Framtidssäkring den röda tråden

PUBLICERAD: 8 september 2023
UPPDATERAD: 8 september
Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska för affärsområdet produktionsprint. Foto: Pressbild

Med temat “Make it futureproof” i fokus laddar Canon med ett gäng produktnyheter som premiärvisas för den svenska marknaden, bland annat Colorado M-serien och den senaste flatbädden i Arizona-familjen.

Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska för affärsområdet produktionsprint, förklarar årets tema för mässan så här:

– Är man ute efter att framtidssäkra sin verksamhet med fokus på lönsamhet och hållbarhet så kommer man i vår monter kunna se en serie lösningar och applikationer för att lyckas med det. Temat är ”Make it futureproof”, säger han.

Det senaste året har produktnyheterna från Canon kommit som på ett pärlband. I höstas lanserades nya flaggskeppet i ImagePress-serien, V1350, en tonerpress som är byggd för en hastighet på 135 A4-ark i minuten och upp till 2,4 miljoner utskrifter per månad. Tidigare under förra året presenterades även ImagePress V1000.

Två tunga Sverigepremiärer

I slutet av mars kom nya Colorado M-serien, med de två modellerna M3 och M5, och möjligheten att printa med vitt. En UV-gelskrivare med rulle till rulle som kan uppgraderas i takt med att användarens verksamhet växer. Förutom vitt är det även möjligt att printa lackeffekter med Flexfinish+.

M-serien mötte mässpubliken för första gången på Fespa i München i maj. Även Arizona 1300-serien gjorde mässpremiär under Fespa. Denna UV-flatbädd finns i två utföranden, GFT och XTF, och är utrustad med FLOW-tekniken och ett innovativt vakuumsystem utan zoner för enklare mediahantering. 1300-serien riktar sig till mellanvolymssegmentet och till exempel leverantörer av storformatsgrafik inom detaljhandel, skylt, inredningsdekor, förpackningar och industriella marknader.

Nya Colorado M-serien, med möjligheten att printa med vitt, visades för första gången på Fespa i maj och får nu Sverigepremiär på Sign&Print-mässan. Foto: Arkiv/Anja Degerholm
Trendspaning för branschen

Alla dessa tre produktnyheter visas på Sign&Print Scandinavia. Dessutom lyfter Canon fram nya delar av Prisma-sviten kopplat både till stor- och småformat, en hel del nya mediaprodukter med hållbarhetsfokus samt Inspire-sviten med flöden för kundkommunikation.

– Intresset för Inspire-sviten är så stort av vi kör ett event på hotellet bredvid med fokus på lösningarna för detta tillsammans med Quadient, säger Matteus Celinski.

Vilka nya möjligheter får användarna av Colorado M-serien och digitalpressarna för arkmatade utskrifter i ImagePress-serien?

– Nya applikationer med vitt ger nya möjligheter, effektivare produktion med nya arbetsflöden samt nya möjligheter med automation och efterbehandling.

Varför väljer ni att ställa ut på mässan i år?

– Som marknadsledande leverantör är det självklart att ta tillfället i akt och presentera vårt nya produktutbud och visa på nya affärsmöjligheter och applikationer för branschen. Vi kommer också ha en talare från Canon Europa som kommer visa på vilka trender och möjligheter som finns för branschen.

Vilket är ditt tydligaste minne från tidigare Sign&Print-mässor?

– Alla affärer vi gjort på plats och coola applikationer vi har visat upp, säger Matteus Celinski avslutningsvis.

UV-flatbädden Arizona 1300 klarar utskrifter på upp till 52,8 kvadratmeter i timmen och kan printa på såväl rigida som flexibla material. Foto: Pressbild

Senaste nytt

Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

Boka in den 7–9 oktober 2025 i kalendern redan nu. Då är det återigen dags för den största mässan och mötesplatsen i den grafiska branschen: Sign&Print Scandinavia på Kistamässan i Stockholm.

SPS kollage
Allt i en mässhall under Sign&Print Scandinavia

SPG erövrar nytt tryckeri

40 anställda får gå när produktionen flyttas.

Screenshot
SPG erövrar nytt tryckeri

Bording gör miljonförluster

Bording har beslutat att lägga ner stora delar av sin produktion i Sverige, vilket Sign&Print tidigare rapporterat om. Nu har siffrorna för 2024 släppts och bolaget visar en förlust på nästan 4,9 miljoner kronor.

1750154275161
Bording gör miljonförluster

Nu är utomhusreklam mätbart

Inbyggda 3D-sensorer kan tillsammans med AI-analys mäta hur många som passerar både tryckt och digital utomhusreklam och hur länge de tittar.

Skärmavbild-2025-07-01-kl.-10.33.07
Nu är utomhusreklam mätbart

Läs vidare

”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Orden i rubriken kommer från Tobias Kaase, vd för tyska Mediaprint Solutions. Så lyckades tryckeriet med en omsättning på 16 miljoner Euro bli en vinnare tack vare sin digitaliseringsresa där de införde AI-stöd i alla steg av verksamheten.

FotoJet---2025-06-18T165145.138
”Printa smart eller förbered dig på att dö”

Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Canon blickar bortom tryckindustrin: Här är de fem jättetrender som kommer påverka tryckerierna mest – och så drar din affär nytta av förändringarna.

FotoJet---2025-06-18T165049.390
Mikromålgrupper förändrar tryckbranschen

Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Roland DG utökat sitt sortiment med en print and cut-skrivare och en ny UV-flatbädd.

FotoJet---2025-06-17T162505.542
Roland DG lanserar nya VersaStudio-skrivare

Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre

Hon hjälper tryckföretag att locka nya generationer till tryckvärlden.

FotoJet---2025-06-19T125601.646
Sara Schumacher, 25 år: Så kan tryckbranschen attrahera yngre