Neonchock hos Nize: "Erbjuda något annat"

PUBLICERAD: 27 september 2023
UPPDATERAD: 27 september
Glada miner hos Nize Equipment som för dagen hade besök av Maurus Zeller (andra från vänster), produktchef på Swissqprint. Foto: Anja Degerholm

Färgstarka tryck med neonfärger fångade ögat i Nize Equipments monter under Sign&Print-mässan. Men även en skrivare som kan printa taktila skyltar som bokstavligt talat sticker ut.

Nize Equipment kom till mässan med sitt breda utbud av maskiner, mjukvara och arbetsflödeslösningar. Inför mässan sade Lars Bomgren, försäljningschef i Sverige, Finland och Baltikum, att han hoppades på besöksrekord. Och när Sign&Print besöker montern på morgonen den andra dagen hinner han säga att det varit full rulle den första dagen, innan han blir upptagen med en kund.

Norska kollegan Petter Langkaas tar därför över stafettpinnen och visar runt i montern. Huvudattraktionen är Swissqprints Nyala 4 med rulle till rulle-funktion som uppdaterats med den nya generationen printhuvuden med nio färgkanaler.

Häftiga effekter med neonbläck.
Flera färgval

Flatbädden Nyala 4 kan utrustas med bland annat vitt, orange, lack samt light-färgerna black, cyan och magenta. Dessutom finns möjligheten att lägga till neongul och neonrosa. Nize Equipments monter hade inretts med ett särskilt ”neonrum” för att visa hur häftiga utskrifter Nyalan kan producera, till exempel för skyltar som verkligen kan nå ut i bruset.

– När kunderna väl går in i plattformen är det många som väljer att använda möjligheten att lägga till fler färger utöver CMYK. Det blir ett sätt att skilja ut sig gentemot konkurrenterna och erbjuda något annat, säger Petter Langkaas.

Printer för taktila skyltar

Nize visade även planprintern DCS-53UV DTS från Direct Color Systems som kan producera taktila skyltar med braille med god vidhäftning på en mängd olika material.

– Den är utrustad med ett väldigt ”aggressivt” bläck som sitter otroligt bra, säger Petter och visar exempel på såväl offentliga skyltar som skyltar som med sitt speciella uttryck kan användas i reklamsyfte.

Han säger att det finns ett intresse även för den här typen av nischade produkter. Det blir vanligare med taktila skyltar i offentliga miljöer, vilket innebär en affärsmöjlighet för skyltföretag som satsar på denna nisch. Nize har även fått in två nya modeller från DCS, varav en som klarar att printa på media som är 38 centimeter höga.

Exempel på taktila skyltar som tryckts i DCS-53UV DTS från Direct Color Systems. Skyltar som gör sig bäst när det finns möjlighet att klämma och känna på dem, och kanske inte på bild.
Processautomation i fokus

Dataline hade en egen monter i montern för att demonstrera sin programvara Multipress. Ett program som kan hantera alla steg inom CRM, artikelregister, offerter, order, produktion, fakturering och uppföljning.

– Vi pratar mycket processautomation med våra kunder. De flesta är trots allt aktörer som betjänar ett visst geografiskt område och därför gör en mängd olika jobb varje dag. Det gör att robotautomation kanske inte aktuellt för dem. Däremot kan de spara mycket tid genom att titta på processerna och automatisera dem så mycket som möjligt, säger Petter Langkaas.

Lars Bomgren i diskussion med några besökare i montern.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)