Tryckeri gör vinylresa

Foto: Claes Nordström
PUBLICERAD: 6 oktober 2023
UPPDATERAD: 6 oktober
Uppstarten av vinylpressningen har tagit två år. Nu trycker Albert Avramovic och Henrik Stackling på playknappen.

Mjölby Tryckeri & Reklam ser synergier och ökat digitaltryck med uppstarten av ett nytt bolag – en sidoverksamhet med pressning av vinyler.

Trycktraditionen har anor tillbaka till 1919 hos Mjölby Tryckeri & Reklam. Paret Stackling, Henrik och Therese, har varit ägare sedan 2014. Det var också det året som verksamheten stöptes om till att bli ett renodlat mindre digitaltryckeri. Henrik har dock varit delägare i tryckeriet längre än så, på den tiden när tryckeriet även hade offsettryck i huset.

– Tryckeriet lever i allra högsta grad och vi fortsätter som tidigare, inleder Henrik Stackling med emfas när vi slår oss ner i en soffa på kontoret och han börjar berätta om den nya satsningen med vinylpressning som tagit fart i huset.

Det nystartade bolaget heter Pitch Beats by Sweden. Idén att börja pressa vinylskivor kläcktes några år tillbaka av kompanjonen Albert Avramovic som tryckeriparet är delägare tillsammans med i det nya bolaget. Han har en bakgrund i filmbranschen, arbetar med filmrättigheter och har även byggt upp ett kontaktnät i musikbranschen. Han fick tipset av branschkollegor; ”Bara starta ett vinyltryckeri – det är världens marknad”.

– Albert kom till oss för två år sedan och presenterade idén. Vi hade bra lokaler och vi kan tryckeriet som går hand i hand med det här. Han själv hade kunskapen om allt med ljud- och filmfiler. Så det parade ihop oss. Jag tror vi är en bra match, säger Henrik Stackling.

Henrik Stackling ser möjligheter för tryckeriet när de nu startat upp med vinylpressning i huset i ett separat bolag.
Sökte tillverkare av vinylpressar

Mjölbybördige Albert Avramovic har sitt andra hem i Bromma, Stockholm. Han var den som först började efterforska var man kunde få tag på en tillverkare av vinylpressar. Kina var det land han först kom att tänka på. Men svaret fanns närmare än han någonsin kunde drömma om. Det visade sig snart att den svenska vinylpressmaskinen Toolex Alpha var världsledande på 1980-talet. När den sedermera återuppstod i ett mer automatiserat utförande döptes den om till Pheenix Alpha. Av alla ställen sker maskintillverkningen i just Bromma – där han verkar och bor.

I dag står två vinylpressmaskiner av märket Pheenix Alpha installerade i ena halvan av produktionen. En tredje maskin är beställd och ska levereras i höst.

– Det kommer innebära att vi blir störst i Skandinavien på vinylpressning. Vi strävar efter att komma dit.

Ett precisionsarbete

Vinylpressningen tar vid när artisten skapat sitt verk och musiken ska förevigas. När Mjölbytryckeriet väl mottagit materialet – ljudfiler och pdf:er på ett omslag – skickar de ljudfilerna till Berlin för gravering. Ljudfilerna graveras på en lackskiva. Av lackskivan görs sedan en metallmatris med hjälp av nickelpellets. Denna fungerar som en kakform och sätts sin i vinylpressen. Där är det dags att smälta ner vinylpellets som pressas till en skiva, en process som för tankarna till ett våffeljärn. Det handlar om ett precisionsarbete som kräver noggrannhet för att kunna tillfredställa de mest kräsna audiofilerna, enligt Henrik.

– Vi pressar helt enkelt in ljudspåren i en plastbit som sedan skärs loss och efter det ska svalna. Sedan kommer trycksaker till det – innerkonvolut och allt det där.

Självklart måste också skivor testspelas innan de lämnar huset så att de är säkra på att de lämnar ifrån sig en kvalitetsprodukt, förklarar Henrik och pekar bort mot två saftiga vinylspelare och rejäla högtalare som de har investerat i för ändamålet.

Två vinylpressmaskiner av märket Pheenix Alpha har installerats. En tredje maskin är beställd och ska levereras i höst.
Drar nytta av efterbehandlingen

För att göra de tillhörande trycksakerna till LP-skivan såsom klistermärken, instick och booklet finns allt de behöver i tryckeriet.

– VI har en maskinpark där vi kan dra nytta av vår efterbehandling till det här.

Det han syftar på är skär- och efterbearbetningsmöjligheter för att till exempel kunna göra broschyrer samt borrutrustning och etikettstansar som en gång för länge sedan stått hos Sibtryck i Norsborg. På 1970- och 1980-talet producerade Sibtryck det mesta i tryckväg vad gällde LP-konvolut och etiketter.

– De har vi kommit över och det är vi väldigt stolta över.

Omslagen till vinylskivorna trycks analogt.

– I offsetvärlden samarbetar vi med Åtta45. De kör konvoluten och trycker etiketter som levereras på ark. Och sedan kör vi efterbearbetningen genom att borra och stansa.

