
Expansionen fortsätter. Nu med en större organisation, dubblad kapacitet på digitalavdelningen och nya kontors- och försäljningslokaler med showroom i Västerås.
– Vi siktar på en tillväxt på 15–20 procent i år, säger delägaren Niklas Hultberg.
Spångatryckeriet POD Sthlm går som tåget och nu behöver man växa ytterligare för att möta kundernas behov. I fjol anställdes sex personer och de expanderade även med ett sälj- och projektledningskontor i Västerås. Nyanställningar har gjorts både när det gäller produktion och försäljning. När företaget växer snabbt blir det viktigt att bibehålla känslan av att arbeta som ett team i en mindre organisation. Så som de en gång startade, enligt Niklas Hultberg, en av de två delägarna i bolaget:
– Det är jättekul. Vi försöker gå vidare med den känslan, att ha kvar allt det goda som kommer med ett mindre tryckeri; att man ställer upp för varandra och kunderna, har högt i tak och tar tillvara goda idéer.
– Vi ska fortsatt hålla den höga kvalitet vi alltid haft och fortsätta utvecklas. Därför har vi valt att anställa fler.
Hur anser då Niklas Hultberg att det har gått hittills?
– Medarbetarskap är kul! Det är roligt att försöka få ihop ett bra gäng med samma värderingar. Det tycker jag vi har lyckats bra med.
– Året som gått så fortsätter vi att öka i den takten och utifrån det målet vi har. Vi ska växa organiskt i ett lagom tempo så att vi hinner med att ställa om.

Tillväxt i sikte
Förra året ökade försäljningen med över 20 procent. Omsättningen landade på drygt 26 miljoner kronor i 2022 års bokslut.
– Vi hoppas att det blir en trevlig höst och att det resulterar i 15 till 20 procent tillväxt.
Stor vikt i företagets expansion har lagts vid rekryteringar och att förbättra arbetsmiljön:
– Investeringarna vi lyckats med i vår personal har gjort att vi fått en mer balanserad vardag. Vi har fått ner övertiden, stressnivån och bibehållit kvaliteten tack vare ett lugnare tempo. Det är det som har varit målet.
De senaste åren har tonvikt lagts på att säkra upp storformatsavdelningen med flera investeringar i ny teknik för att till exempel göra skyltar, kampanjmaterial och konstruktioner i Re-board. 2023 påbörjades en ombyggnation i tryckerilokalerna som medfört att de fått en större digitalavdelning för småformat men också en större tryckkapacitet.

Dubbel tryckkapacitet
Produktionsskrivarna från leverantören Ricoh som de valt att arbeta med sedan 2017 har nämligen fått en tvilling. Därmed har nu de två av de snabbaste CMYK-maskinerna som tillverkaren har att erbjuda, Ricoh C9210. Dessa kommer med påkopplad efterbehandlingsutrustning från Plockmatic som Ricoh samarbetar med.
I de bägge Ricoh-linorna sitter det Plockmatics booklet maker så att de kan producera bland annat liggande A4-böcker med klamring och skärning direkt i maskinen.

Han tillägger när det kommer till valet av skrivarleverantör:
– Driftsäkerheten har varit avgörande för oss, att ha så få stopp som möjligt i maskinen.
Att det kom sig att POD Sthlm bytte till Ricoh från en annan leverantör hänger mycket ihop med att Daniel Wallén började arbeta i tryckeriet. Han är avdelningsschef på digitalavdelningen och har arbetat med Ricoh-maskiner sedan 2010 med god erfarenhet.
– Man vill ha något som är driftsäkert och stabilt och med vår erfarenhet är det något vi säkerställer tillsammans med Ricohs maskiner.
– Det är en underbar papperskatalog som gör att man kan ställa in så fantastiskt mycket, säger han och räknar upp inställningar gällande justering av temperatur, skapande av profiler och pappersval.
– Vi kan även köra long sheet i dem och trycka utfallande. I bägge maskinerna har vi också klammerstationer för inmatning, säger han.

