Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 28 september 2023
UPPDATERAD: 28 september
Anna Sjöstrand och Magnus Carlsson på Spandex visade upp det nya 3D-designprogrammet Zeno som ska underlätta för kunderna att testa olika sätt att wrappa en bil innan de bestämmer sig.

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika layouter, wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.

– Zeno är något som vi ska lansera i oktober. Eftersom vi hade Sign&Print-mässan här nu så ville vi gärna visa en förhandsvisning på det som kommer, säger Anna Sjöstrand, försäljningschef på Spandex.

Tjänsten löses på årsprenumeration och laddas ner. I programmet kan du prova att klä din bil i något av de varumärken som Spandex säljer som Avery, 3M, Orafol och Arlon. Alla wrapmaterial ligger i programmet.

Lättare att jämföra olika finish

– När du är färdig får du ut print och skärfil. Du kan göra riktiga bilder som du kan skicka till kunden eller en video där bilen kör och kunden kan se hur det blir. Det är lite lättare att få kunden att komma till avslut.  Väljer du blankt, högblankt eller matt får du den finishen på bilderna, säger Magnus Carlsson, säljare och produktansvarig på Spandex.

I Zeno ska det bättre gå att se finishen på olika material jämfört med på en vanlig endimensionell bild. Det går också att välja olika miljöer och väder på bilderna där fordonet kör.

Programmet kopplas till Spandex webshop

I programmet ser man direkt hur mycket material det aktuella fordonet behöver. När kunden har designat färdigt hamnar den i Spandex webshop. Där är materialvalen kopplade och orden går direkt till företaget.

Vad är den stora förhoppningen med programmet?

– Det är att erbjuda en modern och tidsbesparande lösning för kunden som i sin tur, på ett proffsigt sätt kan presentera det för slutkunden. Det tar max 10 minuter att skapa ett utkast av en wrappad bil säger Magnus Carlsson.

Läs vidare

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Det här visar Gibon Borås på Grafiska dagarna

Årets fokus ligger på mjukvaror, smarta arbetsflöden och automatisering.

DSC_8066

HP lanserar två nya industriella rullpressar

HP lanserar två nya inkjetrullpressar som ska öka tryckeriernas möjligheter till tillväxt inom högvolymsproduktion.

HP-PageWide-T4250-HDR-front-no-background-b

Världspremiär för eldig efterbehandlingslösning

Heidelberg hoppas besökarna ska bli eld och lågor när de visar upp efterbehandlingslösningen Fireline för första gången tillsammans med digitalpressen Jetfire 50.

DSC_7933

Senaste nytt

Lundbergs grafiska lämnar över Komori till ny återförsäljare

De tar över distributionen för märket.

Kenneth-Nielsen

Agfa lanserar kompakt skrivare i Anapurna Ciervo-serien

Agfa utökar med en kompakt, men ändå mångsidig, maskin.

Anapurna-Ciervo-H2500_PR

Stockholmstryckeri vinner Årets Lokala industriföretag

"Hos oss blir man väl bemött oavsett om det handlar om att trycka 500 kuvert eller om man vill beställa nåt jättestort."

Stefan-Ekblom

Produktion av grafiskt papper ökar: "Effekten väntas inte bestå"

Produktionen av papper och kartong i Sverige ökade med 7,7 procent ifjol. Men Skogsindustrierna tror att utvecklingen kommer brytas.

Charlotte-Dickens