Nya kontakter och leads resultatet av mässan

PUBLICERAD: 2 oktober 2023
UPPDATERAD: 3 oktober

 

Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand. Foto: Felix Alnemark

Det fanns en hel del att gå vidare med för de företag som som deltog på Sign&Print. Många av bolagen vittnade om många nya bekantskaper och leads att arbeta vidare med.

Addbrand är grossist inom trycksaker. De visade framförallt det nya miljövänligt färgade pappret Lessebo Colours. Addbrand skrev avtal med Lessebo paper så sent som i september om att börja leverera papperssorten till hela Norden.

– Det har varit mycket nya prospects, trevliga kunder, gamla kunder, nya kunder. De är intresserade av alla våra nyheter och vi har fått en del beställningar, säger Rickard Fredlund, försäljningschef på Addbrand.

Rolf Valkiainen på ACG. Foto: Anja Degerholm.

Hos ACG Nyström var det bland annat fokus på gravyr. Rolf Valkiainen visar hur runda föremål kan märkas i en roterande rörelse i 100 grader, till exempel flaskor. Kollegan Christian Bunnfors vittnade om stort intresse för mindre brodyrmaskiner:

– Det har varit en del nya kunder som inte är typiska brodyrkunder, mindre tryckerier som vill prova på innan de satsar stort.

I montern var det även stort intresse för DTG/DTF-printern GTXpro från Brother.

Pontus Nilsson, Logimark. Foto: Felix Alnemark

Logimark besökte mässan för första gången. Företaget levererar bland annat bläckstråleskrivare men fokus för bolagets besök på mässan handlade om lasergravering. Flaggskeppet som Logimark erbjuder kommer från Trotec och heter Speedy500.

– Det är mycket nya företag vi aldrig varit i kontakt med tidigare så det kommer nog bli mycket utdelning med tanke på att det är första gången vi är här. Det är nog ett par väldigt spännande affärer som ligger nära och är lätta att plocka ner, säger Pontus Nilsson, säljare.

Artwork Systems träffade mitt i prick med sitt nya skärbord från Kongsberg C60. Foto: Anja Degerholm.

Danska Artwork Systems visade skärbordet Kongsberg C60 med ny rullhållare och senaste versionen av Calderas RIP.

– Vi vill visa skyltmakare exempel på design som kan höja värdet på det de producerar, säger vd:n Paw Meng Mortensen.

I montern hade de skurit ut darttavlor i reboard som besökarna kunde testa eller ta med sig hem. Ett träffsäkert och uppskattat inslag.

Peter Clemmensen och Pia Lenz på Danish Label Coating. Foto: Anja Degerholm.

– Vi tycker de är riktigt häftiga! Det säger Pia Lenz hos Danish Label Coating som visade nya präglade aluminumskyltar på mässan.

Hon och kollegan Peter Clemmensen slog också ett slag för en annan produkt, Soft Label, som kan användas istället för Polycoat-texter/logos för fina detaljer.

Joel Eriksson och Jonas Hellke i Fespas monter. Foto: Anja Degerholm.

I Fespa Swedens monter turades styrelsemedlemmarna om att marknadsföra föreningen till potentiella medlemmar.

– Vi har haft en del besökare som varit intresserade, berättar Joel Eriksson från Grafiska Företagen och Jonas Hellke på Storbildsbolaget som för dagen representerade Fespa Sweden.

Henrik Callenberg, vd på SG Access. Foto: Felix Alnemark

SG Access visade upp sina taktila skyltar och kartor. Företaget har nischat sig mot tillgänglighet.

– Det handlar om att hitta samarbetspartners. Vid träffade någon på mässan förra året och nu fick vi första ordern från den kunden. Det är 1,5 år sedan. Så det är viktigt att skapa långsiktiga relationer och träffa befintliga kunder som man jobbar med. Vi kan vara en bra helhetsleverantör för många saker, säger Henrik Callenberg, vd.

Åsa Renström, Johan Spennare och Fredrik Spennare. Foto: Anja Degerholm.

