Slitet kontor folierades till max för att locka nya hyresgäster

Foto: Skyltstället Linköping
PUBLICERAD: 17 oktober 2023
UPPDATERAD: 17 oktober
Skyltstället använde sig av sitt ”Back to office-koncept” för att locka personalen tillbaka till kontoret.

När det bedagade kontorshotellet blev hyresledigt bestämde sig ägarna för en ”extreme makeover” för att locka nya företag att flytta in. Men i stället för att gå loss med en dyrbar renovering stavades lösningen folie, folie och mer folie. Projektet har nominerats till Antalis interior design award.

Sotaren 3 var ett äldre kontor i utkanten av Visby. När den tidigare hyresgästen flyttade ut i slutet på 2021 så bestämde sig fastighetsägaren Visby Industrihotell för att ge lokalerna en ordentlig ansiktslyftning. De vände sig till Skyltstället i Linköping som bland annat jobbar med foliering.

Det första steget i processen för Skyltstället var att gå igenom de rum som kunden hade i åtanke i de drygt 1 000 kvadratmeter stora lokalerna.

Mirza Mlivic, folieexpert på Skyltstället i Linköping, såg stora möjligheter i lokalerna.

– Lokalen var ganska tråkig. Det var vita väggar och lite slitet. Men det var ändå en stor yta, säger Mirza Mlivic, folie­expert på Skyltstället, som såg möjligheterna.

Han berättar att en tröskel i början av processen kan vara för fastighetsägaren att frångå de vita väggarna. Det går faktiskt att foliera en dörr helt rosa bara för att man vill.

”Kunden gick all in”

Men i det här fallet var Visby Industrihotell snart med på banan och redo att ta ut svängarna.

– Kunden bestämde sig för en inredningsarkitekt som är mer vågad med färgalternativ och mönster, säger Mirza Mlivic.

Ytorna som Skyltstället fick jobba med var till exempel våtrum, kontor, kök, hallar, lounge och gym. De har över 600 olika folier med olika färger, mönster och illusioner av till exempel trä, läder, tyg, glitter eller marmor. Så det finns många valmöjligheter.

– Sedan spårade det lite. Kunden gick all in! Vi har svart glitter på väggarna intill toaletterna. Vid ingången till lokalen är det tegel. Allt är i folier! Köket där man hämtar kaffe var vitt med tråkiga luckor så det har vi också fixat till. Diskmaskiner och kylskåp har fått folie med trämönster, säger Mirza Mlivic.

Svart glitter ger nattklubbskänsla utanför toaletterna.

Genom att klä allt från tak, till väggar och till och med vissa möbler kunde de relativt snabbt förändra lokalerna.

Lokalerna fick en mörkare, industriell touch och de nya hyresgästerna har valt att fortsätta på samma tema sedan de flyttat in. Idag huserar företag i lokalerna som sysslar med allt från biluthyrning och redovisning till försäljning av bivaxprodukter.

Folie som tål våtrum

Skyltstället använde sig av folier med många olika utseenden men alla från samma leverantör, Antalis. Deras folie är gedigen och slitstark. Den går att applicera på ojämna ytor och är töjbar upp till 200 procent av sin storlek. Den är också lätt att rengöra med en våt trasa vilket gör att den passar bra i allmänna utrymmen där många rör sig.

– Det viktigaste var att det var en kvalitetsfolie som användes. Det här är den bästa med tanke på att den tål våtrum och har brandklassning. Man måste tänka på att folien inte ökar risken för brand eller fuktproblem. De här folierna är lätta att montera då de har luftkanaler. De är verkligen prisvärda och håller riktigt bra.

Stilrent på kontoret i Visby.

Det behövs inga maskiner för att sätta upp folien.

– Jag brukar säga att kunder som tapetserar vanligt klarar av det här. Det är inget mer än en skrapa och en kartongkniv som behövs för att montera.

Enligt Skyltstället är folien också lätt att ta bort och byta ut.

Del av ett koncept

Skyltstället har arbetat fram ett koncept för just det man arbetade med på Visby industrihotell som de kallar för ”Back to office.” Där går man tillsammans med kunden igenom saker som till exempel belysning, trivsel, återbruk, entréer och inredning.

