Canon gjorde strålande affärer under mässan. De sålde till exempel alla maskiner de tog med sig. För Sign&Print berättar Matteus Celinski, Sverigechef på Canon Svenska att de vill vara en trygg affärspartner även i tuffare tider.
– Det finns hopp om den grafiska industrin framåt!
Canon som är en av den grafiska branschens storspelare ställde upp med dubbla montrar på mässan och anordnade ett eget tvådagarsevent med föreläsningar på Victoria Towers.
– Vi har gjort massa affärer. Vi är superglada. Allting i montern är sålt. Det är inget som följer med hem till oss. Sedan har vi gjort massa andra affärer på det. Så det är positivt, säger Matteus Celinski.
H-Tryck var en av Canons kunder efter att ha lagt vantarna på en ImagePRESSV1350.
– Det har varit mycket folk i montern hela tiden. Bra diskussioner och dialoger. Kunderna har varit intresserade av våra erbjudanden med fokus på storformat, möjligheterna med vitt bläck, nya Imagepress-serien, neonfärgerna i storformat. Det har varit bra tryck! säger Matteus Celinski.
För Canon har det som alltid varit viktigt att föra diskussionen kring hur de tillsammans med sina kunder kan skapa hållbara affärsmodeller.
– Hur hittar vi nya affärer med hjälp av nya applikationer? Nu har vi vitt i Colorado-serien, vad möjliggör det för affärer för våra kunder och hur får vi ihop hela paketet? Hur bygger vi ett hållbart företagande över tid? säger Matteus Celinski.
Intresse för miljöalternativen
Det handlar dels om miljöfrågorna men också vad Canon behöver framåt som företag.
– Hur utvecklar vi vår affär och blir mer konkurrenskraftiga. Det är många som är intresserade av att ta nästa steg tillsammans med vår fantastiska Inkjetportfölj. Vi har massa besök bokade framåt och stort intresse för miljöalternativen inom media som storformat, papper, PVC-fria material. Det har vi haft mycket dialog kring.
Har ni kunnat visa det här med lönsamhet och framtidssäkring i era montrar?
– Vi visar på applikationer som är väldigt intressanta och kan skapa nya intäktsströmmar för bolagen och bredda erbjudanden för företagens nuvarande kunder. Sedan är det mycket fokus på arbetsflöden och hur man kan effektivisera processen. Hur kan vi frigöra tid från produktionen till sälj och att skapa långsiktiga relationer till kunderna?
Stämmer påståendet att det är i tuffa tider som det är dags att göra investeringar?
– Kunderna tycker nog det. Dels för att de kan öka sina konkurrensmöjligheter men också för att de insett att ska man vara med över tid och kunna erbjuda vad våra kunder behöver framåt så behöver vi göra någonting. Det är förtroendegivande för branschen. Det är fullt i montern hela tiden och det är folk som är intresserade och vill veta mer.
Hoppfull inför framtiden
Han säger att det är glada över sitt deltagande i mässan.
– Det finns ett hopp om den grafiska industrin framåt. Det är en bransch där vi varit med om tuffa tider tidigare och kommit med nya idéer om hur vi kan utveckla branschen och hjälpa våra kunder att komma vidare med affären. Hur kan våra kunder skapa långsiktiga relationer med sina kunder och vara en del av hela branschens utveckling. Det är positivt.