Affär hos Marabu under mässan

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 22 september 2023
UPPDATERAD: 22 september
Såld! Vanguards planprinter VK3220T-HS ska efter mässan rulla ner till Allmedia i Malmö. ”Det är väldigt roligt att det blev en affär”, säger en glad Victor Bildsten.

Allmedia i Malmö har förstärkt maskinparken med en flatbäddsskrivare från Vanguard. Under Sign&Print Scandinavias andra dag blev det en handskakning i Marabus monter och affären var i hamn.

– Vi har haft fört diskussioner under en tid och nu fick vi äntligen till ett avslut. Allmedia har köpt flera maskiner av oss tidigare och byter ut en EFI-printer. Med den nya maskinen kommer de att kunna utveckla sin produktion och påverka utbud och prisbild, säger Victor Bildsten på Marabu Scandinavia.

VK3220T-HS är en uppgraderad variant av Vanguards tidigare flatbädd som lanserades förra året och den visades för första gången i Skandinavien under Sign&Print-mässan. Den har fått ett nytt chassi i grått och svart och kan utrustas med upp till 15 skrivhuvuden efter behov.

Jonas Rydje, vd på Allmedia, och Victor Bildsten på Marabu när affären gjordes upp. Foto: Privat
En produktionshäst

Maskinen som Allmedia köpt är det första exemplaret med det nya utseendet som säljs i Sverige. Marabu har tidigare gjort totalt sex installationer av modellen. VK3220T-HS har en arbetsyta på 3,2 x 2 meter och beskrivs som en snabb och stark printer som kan producera upp till 360 kvadratmeter i timmen.

– Det är en produktionshäst i ett enkelt skal. Den är väldigt snabb men har en enkel utformning och en mjukvara som är lätt för operatören att hantera.

Textilskrivaren från D.gen kan trycka direkt på bomullstyg utan att tyget behöver förbehandlas och den har inline fixering.
Nytt samarbete inom skärning

Marabu har även fler nyheter på lager. Nyligen blev det ett samarbete med den spanska skärbordstillverkaren Hasler klart. Ett bolag som startade innan pandemin och som erbjuder riktigt stora skärbord med en arbetsyta på upp till 25 kvadratmeter. Borden finns i flera olika storlekar, från 160 till 510 centimeter i bredd och från 130 till 520 centimeter i djup.

– Tyvärr hann vi inte få hit något skärbord till mässan, men det kommer att finnas i vårt showroom inom kort. Det är kvalitativa produkter till vettiga priser, så vi är väldigt glada för att få in dem i vårt sortiment.

Textiltryck utan förbehandling

På mässan visades dock flera andra maskiner. Som en textilprinter från D.gen som trycker direkt på bomullstyg utan att tyget behöver förbehandlas och som har inline fixering.

– Vi tror mycket på den maskinen i och med att textilproduktionen i Europa har blivit dyrare.

Marabu visade även skärutrustning från Summa och Rolands rulle till rulle-skrivare med print and cut, TrueVIS VG3-540 och LG-640. Victor Bildsten passade även avslutningsvis på att slå ett slag för Marabus egna bläck, som sedan starten varit företagets kärnprodukt.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)