild

Med temat “Make it futureproof” i fokus laddar Canon med ett gäng produktnyheter som premiärvisas för den svenska marknaden, bland annat Colorado M-serien och den senaste flatbädden i Arizona-familjen.

Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska för affärsområdet produktionsprint, förklarar årets tema för mässan så här:

– Är man ute efter att framtidssäkra sin verksamhet med fokus på lönsamhet och hållbarhet så kommer man i vår monter kunna se en serie lösningar och applikationer för att lyckas med det. Temat är ”Make it futureproof”, säger han.

Det senaste året har produktnyheterna från Canon kommit som på ett pärlband. I höstas lanserades nya flaggskeppet i ImagePress-serien, V1350, en tonerpress som är byggd för en hastighet på 135 A4-ark i minuten och upp till 2,4 miljoner utskrifter per månad. Tidigare under förra året presenterades även ImagePress V1000.

Två tunga Sverigepremiärer

I slutet av mars kom nya Colorado M-serien, med de två modellerna M3 och M5, och möjligheten att printa med vitt. En UV-gelskrivare med rulle till rulle som kan uppgraderas i takt med att användarens verksamhet växer. Förutom vitt är det även möjligt att printa lackeffekter med Flexfinish+.

M-serien mötte mässpubliken för första gången på Fespa i München i maj. Även Arizona 1300-serien gjorde mässpremiär under Fespa. Denna UV-flatbädd finns i två utföranden, GFT och XTF, och är utrustad med FLOW-tekniken och ett innovativt vakuumsystem utan zoner för enklare mediahantering. 1300-serien riktar sig till mellanvolymssegmentet och till exempel leverantörer av storformatsgrafik inom detaljhandel, skylt, inredningsdekor, förpackningar och industriella marknader.

Nya Colorado M-serien, med möjligheten att printa med vitt, visades för första gången på Fespa i maj och får nu Sverigepremiär på Sign&Print-mässan. Foto: Arkiv/Anja Degerholm
Trendspaning för branschen

Alla dessa tre produktnyheter visas på Sign&Print Scandinavia. Dessutom lyfter Canon fram nya delar av Prisma-sviten kopplat både till stor- och småformat, en hel del nya mediaprodukter med hållbarhetsfokus samt Inspire-sviten med flöden för kundkommunikation.

– Intresset för Inspire-sviten är så stort av vi kör ett event på hotellet bredvid med fokus på lösningarna för detta tillsammans med Quadient, säger Matteus Celinski.

Vilka nya möjligheter får användarna av Colorado M-serien och digitalpressarna för arkmatade utskrifter i ImagePress-serien?

– Nya applikationer med vitt ger nya möjligheter, effektivare produktion med nya arbetsflöden samt nya möjligheter med automation och efterbehandling.

Varför väljer ni att ställa ut på mässan i år?

– Som marknadsledande leverantör är det självklart att ta tillfället i akt och presentera vårt nya produktutbud och visa på nya affärsmöjligheter och applikationer för branschen. Vi kommer också ha en talare från Canon Europa som kommer visa på vilka trender och möjligheter som finns för branschen.

Vilket är ditt tydligaste minne från tidigare Sign&Print-mässor?

– Alla affärer vi gjort på plats och coola applikationer vi har visat upp, säger Matteus Celinski avslutningsvis.

UV-flatbädden Arizona 1300 klarar utskrifter på upp till 52,8 kvadratmeter i timmen och kan printa på såväl rigida som flexibla material. Foto: Pressbild

Läs vidare

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Om ett år pratar vi inte längre om AI – då använder vi det

Vi har pratat med konsulten och läraren Kåre Bjørn Jensen från Intellia om hur AI dyker upp i de grafiska produktionsprogrammen och hur det kommer att påverka arbetet i framtiden.
Kare_01

Framtiden för SPG: "Nu accelererar vi igen"

Det har varit lite tyst kring Scandinavian Print Group (SPG) på sistone. Det finns en förklaring till det – och det kommer att hända saker framöver.
Esben_Mols_Kabell

Senaste nytt

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2