Expo- och skyltleverantören KG Spennare passade på att lyfta fram en produkt som hamnade i skymundan under pandemin, prisbelönta Flextile. En modulär bildvägg för till exempel mässor.

– Vi lanserade den 2019 på Sign&Print-mässan, men det är först under det senaste året som det har tagit fart, berättar Johan Spennare som stod i montern tillsammans med Fredrik Spennare och Åsa Renström. De utlovade även fler spännande nyheter framöver.

Jimmy Bengtsson, Indukta. Foto: Felix Alnemark

Indukta visade bland annat upp sina lösningar för att gravera på glas.

– Det är många som kommer fram och säger ”Är det så här enkelt?”, säger Jimmy Bengtsson, teknisk säljare.

Han tycker att mässan har varit bra.

– Vi är nöjda med antalet besökare. Det har varit bra kunder också som har varit intresserade. Vi har inte skakat hand på någon affär än men vi har ett par starka leads att jobba vidare på. Det är flera som är riktigt intresserade.

Rollsrollers medarbetare Sebastian Nilsson, Per Winther och David Ogenvall. Foto: Felix Alnemark

Rollsroller är tillverkare och leverantör av produkter och tjänster för flatbäddslaminatorer. De smygvisade den kommande planapplikatorn Rollsroller signature plus som ska lanserar nästa år.

– Det blir ett litet annat koncept mot vad våra kunder är vana vid. Vi gör om modellprogrammet lite grann och anpassar det efter kundernas behov, säger Per Winther, säljare.

– Vi har fått in mycket bra leads. Vi har fått mycket bra kontakt med återförsäljare och potentiella nya kunder, säger David Ogenvall, area sales manager.

Läs vidare

Primotek ger sig in i etikettbranschen

Återförsäljaren Primotek tar steget in i etikettbranschen. Med den digitala etikettstansen JingWei RSF-300 vill de nå aktörer med mindre volymer och stort behov av flexibilitet.
DSC_4645

Glassbjudning gav samtal om H-trycks behållare

H-tryck tog med sig glassmaskinen till Sign&Print-mässan till många besökares glädje. Det var så klart en bra ice breaker för att få igång samtalet med kunderna om till exempel de glassbägare de producerar för 1-3 kulor.
890D8DCE-330D-4DD5-9B69-08AA07508539_1_100_o

Folier.se hjälper nystartade bolag komma igång med textiltryck

Folier.se säljer maskiner och material för att göra det mesta inom tryck i allmänhet och textiltryck i synnerhet. De tog bland annat med sig Secabos rulle till rulle-skärbord för DTF till Sign&Print-mässan.
DSC_4677

Kunden kan byta wrapmaterial på bilen med några klick

Den stora nyheten hos Spandex var det nya 3D-designprogrammet Zeno. Den prenumerationsbaserade tjänsten låter kunden testa olika wrappingmaterial och färger i datorn innan köparen bestämmer sig.
DSC_4662

Senaste nytt

Uppdämt behov banade väg för skånska wrapparnas succé

Ystad wrapping har på bara tre år lyckats fylla ett hål på den lokala marknaden och folierar både fordon och interiör. Nu börjar de printa vinylerna i huset.
DSC_5337

Ny prooflösning gör det billigare att provtrycka HP Indigo

GMG har tagit fram en prooflösning speciellt för HP Indigo-användare. Med GMG ColorProof blir processen både billigare och mer pålitlig, enligt företaget.
HP_DesignJet_Z9_Driver_Printer

Brand Factory Printhouse ansöker om konkurs

Brand Factory har de senaste åren haft stora ekonomiska problem och genomgått en rekonstruktion. Nu meddelar bolaget att man ansöker om konkurs för affärsområdet Printhouse. De lönsamma affärsområdena Signs & Graphics Sverige och Norge samt Logistics drivs vidare.
Jakob 1_1600

Lockar med färgbesparingar i ny RIP-version

Den franska mjukvaruutvecklaren Caldera har precis släppt den senaste versionen av Caldera RIP. Från och med nu kommer användare att kunna uppgradera sin RIP till version 17 för att uppleva alla nya funktioner och förbättringar.
caldera