Konica Minolta visade ett effektivt tryckeri

Foto: Anja Degerholm
PUBLICERAD: 3 oktober 2023
UPPDATERAD: 3 oktober
Erik Olsson och Carina Allfors hade ett budskap till besökarna i montern: tänk effektivitet.

Hur kan ett tryckeri drivas så effektivt som möjligt? Svaret på den frågan ville Konica Minolta ge besökarna i montern under Sign&Print-mässan, där de visade hur det kan gå till rent praktiskt.

För tryckerierna är tid pengar, och den avgörande frågan är hur det går att spara tid och därmed också pengar? Det demonstrerade Konica Minolta på mässan genom att visa en strömlinjeformad produktion av två personaliserade förpackningar, en liten låda för godis och en för golfbollar. Båda med variabelt tryck med valfritt namn samt dagens datum.

Den viktigaste kuggen i denna kostnadseffektiva process var tonerpressen AccurioPress C12000e, där e:et står för ”enhanced version” av den storsäljande högvolymspressen som släpptes för ett par år sedan.

– Vi vill visa den otroliga bredd av trycksaker som man kan göra med den här maskinen. Och hur det kan göras så effektivt och automatiserat som möjligt, säger Carina Allfors, marknadsföringsansvarig hos Konica Minolta.

Anne Gry Omholt på Impleo var på plats under mässan för att visa företagets webblösningar.
Visar processens olika steg

Det första stoppet görs i en webbshop som är utvecklad av norska Impleo, ett företag som Konica Minolta haft samarbete med i många år. Anne Gry Omholt på Impleo visar hur filen förbereds för tryck i programmet med bland annat skärmall, passmärken och QR-kod.

Efter det går filen vidare till tryckpressen där arbetsflödesmjukvaran Fiery JobFlow gör en kontroll så att allt ser bra ut och gör eventuella korrigeringar innan produkten trycks.

AccurioPress C12000e kan skriva ut upp till 140 A4-sidor i minuten, men även hantera strukturerade papper och 450 grams papper. Den kan också skriva ut långa ark; 1 300 millimeter enkelsidigt och 900 millimeter dubbelsidigt. Maskinen kommer även med ett utbud av olika flexibla online-tillbehör för såväl matning av media som för inlinefinishing, beroende på kundens behov. Bland annat skär- och slitterkniv, trimmerenhet, visitkorts-kit och bigenhet, för att nämna några.

– Det är en högvolymspress med lång livslängd, tonerkassetterna ska klara 80 000 kopior och maskinen 70 miljoner tryck, säger produktspecialisten Erik Olsson medan han guidar genom tryckprocessen.

Arken skärs i en Plockmatic Colorcut FB9000 och sedan är det bara att vika de färdiga förpackningarna.
Enhet kapar manuella moment

Han berättar vidare att AccurioPress C12000e har en så kallad IQ-enhet (Intelligent Quality). Den kan bland annat automatisera tidskrävande processer så som bildpositionering, registrering och färgjustering. Enligt Konica Minolta kan det spara så mycket som 300 arbetstimmar per år genom att kapa många manuella steg.

När arken som ska bli två små förpackningar har tryckts så väntar efterbehandling i en Plockmatic Colorcut FB9000. QR-koden anger skärbana och hur arken ska bigas. Och i andra ändan trillar de färdiga förpackningarna ut, som med några enkla handtag viks till en slutprodukt och fylls med karameller respektive golfbollar. Allt detta inom loppet av minuter.

Erik Olsson och Carina Allfors har fått rutin på processen:

– Vi har hunnit göra några stycken under mässans tre dagar, säger Carina Allfors och skrattar.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)