På trycksidan har Mjölbytryckeriet en Canon storformatsskrivare och en Xerox Versant 2100 i SRA3-formatet för allt småformat.

– Vi gör allt ifrån traditionella trycksaker som visitkort och broschyrer upp till storformat som rollup:er, affischer och canvastavlor.

De flesta små och medelstora kunder finns i närområdet. Två av de större kunderna som lägger tryckbeställningar är designföretaget Svenskt Tenn och Väderstad, en tillverkare av jordbruksmaskiner.

– De har en gräddfil här, säger Henrik och skrattar.

Digitaltryckeriet lever i allra högsta grad, enligt Henrik Stackling.
Investera i digitalpress

Planen framåt är att investera i en ny digitalpress och Henrik berättar att han håller på att diskutera med olika leverantörer om saken.

– Man vill ju utveckla digitaltrycket för det kommer att bli en del att göra med tillbehör till skivproduktionen också.

–  Jag tror jag ska hålla mig i det här formatet SRA3. Det är väldigt mycket korta upplagor på det mesta som körs. Då är också digitaltrycket optimalt, säger han och blickar tillbaka mer än ett decennium då de fortfarande hade offsetpressar i tryckeriet.

– Det är svårt att vara ett medelstort offsettryckeri med 10–15 anställda. Antingen ska man vara ett litet digitaltryckeri eller ett jättestort tryckeri. De märktes tydligt att de större dammsög hela marknaden när trycksakerna började sina.

Trots intåget med streamad musik består intresset för LP-skivor och vinylförsäljningen ökar, vilket flera medier rapporterat om de senaste åren.

– Det är stort och på uppåtgående. Jag är själv musikintresserad och förr har jag själv spelat vinylplattor och spelat i band.

Henrik jämför vinylplattan med det tryckta mediet:

– Det är den där känslan att hålla i den fysiska produkten, precis som med en trycksak. Det är ingen känsla att läsa en PDF på en dator, utan roligare att bläddra i en katalog. Det är egentligen samma sak.

Lagom till sommaren fick de en bra grund med beställningar på vinylpressning. Det var redan innan de ens tryckt på startknappen att dra igång. Förfrågningar kommer från skivbolag och grossister, men också musikartister.

– Det blir helt enkelt de som har rättigheterna till musiken som får vända sig till oss.

Länder som Tjeckien och Tyskland är större spelare när det gäller vinylpressning, men den konkurrensen är inget som bekymrar:

– Det är en marknad som räcker till för alla. Och inom branschen har vi också upptäckt att alla är väldigt hjälpsamma och vill sträva åt samma mål så att det inte görs dåliga produkter, för det kan sänka efterfrågan.

”Vi pressar helt enkelt in ljudspåren i en plastbit som sedan skärs loss och efter det ska svalna”, berättar Henrik Stackling.
År av problemlösning

Han beskriver uppstarten av vinylpressningen som komplex. Två år av problemlösning, där det inte bara har gått att titta på hur andra har gjort. Förutsättningarna ser olika ut, vilka lokaler man har till förfogande men också temperaturskillnader inomhus och utomhus. Det visade sig inte bara vara leverantörer av vinylpressar som inte växer på träd.

– Vi hade till sist tur att hitta våra kyl- och ångsystem hos ett företag i Norrköping i Östergötland. Tre andra företag tittade på vår ritning, kliade sina huvuden och bestämde sig för att tacka nej

Vad har varit roligast under den här vinylresan?

– Det har varit att få odla tanken från början och sedan jaga in allt. Jag och Albert har fått luska reda på allt och hela tiden fått fundera på vad vi ska göra härnäst. Det har byggts på och tagit två år sedan han första gången kontaktade mig. När vi nu har tryckt på startknapparna på vinylpressarna känns det som resan har varit väldigt rolig. Så nu undrar vi – vad händer nu?

Läs vidare

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Tilde Tryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tilde Tryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Senaste nytt

Gop lanserar nytt återvinningskoncept

Materialleverantören Gop har inlett samarbete med flera skandinaviska återvinningspartners och presenterar nu konceptet go Circular. Det innebär att kunderna kan returnera de flesta plastbaserade material för återvinning. 
go-circular-rasmus-martin-pressbild

PWA:s förändringsvåg: "Det ska inte vara stiltje i en förening"

Projektledaren Maria Olsson om: ✔ En mässa per år från 2026 ✔ Utbyggt showroom ✔ Tillströmning av ny typ av medlemmar ✔ Namnbytet
Maria-pwa-beskuren

Reducera manuella steg i arkbaserad bokproduktion

För närvarande finns det många manuella steg i arkbaserad bokproduktion. Det vill Müller Martini förändra med den nya Starbook Sheetfolder från systerbolaget Hunkeler.
hunkeler-starbook

Signcomchef ansluter till Signcore

– Jag tycker kanske att vår största leverantör Mimaki inte fått det genomslag på maskinsidan som varumärket förtjänar, säger Mattias Söderberg, som rekryterats till återförsäljaren Signcore.
DSC_4560