ZetaDisplay köper österrikiskt digitalt skyltföretag

PUBLICERAD: 6 oktober 2023
UPPDATERAD: 6 oktober

Det digitala skyltföretaget ZetaDisplay gör ännu ett storförvärv i och med köpet av österrikiska Peakmedia. Malmöföretaget vill vara drivande i konsolideringar på den europeiska marknaden inom digital signage.

ZetaDisplay har öppnat plånboken igen i och med förvärvet av österrikiska Peakmedia digital signage GmbH.

Det hela beskrivs som ett viktigt steg för ZetaDisplay för att ytterligare stärka bolagets marknadsnärvaro i DACH-regionen (Österrike, Schweiz och Tyskland) och övriga Europa. Företaget arbetar för att driva konsolidering på den europeiska marknaden för digital signage.

–  Det här senaste förvärvet kompletterar vår DACH-plattform genom att ytterligare stärka vår tillväxt och kvalitetsambitioner. Peakmedia-teamet, i tillägg till stark finansiell prestation, har en matchande entreprenöriell kultur och bidrar positivt till vår affärsutveckling, säger Per Mandorf, vd och koncernchef, på ZetaDisplay, i ett pressmeddelande.

2021 köpte ZetaDisplay tyska Nordland Systems (numera ZetaDisplay Germany) och arbetet för att fortsätta växa på DACH-marknaderna har fortsatt. Med tillskottet av Peakmedia till portföljen stärker företaget marknadsnärvaron både i DASH-regionen men även i andra delar av Europa där Peakmedia har kunder.

– Peakmedia tillför en attraktiv kundportfölj där vi kommer driva gemensamma tillväxt- och expansionsinitiativ över tid, säger Per Mandorf.

”Idealisk partner”

För Peakmedia är beslutet att ingå i en större koncern strategiskt. Bolaget vill säkra sin ambition att växa genom att integreras med en ledande internationell fullservicepartner.

­– När vi analyserade marknaden framstod ZetaDisplay som en idealisk partner som kombinerade liknande entreprenörskultur och värderingar samt en tilltalande internationell kundportfölj, Jonas Wilhelm.

Peakmedia kommer inledningsvis drivas vidare under varumärket som en del av ZetaDisplay för att dra nytta av den befintliga positionen på marknaden och som varumärke.

 

Läs vidare

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922

Varslet på By Wind: "Oroligt och ledsamt"

Om förhandlingarna flyter på kan utgången bli klar redan nästa vecka.
gs-facket-by-wind

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922