Rix90 i Stockholm har köpt en tredje Epson SC-S80600L. Investeringen ligger i linje med företagets allt större fokusering mot foliering av fordon.
– Vi har aldrig haft så här mycket bokningar, säger Johan Eriksson, verksamhetsansvarig.
Den nya maskinen är installerad och klar hos Rix90 i Sätra i södra Stockholm.
– Det här är ett tillskott. Vi byter med jämna mellanrum och vi har haft två stycken. De rullar hela tiden. För några år sedan hade vi en planprinter och då var det mycket med den men sedan känns det som att eventbranschen har stagnerat och skyltar och sådant. Nu är vi tillbaka till folie enkom. Maskinerna är otroligt bra på det, säger Johan Eriksson.
Varför blev det just den här modellen?
– Det är för att vi har två identiska. Vi tittade inte ens på något annat.
Rix90 gör mest folieringsjobb på fordon åt företag.
– Många är hantverkare. Det är de som har mellan 5-50 fordon som vi riktar oss mot framförallt även om vi har större kunder också, säger Johan Eriksson.
Firar jubileum
I år fyller Rix90 40 år vilket firades med en resa för hela personalen till Irland i början på oktober.
Bolaget har 12 anställda och affärerna går strålande just nu. Förra året var omsättningen 15,3 miljoner kronor. De har dessutom uppvisat vinst åtta av de nio senaste åren.
– Vad jag förstår är det lite låg aktivitet i branschen men vi märker inte riktigt av det. Det är otroligt mycket jobb. Vi har aldrig haft så här mycket bokningar. Vi brukar ha bokningar 5-6 veckor framåt och nu har vi det dubbla, säger Johan Eriksson.
Hur tolkar du det?
– Ja, det är en bra fråga. Branschen är uppdelad på två håll och vi jobbar inte mot den privata marknaden medan andra gör det. Den marknaden är mättad. Intresset för bilfoliering har ju varit jättestort men det kanske har stagnerat. Medan branding är något som alltid går bra och som vi gillar att jobba med.
Sedan har kunderna velat ta ut svängarna allt mer.
– Förut så var det svart text och ”så lite som möjligt”. Väldigt skandinaviskt. Nu ser man en förändring. Folk lägger 4 000 kronor extra för att få till något som syns tre gånger så mycket.

Han säger att många känner till vad foliering är för något idag jämfört med bara för fem år sedan.
– Det är lite medvind för branchen. Det är ett hantverk och tar lång tid att lära sig samtidigt som det är alldeles för få montörer där ute, säger Johan Eriksson.