De köper ny printer och renodlar verksamheten mot foliering

PUBLICERAD: 13 oktober 2023
UPPDATERAD: 13 oktober

Rix90 i Stockholm har köpt en tredje Epson SC-S80600L. Investeringen ligger i linje med företagets allt större fokusering mot foliering av fordon.
– Vi har aldrig haft så här mycket bokningar, säger Johan Eriksson, verksamhetsansvarig.

Den nya maskinen är installerad och klar hos Rix90 i Sätra i södra Stockholm.

– Det här är ett tillskott. Vi byter med jämna mellanrum och vi har haft två stycken. De rullar hela tiden. För några år sedan hade vi en planprinter och då var det mycket med den men sedan känns det som att eventbranschen har stagnerat och skyltar och sådant. Nu är vi tillbaka till folie enkom. Maskinerna är otroligt bra på det, säger Johan Eriksson.

Varför blev det just den här modellen?

– Det är för att vi har två identiska. Vi tittade inte ens på något annat.

Rix90 gör mest folieringsjobb på fordon åt företag.

– Många är hantverkare. Det är de som har mellan 5-50 fordon som vi riktar oss mot framförallt även om vi har större kunder också, säger Johan Eriksson.

Firar jubileum

I år fyller Rix90 40 år vilket firades med en resa för hela personalen till Irland i början på oktober.

Bolaget har 12 anställda och affärerna går strålande just nu. Förra året var omsättningen 15,3 miljoner kronor. De har dessutom uppvisat vinst åtta av de nio senaste åren.

– Vad jag förstår är det lite låg aktivitet i branschen men vi märker inte riktigt av det. Det är otroligt mycket jobb. Vi har aldrig haft så här mycket bokningar. Vi brukar ha bokningar 5-6 veckor framåt och nu har vi det dubbla, säger Johan Eriksson.

Hur tolkar du det?

– Ja, det är en bra fråga. Branschen är uppdelad på två håll och vi jobbar inte mot den privata marknaden medan andra gör det. Den marknaden är mättad. Intresset för bilfoliering har ju varit jättestort men det kanske har stagnerat. Medan branding är något som alltid går bra och som vi gillar att jobba med.

Sedan har kunderna velat ta ut svängarna allt mer.

– Förut så var det svart text och ”så lite som möjligt”. Väldigt skandinaviskt. Nu ser man en förändring. Folk lägger 4 000 kronor extra för att få till något som syns tre gånger så mycket.

Johan Eriksson är verksamhetsansvarig på Rix90 i Sätra.

Han säger att många känner till vad foliering är för något idag jämfört med bara för fem år sedan.

– Det är lite medvind för branchen. Det är ett hantverk och tar lång tid att lära sig samtidigt som det är alldeles för få montörer där ute, säger Johan Eriksson.

Läs vidare

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

Heidelberg vill förlösa din potential

Det blir världspremiär för den nya generationen av Speedmaster XL 106 på Drupa. Pressen ska möjliggöra autonomt tryck även inom förpackningsproduktion.
FotoJet-(76)

Marabu stöttade sina leverantörer under Fespa

Marabu hade ingen egen monter på årets Fespa-mässa men fanns på plats för att bistå sina leverantörer. Sign&Print följde med Victor Bildsten, digital säljchef på Marabu Scandinavia, på en rundtur i montrarna.
Vanguard 1

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)