Det fanns en hel del att gå vidare med för de företag som som deltog på Sign&Print. Många av bolagen vittnade om många nya bekantskaper och leads att arbeta vidare med.
Addbrand är grossist inom trycksaker. De visade framförallt det nya miljövänligt färgade pappret Lessebo Colours. Addbrand skrev avtal med Lessebo paper så sent som i september om att börja leverera papperssorten till hela Norden.
– Det har varit mycket nya prospects, trevliga kunder, gamla kunder, nya kunder. De är intresserade av alla våra nyheter och vi har fått en del beställningar, säger Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand.
Hos ACG Nyström var det bland annat fokus på gravyr. Rolf Valkiainen visar hur runda föremål kan märkas i en roterande rörelse i 100 grader, till exempel flaskor. Kollegan Christian Bunnfors vittnade om stort intresse för mindre brodyrmaskiner:
– Det har varit en del nya kunder som inte är typiska brodyrkunder, mindre tryckerier som vill prova på innan de satsar stort.
I montern var det även stort intresse för DTG/DTF-printern GTXpro från Brother.
Logimark besökte mässan för första gången. Företaget levererar bland annat bläckstråleskrivare men fokus för bolagets besök på mässan handlade om lasergravering. Flaggskeppet som Logimark erbjuder kommer från Trotec och heter Speedy500.
– Det är mycket nya företag vi aldrig varit i kontakt med tidigare så det kommer nog bli mycket utdelning med tanke på att det är första gången vi är här. Det är nog ett par väldigt spännande affärer som ligger nära och är lätta att plocka ner, säger Pontus Nilsson, säljare.
Danska Artwork Systems visade skärbordet Kongsberg C60 med ny rullhållare och senaste versionen av Calderas RIP.
– Vi vill visa skyltmakare exempel på design som kan höja värdet på det de producerar, säger vd:n Paw Meng Mortensen.
I montern hade de skurit ut darttavlor i reboard som besökarna kunde testa eller ta med sig hem. Ett träffsäkert och uppskattat inslag.
– Vi tycker de är riktigt häftiga! Det säger Pia Lenz hos Danish Label Coating som visade nya präglade aluminumskyltar på mässan.
Hon och kollegan Peter Clemmensen slog också ett slag för en annan produkt, Soft Label, som kan användas istället för Polycoat-texter/logos för fina detaljer.
I Fespa Swedens monter turades styrelsemedlemmarna om att marknadsföra föreningen till potentiella medlemmar.
– Vi har haft en del besökare som varit intresserade, berättar Joel Eriksson från Grafiska Företagen och Jonas Hellke på Storbildsbolaget som för dagen representerade Fespa Sweden.
SG Access visade upp sina taktila skyltar och kartor. Företaget har nischat sig mot tillgänglighet.
– Det handlar om att hitta samarbetspartners. Vid träffade någon på mässan förra året och nu fick vi första ordern från den kunden. Det är 1,5 år sedan. Så det är viktigt att skapa långsiktiga relationer och träffa befintliga kunder som man jobbar med. Vi kan vara en bra helhetsleverantör för många saker, säger Henrik Callenberg, vd.
Expo- och skyltleverantören KG Spennare passade på att lyfta fram en produkt som hamnade i skymundan under pandemin, prisbelönta Flextile. En modulär bildvägg för till exempel mässor.
– Vi lanserade den 2019 på Sign&Print-mässan, men det är först under det senaste året som det har tagit fart, berättar Johan Spennare som stod i montern tillsammans med Fredrik Spennare och Åsa Renström. De utlovade även fler spännande nyheter framöver.
Indukta visade bland annat upp sina lösningar för att gravera på glas.
– Det är många som kommer fram och säger ”Är det så här enkelt?”, säger Jimmy Bengtsson, teknisk säljare.
Han tycker att mässan har varit bra.
– Vi är nöjda med antalet besökare. Det har varit bra kunder också som har varit intresserade. Vi har inte skakat hand på någon affär än men vi har ett par starka leads att jobba vidare på. Det är flera som är riktigt intresserade.
Rollsroller är tillverkare och leverantör av produkter och tjänster för flatbäddslaminatorer. De smygvisade den kommande planapplikatorn Rollsroller signature plus som ska lanserar nästa år.
– Det blir ett litet annat koncept mot vad våra kunder är vana vid. Vi gör om modellprogrammet lite grann och anpassar det efter kundernas behov, säger Per Winther, säljare.
– Vi har fått in mycket bra leads. Vi har fått mycket bra kontakt med återförsäljare och potentiella nya kunder, säger David Ogenvall, area sales manager.