De köper ny printer och renodlar verksamheten mot foliering

PUBLICERAD: 13 oktober 2023
UPPDATERAD: 13 oktober

Rix90 i Stockholm har köpt en tredje Epson SC-S80600L. Investeringen ligger i linje med företagets allt större fokusering mot foliering av fordon.
– Vi har aldrig haft så här mycket bokningar, säger Johan Eriksson, verksamhetsansvarig.

Den nya maskinen är installerad och klar hos Rix90 i Sätra i södra Stockholm.

– Det här är ett tillskott. Vi byter med jämna mellanrum och vi har haft två stycken. De rullar hela tiden. För några år sedan hade vi en planprinter och då var det mycket med den men sedan känns det som att eventbranschen har stagnerat och skyltar och sådant. Nu är vi tillbaka till folie enkom. Maskinerna är otroligt bra på det, säger Johan Eriksson.

Varför blev det just den här modellen?

– Det är för att vi har två identiska. Vi tittade inte ens på något annat.

Rix90 gör mest folieringsjobb på fordon åt företag.

– Många är hantverkare. Det är de som har mellan 5-50 fordon som vi riktar oss mot framförallt även om vi har större kunder också, säger Johan Eriksson.

Firar jubileum

I år fyller Rix90 40 år vilket firades med en resa för hela personalen till Irland i början på oktober.

Bolaget har 12 anställda och affärerna går strålande just nu. Förra året var omsättningen 15,3 miljoner kronor. De har dessutom uppvisat vinst åtta av de nio senaste åren.

– Vad jag förstår är det lite låg aktivitet i branschen men vi märker inte riktigt av det. Det är otroligt mycket jobb. Vi har aldrig haft så här mycket bokningar. Vi brukar ha bokningar 5-6 veckor framåt och nu har vi det dubbla, säger Johan Eriksson.

Hur tolkar du det?

– Ja, det är en bra fråga. Branschen är uppdelad på två håll och vi jobbar inte mot den privata marknaden medan andra gör det. Den marknaden är mättad. Intresset för bilfoliering har ju varit jättestort men det kanske har stagnerat. Medan branding är något som alltid går bra och som vi gillar att jobba med.

Sedan har kunderna velat ta ut svängarna allt mer.

– Förut så var det svart text och ”så lite som möjligt”. Väldigt skandinaviskt. Nu ser man en förändring. Folk lägger 4 000 kronor extra för att få till något som syns tre gånger så mycket.

Johan Eriksson är verksamhetsansvarig på Rix90 i Sätra.

Han säger att många känner till vad foliering är för något idag jämfört med bara för fem år sedan.

– Det är lite medvind för branchen. Det är ett hantverk och tar lång tid att lära sig samtidigt som det är alldeles för få montörer där ute, säger Johan Eriksson.

Läs vidare

Nu hoppas Roland DG göra sig hörda i high end-segmentet

Roland DG vill inta pole position med sin nya storformatsskrivare. De var budskapet när de presenterade sin nya högvolymsskrivare på Formel 1-banan i Monza i Milano. Frågan är om den nya maskinen med ett helt nytt rött bläck är en vinnare när den ska tävla med konkurrerande grafiska fortkörare.

DSC_9222

Roland DG lanserar nytt flaggskepp i storformatsserien

TrueVIS XP-640 är en 64-tums ekosolvent inkjetskrivare som, med en förskjuten skrivhuvudsdesign och finare droppstruktur, levererar både högre densitet och hastighet.

XP-640_Printer

Knivsta Tryckeri tar ny fart

Knivsta Tryckeri sökte och fann nya ben att stå på. Med nya skärbord från Jwei och hybridskrivare från Handtop har företaget breddat sig inom både storformat och arkbaserad efterbehandling och tagit hem mer produktion till sitt eget hus.

DSC_7705

Inprint e-handelssatsar från nya lokaler

Med flera nya maskiner har Inprint breddat verksamheten i sin nya fastighet. Nu tar tryckeriet steget in i e-handelsvärlden under ett separat varumärke.

Inprint_7777

Senaste nytt

HP lanserar två nya industriella rullpressar

HP lanserar två nya inkjetrullpressar som ska öka tryckeriernas möjligheter till tillväxt inom högvolymsproduktion.

HP-PageWide-T4250-HDR-front-no-background-b

Ny uppdatering på PackIndx: Generellt låg efterfrågan i januari

Nu finns uppdaterade siffror för januari för wellpapp, kartong och polyeten på PackIndx. Generellt handlar det om låg efterfrågan.

Index

Realtrycks rekordstarka start på året

Realtryck i Stockholm går in i 2025 med en historiskt stor orderstock. Tryckeriet ser stor potential i mellanstora volymer och har investerat i en ny laminator från GMB.

Realtryck1

Årets första Sign&Print är här!

2025 års första tidning har tema Storformat.

FotoJet---2025-02-07T145556.344