Alla möjliga exklusiva trycksaker
Vilka maskiner POD Sthlm väljer att investera i är kvalitets- och driftsäkerhetsstyrt men självklart även kundstyrt, berättar Niklas.
– Det händer otroligt mycket inom digitaltryck och vi försöker därför att alltid att ha de senaste maskinerna. På frågan vilka trycksaker de vanligtvis brukar producera i Ricoh-skrivarna kommer snabbt en fråga som inte kräver något svar.
– Säg någonting så gör vi det, säger Daniel.
På avdelningen trycks en hel del roliga inbjudningar – allt från ett vanligt visitkort till figurskurna trycksaker med förädling och diverse annat.
– Det är mycket broschyrer och foldrar. Jag skulle säga att i vårt kundsegment gäller kvalitet, framför kvantitet. Vi kör snygga magasin, broschyrer och foldrar som oftast har någon form av efterbehandling, säger Daniel Wallén och räknar upp saker som laminering, prägling och digital guldfoliering. Det är mycket fokus på exklusivitet i trycksakerna.

Dubbelsidigt tryck på tjockt papper
Han menar vidare att de är ganska ensamma i branschen om att trycka dubbelsidigt på tjockare papper, till exempel 400 gram. Och mer finns tillgodo, produktionsskrivarna håller enligt specifikationen för att trycka gramvikter upp till 470. Vid tiden för den här intervjun är de mitt upp i att trycka 5 000 presentlådor i kartong. Ricohs toner är livsmedelsgodkänd för förpackningars yttre sidor.
Rent maskintekniskt finns ingen gräns för hur stora upplagor de kan trycka i digitalmaskinerna. Förvisso, med tanke på klickpriset, finns en ekonomisk brytpunkt, men den flyttas framåt hela tiden.
– Jag skulle säga att maskinleverantörerna pushar gränsen för det hela tiden. Det vi gjorde för fem år sedan hade vi kört i offset jämfört med vad vi gör i dag, säger Niklas och tillägger att Ricoh också är öppna för en diskussion när det gäller kostnaden per klick avseende en kunds större tryckjobb.

Ökat med 400 procent
Pod Sthlms stora verksamhetsfokus i dag ligger på att fortsätta styra in kunderna till digitala kundportaler där de kan lägga sina beställningar. Allt ska gå snabbt och smidigt och innebära så lite handpåläggning som möjligt för både kunden och tryckeriet. MIS- och e-handelssystemet de valt är Haikom där det genereras automatiska ordrar som går ut i produktionen och sträcker sig hela vägen fram till fakturering. På ett år har kundportalerna ökat rejält.
– Vi lägger mycket resurser på våra webbshoppar för såväl befintliga som nya kunder. Vi fortsätter att utveckla vår shop och vårt erbjudande och vi lägger hela tiden upp nya kunder. Vi har och kommer att fortsätta att fokusera inom pod-shop och tittar vi tillbaka är det ett område som växt cirka 400 procent senaste året i antalet kunder.
Andra arbetsområden framåt är att bygga upp fler automatiska flöden i produktionen men också att satsa på att utveckla försäljningen. Det görs bland annat genom satsningen i Västerås där företagets första försäljnings- och projektledningskontor utanför Stockholm öppnade för snart ett år sedan.
– Där har det gått fantastiskt bra. Vi blir fler och har utökat våra lokaler i Västerås där vi nu har fått större lokaler och där vi bygger ett showroom med våra produkter, allt för att kunderna i Mälardalen enklare ska bli inspirerade i vad vi kan erbjuda.

Ny säljare in
Senaste rekryteringen i säljteamet är Fredrik Lindqvist. Han kommer närmast från Åtta.45 och blir en väldigt fin tillgång till teamet, enligt Niklas:
– Fredrik har en gedigen kunskap och erfarenhet inom vårt område bland trycksaker och blir ett stort tillskott till teamet, vilket vi är väldigt glada och stolta över.
Personalstyrkan lär fortsätta växa:
– Vi letar återkommande efter nya härliga kollegor och just nu letar vi efter fler projektledare samt fler tryckare.