Under Sign&Print-mässan blir det vernissage av de 170 tävlingsbidragen i affischtävlingen Printpower Award. Årets tema är energi.
– Jag ville trycka med screentryck, som jag tycker ger en annan hantverkskänsla än digitaltryck, säger vinnaren Simon Hennerfors om sitt bidrag ”Bad energy”.
Affischtävlingen som arrangeras årligen av Grafiska företagen bjuder in studenter på Sveriges ledande design- och konsthögskolor till att skapa den bästa affischen utifrån ett valt tema.
Syftet med tävlingen är att ge studenterna insikt och kunskap om affischens tilltal, starka uttryck och genomslagskraft. Men också de många fördelarna med tryck både som konst och som kommunikationsmedel.
Politisk vinnare
Totalt väljs tio finalister ut av en professionell branschjury. Årets vinnare blev Simon Hennerfors från Yrgo i Göteborg med sitt bidrag Bad energy (affischen med handen och skorstenen ovan).
– Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Det är ett hett ämne så det kändes som en bra idé. Från början var accentfärgen röd, men det kändes för politiskt och jag tyckte det blev ett modernare uttryck med den rosa färgen, säger Simon Hennerfors, i en artikel på Grafiska företagens site.
Använde en äldre teknik
– Jag ville trycka med screentryck, som jag tycker ger en annan hantverkskänsla än digitaltryck. På håll ser det ut som tre färger, men det är bara två och det är för att jag har använt en rastereffekt, där väldigt små svarta prickar på håll uppfattas som grått. Jag försökte ta vara på teknik man använde förr.
Årets jury bestod av Carl-Johan De Geer, konstnär och författare, Lars Liljendahl, art director, Peter Herrman, design director på Open studio och den tekniska experten Jenny Moberg som är vd på All in screen.