Möjligt möta krav på hållbarhet utan höjda priser

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 13 oktober 2023
UPPDATERAD: 13 oktober
Skyltmakare och tryckerier märker allt mer krav på hållbarhet hos kunderna. Många menar att de kan möta efterfrågan på miljövänliga produkter utan att höja priserna.

Fespas medlemmar vittnar om stark efterfrågan på miljövänliga produkter. En majoritet menar att de kan möta de gröna kraven utan prisjusteringar. Dessutom har de företag som höjt priserna inte minskat försäljningen. Det är några av huvudresultaten som nu presenterats från Fespas kommande rapport Print Census 2023.

Undersökning har gått på djupet kring de trender som framkom i analysen från den undersökning som gjordes 2018. Det handlar om ämnen som branchutsikter, intäkter, ökad efterfrågan på miljövänliga produkter, förändrade kundkrav och mycket annat.

I linje med förra rapporten är marknadsutsikterna fortsatt positiva. 71 procent uppger att de är optimistiska om framtiden för sin verksamhet trots de ekonomiska utmaningarna de senaste fem åren.

– Det är riktigt positivt att se vårt samhälle så optimistiskt, inte bara kring vår industris framtid utan också om tillväxtpotentialen för deras företag, säger Graeme Richardson-Locke, organisationschef på Fespa, i en kommentar.

Rapporten visar enligt Fespa att branschen anpassar sig till det föränderliga landskapet och hittar nya möjligheter att växa. De som svarat rapporterar en genomsnittlig intäktsökning på sju procent sedan den förra undersökningen. Det är en ökning på 330 000 euro.

Det ska vara grönt

Trycket på att bli mer hållbar ökar. 72 procent av trycksaksköparna efterfrågar miljövänliga produkter och metoder. 25 procent av de som svarat vittnade om att deras kunder brydde sig mest om hållbara produkter och 12 procent identifierade ett fokus på hållbar tillverkning. 36 procent menade att deras kunder brydde sig om båda frågorna.

De upplevda kostnadsökningarna är ofta ett hinder för hållbar produktion men 70 procent menade att de kan ta itu med kraven på hållbarhet utan att höja priserna. 22 procent hade redan höjt priserna men utan att det påverkat försäljningen.

Branschen formas av förändrade kundkrav som snabbare omställningstider, mer personalisering och möjligheter att anpassa trycksaker i kortare serier. 67 procent vittnade om en efterfrågan på snabbare omställningstider och 58 procent såg en ökning av förfrågningar om kortare serier.

– Undersökningen bekräftade återigen att en av de viktigaste utmaningarna som tryckerier och skyltmakare just nu står inför är de ständigt föränderliga kundkraven och de ökande behovet av hållbara lösningar, säger Graeme Richardson-Locke, organisationschef på Fespa.

1 778 tryckerier och skyltmakare från 120 länder har deltagit i undersökningen. Hela rapporten ska presenteras vid ett senare tillfälle.

Läs vidare

Stibos köp av V-Tab klart: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes VD Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign & Print.
stibo_soren_henriksen

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08

Konica Minolta och Fujifilm i strategiskt samarbete

Konica Minolta och Fujifilm Business Innovation Corp. meddelar att de har undertecknat ett avtal med avsikt att undersöka möjligheterna till ett strategiskt samarbete. Fokus för samverkan ska vara inom multifunktions-, kontors- och produktionsskrivarsegmenten.
fuji-konica

Senaste nytt

Stibos köp av V-Tab klart: "En dröm jag haft i tio år"

Efter många turer är nu danska Stibo Completes köp av V-Tab i Vimmerby klart. Samtidigt innebär det att verksamheten i Norrahammar lägger ner. Stibo Completes VD Søren Henrikssen pekar ut riktningen i en intervju med Sign & Print.
stibo_soren_henriksen

Epson vill ändra spelreglerna för små tillverkare

Under temat 'Precision, kompakt och energibesparande' lanserar Epson sina planer för Drupa. Det finns flera spännande nyheter att se fram emot.
Epson_Drupa

HP kommer till Drupa med tre nyckelord

Nyckelorden för HP på Drupa är automation, integration och hållbarhet, ord som de kommer att ta itu med via tre teknologier.
drupa24_hpx

Har Drupa svaren på branschens utmaningar?

Efter en paus på åtta år kan vi på nytt besöka Drupa för att se vad leverantörerna tycker att vi behöver.
drupa24_08