Riso satsade allt på ett starkt kort

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 27 september 2023
UPPDATERAD: 28 september
Lars Andersson, regional dealer manager på Riso, i samtal med mässbesökare.

Riso lät sin nya snabba bläckstråleskrivare Riso Valezus T1200 spela den självklara huvudrollen i sin monter. Tillverkaren vill fylla ett hål på marknaden utanför segment som laser och toner. Det var första gången som den nya modellen visades för den skandinaviska publiken.

För Riso var det fullt upp i montern och Sign&Print fick återkomma många gånger innan Lars Andersson, regional dealer manager, var ledig från kundsamtal. Det var så klart en positiv signal för hur mässan fallit ut för företaget.

– Det har gått över förväntan. Det här året känns som att vi är tillbaka på riktigt efter pandemin. Det har varit väldigt bra besökarantal och många som är intresserade av inkjet. Det är många som är positiva till de stegen som vi har tagit i vår utveckling kvalitativt men också prestandamässigt. Det känns absolut som vi har en bra framtid och intressant plattform att stå på framöver, säger Lars Andersson.

Riso tog med sig bläckstråleskrivaren Valezus T1200 till Sign&Print-mässan.

T1200 är en produktionsskrivare för stora volymer och kan skriva ut 165 färgsidor i minuten ensidigt. Riso har en ambition att kunna hjälpa tryckerier som har det lite tufft.

– Det finns ett segment idag där man har svårt att fylla maskinerna, specifikt om man står med stora pressar. Då pratar jag inte om den privata sektorn utan mer den kommunala sektorn. Där kan vi göra skillnad med vår teknologi, säger Lars Andersson.

Fyller ett hål med inkjet-erbjudandet

Han säger att det är viktigt att se hur marknaden faktiskt ser ut. Det är något han tycker avspeglar sig på mässan.

– Det är både högt och lågt. Alla våra kollegor har jättefina maskiner och bra kvalité men det behövs något mer än bara toner och laser i hög kvalité och det är det vi står för, det komplementet, säger Lars Andersson.

Har ni fått några nya affärer med anledning av mässan?

– Det känns onekligen så. Vi har en affär vi stängt under mässan och en som ligger väldigt nära till hands. Det känns superkul. Nu ser vi fram emot Drupa i maj. Det blir kul att träffa branschen i en större skala för  det var länge sen sist. Då hoppas vi kunna visa upp lite nyheter.

Läs vidare

Färger för screen-, digital- och tampotryck

Färgtillverkaren Marabu lyfter fram några av sina produkter för screen-, digital- och tampotryck på Drupa.
marabu2

Sign&Print Scandinavia 2025 byter vecka

Sign&Print Scandinavia arrangeras i Stockholm 7–9 oktober 2025. Anledningen till att mässan senareläggs något är att ge utställarna mer tid att förbereda sig efter sommarsemestern.
Mässcollage

Ricoh visar tekniker som ger tillväxt på Fespa

”Innovationsdrivna marknadsutvecklingsmöjligheter” kommer att avslöjas på Fespa. Det lovar Ricoh inför mässan i Amsterdam.
Ricoh-Graham-Kennedy

Agfa och EFI inleder samarbete: "En milstolpe"

Agfa och EFI meddelar att de ingått ett strategiskt partnerskap. Genom att samarbeta ska de två jättarna inom inkjet kunna dra fördel av varandras spetskompetenser samt driva utveckling och innovation.
EFI Agfa 2

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)