Hexis ger kunderna makten över laminaten

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 25 september 2023
UPPDATERAD: 25 september
Joachim Wallgren gav besökarna en Hex’perience.

I Hexis monter var det stort fokus på skyddsfilmer i serien Bodyfence under Sign&Print. Företaget hade bilar både utanför och innanför entrén till Kistamässan. De visade också inredningsvinyler, folier och laminat. 

Materialtillverkaren Hexis visade upp sin Hex’perience-serie med effektlaminat för inredning och interiör. Konceptet innebär att kunder som köpt laminat gratis kan ladda ner det mönster de vill printa.

– Vi har 63 olika mönster. Det finns naturmaterial, laminatgolv och mönster. Vi har en kvinna i Frankrike som är ansvarig för hela Hex’perience. Hon gör mönstren och plockar upp det som är på modet, säger Joachim Wallgren, försäljningschef på Hexis Sverige.

”Vi levererar filen så bestämmer kunden”

Han tycker att Hexis ger kunderna fler valmöjligheter än konkurrenterna.

– Skillnaden mellan oss och alla andra som håller på med interior design är köper du en produkt av någon annan så får du något som ser ut som till exempel rost och den är på en folie som är polymerisk eller monomerisk. Den är vad den är, säger Joachim Wallgren och fortsätter:

– Vi levererar filen så bestämmer kunden. Ska den vara tillfällig så kan den sitta på en avtagbar print. Ska den vara på ett väldigt konstigt underlag kan du sätta på en high tech-folie och behöver du luftkanal så sätter du på det. Du använder polymerisk-, monomerisk eller gjuten folie beronde på livslängd. Med vårt system kan du göra rätt produkt för rätt applikation. Men alla andra får du använda det du får.

En annan fördel är att man inte behöver köpa en hel rulle utan kan tillverka det material som behövs för till exempel ett bord.

Sportbil wrappades

Hexis visade också sin egen programvara Matmak som används för att göra pre cuts, förskurna delar av skyddsfilmer i Bodyfence-serien. De visade också textiltransfer och wrappingfolier.

Det sistnämnda syntes inte minst på den sportbil av märket Alpine som wrappades under en mäktig ljusrigg.

En Alpine-bil wrappad i Bodyfence-serien med hårdrockbandet In flames logga på fronten drog till sig uppmärksamhet under en stor ljusrigg i Hexis monter.

Läs vidare

Det här händer på Sign Print&Pack i Odense

Nu är det mindre än en månad kvar till vår mässa i Danmark.
FotoJet-(99)

Sign&Print Scandinavia 2025 byter vecka

Sign&Print Scandinavia arrangeras i Stockholm 7–9 oktober 2025. Anledningen till att mässan senareläggs något är att ge utställarna mer tid att förbereda sig efter sommarsemestern.
Mässcollage

Primotek ger sig in i etikettbranschen

Återförsäljaren Primotek tar steget in i etikettbranschen. Med den digitala etikettstansen JingWei RSF-300 vill de nå aktörer med mindre volymer och stort behov av flexibilitet.
DSC_4645

Nya kontakter och leads resultatet av mässan

Det fanns en hel del att gå vidare med för de företag som som deltog på Sign&Print. Många av bolagen vittnade om många nya bekantskaper och leads att arbeta vidare med.
mässcollage

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560