Storsatsande Visutech: "Det ligger rätt i tiden"

PUBLICERAD: 28 september 2023
UPPDATERAD: 28 september
Johan Lidström och Johan Gustafsson i Visutechs monter under Sign&Print-mässan som rymde såväl analoga som digitala tekniker.

Visutech slog på stora trumman på årets Sign&Print Scandinavia med dubbla montrar. Inte minst för att visa produktnyheterna hos nya samarbetspartnern Fujifilm.

På mässan visade Visutech upp hela sin produktportfölj både när det gäller analogt och digitalt tryck. Visutech har i många år haft HP Indigo som sitt starka kort på handen, men säljer sedan två år tillbaka även vattenbaserad arkinkjet från Kyocera.

Johan Lidström, COO på Visutech, förklarar varför företaget nu breddar sitt erbjudande ytterligare:

– Kunderna har efterfrågat fler teknologier och söker samtidigt färre leverantörer. För vår del är Fujifilm ett väldigt intressant bolag såväl på civiltryckssidan som när det gäller etiketter och förpackning, säger han.

– Fujifilm äger sin egen teknologi, vilket vi ser som en styrka. Vi väljer bolag som vi gärna vill samarbeta och ha en långsiktig relation med. Fujifilm är tydliga med att de vill att vi ska vara deras förlängda arm i Norden och det är väldigt viktigt för oss, säger Johan Gustafsson, säljchef i Norden.

Dubbla affärer under mässan

Samarbetet innebär att Visutech kan erbjuda en bred produktportfölj från Fujifilm, inklusive förbrukningsvaror, färg, printbars samt inkjet- och tonermaskiner.

I samband med Labelexpo-mässan i Bryssel i september presenterades även ett samarbete med Bobst, ett företag verksamt inom förpackningssektorn. Visutech kommer att erbjuda smal- och mellanbanesegment, inklusive flexo, digitalt och så kallade all-in-one maskiner. Det innebär även skräddarsydda lösningar som matchar kundens specifika behov.

Den tre dagar långa Sign&Print-mässan innebar att Visutech fick ta fram inte bara en utan två ”Såld”-skyltar. Sandéns Security Printing i Eslöv köpte en tonerpress, Fujifilms flaggskeppsmodell Revoria PC1120 med tillgång till sex specialfärger utöver CMYK, bland annat vitt och silver. Den nya maskinen ska förbättra kvaliteten och bredden på deras produkter inom säkerhetstryck samt öka produktionskapaciteten.

Även inom området arkinkjet blev det en handskakning och en Kyocera TASKalfa Pro 15000c ska levereras och installeras hos Skilltryck i Småland efter mässan.

Det var gott om besökare i montern och det gjordes också två affärer under mässan.
Fler nyheter på gång

Framåt väntar fler produktlanseringar från Fujfilm och Visutech är som samarbetspartner involverade i kommande släpp.

– Vi vet vad som komma skall, vilket känns tryggt. Det finns en plan som sträcker sig åtminstone 3-4 år framåt i tiden och några av nyheterna kommer att presenteras på Drupa nästa år, säger Johan Gustafsson.

Även från Kyocera väntar produktnyheter.

Ett breddat utbud innebär dock inte någon konkurrens mellan de olika teknologierna, poängterar både Johan Gustafsson och Johan Lidström:

– Det handlar om att hitta rätt teknik till rätt applikationer, förklarar Johan Lidström och fortsätter:

– Vi satsar stort för att vi tror på att det ligger rätt i tiden, att många företag behöver göra en omställning till mer hållbar produktion. Det är otroligt spännande tider, avslutar han.

Sandéns Security Printing i Eslöv slog till på en Fujifilm Revoria PC1120.

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Agfa utlovar tre nya ”bestar”

På Fespa 2024 lanserade Agfa inte mindre än fyra nya inkjet-lösningar. Inför årets mässa avslöjar tillverkaren att det kommer ytterligare nyheter.

Agfa-Fespa_01
Agfa utlovar tre nya ”bestar”