Flera nyheter hos VBS: "Vi vill bredda oss"

PUBLICERAD: 3 oktober 2023
UPPDATERAD: 6 oktober
Tommy Segelberg från Fujifilm och Björn Olsson på VBS framför tonerpressen Revoria PC1120.

I slutet av sommaren blev det klart att VBS och Fujifilm inlett ett samarbete och under Sign&Print-mässan visades två tonermaskiner som är nya i VBS sortiment. Men även nyheter från andra leverantörer inom såväl print som skärning.

Fujifilms flaggskeppsmodell Revoria PC1120 hade en given plats i montern. En tonermaskin för print on demand (POD) med sex tonerstationer och tio olika typer av toner, även guld, silver och lack för möjligheten att producera förädlade produkter.

– Det är en elva meter lång produktionsmaskin. Tekniken har utvecklats av Fujifilm, men har köpts av Xerox och finns därför även i deras maskiner. Till den här modellen har Fujifilm bland annat förbättrat bildstabiliseringen och lagt till en antistatenhet som inte finns i Xerox maskiner, berättar Björn Olsson, vd på VBS.

För kunder som trycker i lägre volymer finns modellen Revoria EC1100, som visades på en europeisk mässa för första gången under Sign&Print Scandinavia. En press som har många likheter med PC1120, men alltså inte samma höga kapacitet.

– Det är den maskinen som jag tror vi kommer sälja mest av, säger Björn Olsson och passar på att rosa det nya samarbetet med Fujifilm:

– Deras starka varumärke är den helt grundläggande anledningen till att vi valt att gå in i det här samarbetet. Det är direkt avgörande för oss som ett litet bolag att de vi jobbar med har en hög servicegrad.

Tonermaskinerna från Fujifilm kommer inte att säljas direkt av VBS utan via återförsäljare runtom i landet.

En nyhet från kinesiska Iecho, skärbordet PK4 som förmodligen kommer att få sällskap av fler modeller från tillverkaren framöver.
Sålt ett fyrtiotal maskiner

VBS har sin bakgrund inom framför allt mjukvaror för den grafiska branschen, men utökade för ett par år sedan sitt sortiment med skärbord från kinesiska Iecho och sedan dess har ett 40-tal maskiner sålts i Sverige. På mässan visades en ny modell kallad PK4 som hanterar ark i 70 x 100-formatet och som är utrustad med fem olika verktyg för alla typer av efterbehandlingar så som bigning, perforering, genomskärning, toppstansning, samt två olika oscillerings-verktyg som skär upp till 16 millimeter tjockt material. Den fick nordisk mässpremiär på Kistamässan.

Björn Olsson säger att tanken är att ta in fler produkter från Iecho framöver som riktar sig till olika segment, även utanför den grafiska industrin.

– Vi har bara nosat på det som Iecho kan erbjuda. Vi vill bredda oss och har bland annat tittat på skärbord för textila applikationer.

Imprimo Aqua Single Pass 21 kan användas för bland annat tryck på påsar och förpackningar.
Lockar nya kundgrupper

VBS säljer sedan en tid tillbaka maskiner från Imprimo, som multiprintern Superbaby, som är optimal för tryck på alla möjliga typer av profilprodukter. Skor är ett sådant exempel som är populärt i Europa. Nu har Imprimo Aqua Single Pass 21 även tagit plats i sortimentet. Den har ett fast printhuvud på 21 centimeter och en matta undertill som rör sig.

– Den har en otrolig hastighet och passar för till exempel tryck på påsar eller förpackningar i wellpapp och kartong.

En maskin som lockat en annan typ av intressenter än de traditionella grafiska kunderna:

– Under mässan har det varit besökare även från närliggande branscher, till exempel restaurangkedjor som vill ha inhouse-produktion av förpackningar. Det kan till exempel vara personaliserade pizzakartonger.

I montern visades även exempel på mjukvara, som Taopix, EFI Jobflow och Prep-it, för att visa hur hela produktionsflödet kan se ut, från ax till limpa.

Fujifilms tonerpress Revoria EC1100 visades på en europeisk mässa för första gången under Sign&Print Scandinavia.

Läs vidare

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Åtta produktionslinjer i HP:s smarta Drupafabrik

På Drupa ska HP:s grundläggande tryckteknologier Indigo LEP/LEPx, HP Thermal Inkjet och HP Latex fortsätta driva branschens utveckling framåt.
Haim-Levit

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)