Vernissage för energifull affischtävling under mässan

Foto: Grafiska företagen
PUBLICERAD: 15 september 2023
UPPDATERAD: 15 september
De tio finalisterna i tävlingen men vinnaren Simmon Hennerfors högst upp till vänster.

Under Sign&Print-mässan blir det vernissage av de 170 tävlingsbidragen i affischtävlingen Printpower Award. Årets tema är energi.
– Jag ville trycka med screentryck, som jag tycker ger en annan hantverkskänsla än digitaltryck, säger vinnaren Simon Hennerfors om sitt bidrag ”Bad energy”.

Affischtävlingen som arrangeras årligen av Grafiska företagen bjuder in studenter på Sveriges ledande design- och konsthögskolor till att skapa den bästa affischen utifrån ett valt tema.

Syftet med tävlingen är att ge studenterna insikt och kunskap om affischens tilltal, starka uttryck och genomslagskraft. Men också de många fördelarna med tryck både som konst och som kommunikationsmedel.

Politisk vinnare

Totalt väljs tio finalister ut av en professionell branschjury. Årets vinnare blev Simon Hennerfors från Yrgo i Göteborg med sitt bidrag Bad energy (affischen med handen och skorstenen ovan).

– Den är lite politisk. Jag har snöat in på hållbarhetsfrågor och tyckte att temat ”energi” kunde kopplas till miljö. Det är ett hett ämne så det kändes som en bra idé. Från början var accentfärgen röd, men det kändes för politiskt och jag tyckte det blev ett modernare uttryck med den rosa färgen, säger Simon Hennerfors, i en artikel på Grafiska företagens site.

Använde en äldre teknik

– Jag ville trycka med screentryck, som jag tycker ger en annan hantverkskänsla än digitaltryck. På håll ser det ut som tre färger, men det är bara två och det är för att jag har använt en rastereffekt, där väldigt små svarta prickar på håll uppfattas som grått. Jag försökte ta vara på teknik man använde förr.

Årets jury bestod av Carl-Johan De Geer, konstnär och författare, Lars Liljendahl, art director, Peter Herrman, design director på Open studio och den tekniska experten Jenny Moberg som är vd på All in screen.

Här är några av finalisterna i tävlingen Printpower Award.

Läs vidare

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Axfood använder AI som AD i kampanj

Verktyget är utvecklat utifrån Axfoods tidigare experimenterande med AI och har på så vis lärt in vad företaget och dess varumärken står för, både när det gäller produkter och designspråk. 
g44

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560