Mimakis rullbaserade DTF-printer var hett stoff i Signcoms monter under Sign&Print Scandinavia. Under mässan offentliggjordes även en annan rykande färsk nyhet från Mimaki: en print and cut-skrivare med UV LED i 330-serien.
– Tyvärr hann vi inte få hit den nya maskinen till mässan, men det är ett extremt spännande släpp, säger Simon Nyman, Business Area Manager inom print, skär, efterbehandling och programvara på Signcom.
Det handlar om en uppföljare till solvent-skrivarserierna JV330/CJV330 som beskrivs som en ”high end” rulle till rulle-maskin med print and cut-funktion.
– Föregångaren var en av de största säljsuccérna vi haft och vi har väntat på en UV-maskin i det segmentet.
Nya UCJV330-160 är förutom UV-LED utrustad med vitt bläck och klarlack som standard. Mimaki presenterar den som en skrivare för högkvalitativa utskrifter i höga volymer. Den klarar även att skriva ut flera lager i ”2,5D” för att skapa texturerade ytor som till exempel läderimitationer. Signcom räknar med att kunna börja sälja UCJV330-160 under första kvartalet 2024. Det har även släppts en ”lillebror” utan print and cut, men som precis som storebror har UV-LED. Denna modell kallas för UJV100-160Plus.
Snabbare DTF
Även om de två nya maskinerna inte kunde ses på plats på Kistamässan så fanns det gott om andra nyheter att klämma och känna på. Inte minst Mimakis DTF-skrivare (Direct to Film) TxF150-75 med efterbehandlingsenhet som släpptes i våras. Den har nu fått en snabbare storebror som Signcom kommer att börja sälja under fjärde kvartalet 2023.
Textiltryck med DTF är en relativt ny företeelse men som väckt stort intresse på kort tid. Inte minst sedan de stora drakarna, som Mimaki, gett sig in i leken.
– DTF har varit väldigt hett under mässan, det är ett väldigt intressant segment. Den senaste DTF-modellen, TxF300-75, har samma tryckkvalitet som den förra men är ungefär tre gånger så snabb, säger Simon Nyman.
Att det är maskiner som kan kopplas in i en vanlig stickkontakt i väggen har varit en aha-upplevelse för många besökare, enligt Simon Nyman. I synnerhet eftersom det ofta handlar om små företag som inte har stora pengar att lägga på dyra elinstallationer.
– Många har också blivit förvånade över att den har gått hela dagarna här på mässan. ”DTF är ju krångligt”, säger besökarna, men det behöver det inte vara. Den här maskinen bara går och går.
Producerat allt mässmaterial
Andra produkter som var brännande heta och som det fanns ett stort intresse för var utbudet av laser- och gravyrutrustning. På materialsidan var miljöaspekten i stort fokus.
– Det har varit mycket prat om hållbara material, marknaden är redo för det nu. Därför känns det kul att kunna presentera Kavalans serie med PVC-fria material här på mässan, säger Mattias Söderberg, Business Area Manager inom viscom.
Signcom är en totalleverantör av såväl maskiner som material och tillbehör. För att visa på den bredden hade allt mässmaterial, inklusive personalens kläder, tryckts i de egna maskinerna och till stor del med material som finns i det egna sortimentet. De gröna mocka-skorna med Signcom-loggan var ett undantag som bekräftade regeln, graverade med UV-laser i nya Meta C från Lotus. Tröjorna var såklart tryckta med DTF och namnskyltarna graverade med lasergravyr.
– Den här gången har vi gjort allt själva, vi vill leva som vi lär, säger vd:n Robert Nyblom om betydelsen av att rent praktiskt visa vad det innebär att vara en totalleverantör.
Mästerlig foliering
Sist men inte minst drog Signcoms bil i entréhallen många blickar. En Tesla som folierades av Joakim Sveen som tidigare i år utsågs till vinnare i den norska upplagan av World Wrap Masters. Med en PVC-fri printwrapfolie från Orafol fick bilen ett helt unikt och iögonfallande utseende. Bilen ska Anders Joki, country manager för Signcom Norge, använda på sina resor runtom i vårt grannland i väst.
– Jag kommer garanterat synas när jag kör omkring. Joakim Sveen har gjort ett fantastiskt jobb, säger han om sin nya gröna tjänstebil.
Simon Nyman sammanfattar avslutningsvis Signcoms medverkan på Sign&Print-mässan så här:
– Det har varit hektiska dagar, det var länge sedan vi sålde så här mycket i direkt anslutning till en mässa!