När Plockmatic summerar årets Sign&Print Scandinavia så omfattar det flera maskinförsäljningar.
– Jag har inte hunnit räkna än, men det är ett gäng, säger Tommy Jönsson, försäljningschef på Plockmatic Sverige.
Med sig till mässan hade Plockmatic flera produktnyheter. Inom segmentet broschyrhäftesproduktion visades nya BM4000 som kommer i ett kompakt format. En maskin som kan producera broschyrer i liggande A4, men även ett kvadratiskt ”coffee table book”-format för den som önskar det. Flaggskeppsmodellen BM5000 hade också en given plats i montern, och den är precis som BM4000 utrustad med Plockmatics innovativa fyrkantsteknik.
Under förra året förvärvade Plockmatic företaget Intec Solutions och det innebar ett utökat sortiment av lösningar för förpackningar och etiketter. De automatiserade skärborden från Intec drog många intresserade besökare under mässan, inte minst modellen SC6500 som kan hantera både etiketter och dekaler tack vare toppskärning, men även skära och biga mindre serier av förpackningar.
– Alla tryckerier behöver en skärmaskin, men det har inte bara varit tryckerier som varit intresserade utan även reklamfolk.
Tommy Jönsson lyfter fram det faktum att skärborden är automatiska och därmed klarar än högre produktion än de som matas manuellt, men även en användarvänlig programvara som är enkel för operatören att sätta sig in i.
Andra nyheter i montern var AeroDieCut som skär och bigar på ett traditionellt vis med stansmallar, men med ett digitalt användarvänligt gränssnitt. En maskin som lämpar sig för kostnadseffektiv produktion av bland annat förpackningar, hyllvippor och bordsryttare. Även Plockmatics senaste lansering inom falsning, bigning och perforering visades under mässan, DigiFold Pro XL, som klarar upp till 1 300 millimeter långa ark.