Eftersom hemarbete blivit alltmer vanligt efter coronapandemin behöver arbetsgivaren locka tillbaka arbetstagarna till kontoret. Detta var också en viktig del i uppdragsbeskrivningen från Visby Industrihotell.

– Företagare insåg att de betalade hyra fast många gör mycket hemifrån. Allt var i grunden ett back to office-koncept. Vi vill hjälpa fastighetsägare för hur de för en billigare peng kan renovera kontorshotell, säger Mirza Mlivic.

Gemensamma ytor med biljardbord.

Hos Visby Industrihotell tog ni ut svängarna men behöver man inte hålla igen lite med tanke på att lokalerna skulle falla nya hyresgäster i smaken?

– Nej, för att potentiella hyresgäster ska få en wow-faktor när de kommer in krävs något extra. Här är något de inte får hos andra. Det ska vara unikt. Man möts av en tegelvägg fast i folie, vid toan är det plötsligt svart glitter. Det blir nästan en nattklubbskänsla att gå på toa. Och det blir mer färgglada kontor, säger Mirza Mlivic.

Trendig industrikänsla

Han ser att det går vissa trender i foliering och vilka motiv som kunderna väljer. Det industriella är på tapeten.

– Förut var de träimitation och matt vit eller svart färg. Men nu vågar man kasta in marmor eller tegel. Jag tittade just in i det lokala kaféet och de har inte så ljusa väggar utan det är mörkblått eller till och med brunt. Det är mer en hård industrikänsla.

Ett kontor med exklusiv känsla.

Vad är den största utmaningen i ett projekt som det i Visby?

– Den största utmaningen är nog vad kunden vågar ändra på. Ska man verkligen köra vita väggar? Det är så standard, så ser alla nya hus ut. Det är ingen som bygger ett rosa eller blått hus. Allt är svart eller vitt och det är egentligen inte någons favoritfärg. I Visby ska nya hyresgäster tappa hakan när de kommer in. Det är annorlunda, säger Mirza Mlivic.

Upprustningen av kontorshotellet har uppmärksammats långt utanför Gotland. Förra året var projektet nominerat till den internationella tävlingen Antalis Interior Design Award i kategorin Special Interior Film Prize & Office.

Foliering även på egna kontoret

Att arbeta med foliering har blivit lite av en nytändning för många medarbetare på Skyltstället i Linköping.

– Det är jättekul. Det utmanar en annan också som är van att sälja skyltar. Det är modernt och en stor skillnad från de vardagliga jobben. Här får jag presentera saker som en inredningsdesigner nästan, säger Mirza Mlivic.

Luckor och väggar i köket folierades och blev som nya.

Entusiasmen och kreativiteten märks inte minst på det egna kontoret i Linköping.

– Det finns ingen som har vanliga skrivbord här. De är i marmor eller betong. Det tar en timme att göra ett nytt skrivbord. På mitt kontor har jag en fondvägg av vit marmor. Det ser ut som att jag har en marmorvägg för 100 000 kronor.

Hur stor del av er verksamhet är foliering?

– Vi levererar främst fysisk marknadsföring och skyltar men foliering blir större och större. Vid kundmöten nämner jag det här. Det är många som inte tänker på att man faktiskt kan göra stor skillnad när man folierar.

Ett grönt alternativ

I samtal med kunder trycker de på att foliering kan vara ett mer miljövänligt alternativ än renovering eller att köpa nya möbler. Just miljötänket kan öppna för en ny typ av uppdrag.

– Vi hade ett möte med en kommun som absolut inte får köpa nya möbler om något inte är trasigt på grund av Iso-krav. Men de får reparera och underhålla och då blir det en helt annan femma. Skrivbord kan underhållas genom att foliera. Folien skyddar och det kan bli repor i folien i stället för i skrivborden.

Folierat till tusen.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Här invigs DS Smiths nya jätteanläggning

– Vi finns i ett område som är något av en motor för Sverige, säger Thorbjörn Sagerström, vd för DS Smith Norden.
Intervju

Snabba beslut och starka relationer bygger Tryckcentrum

Nätverksbyggande, en gnutta tur och modet att fatta många beslut. Det är några av ingredienserna som fått Tryckcentrum i Blekinge att på bara tolv år närma sig 50 miljoner i omsättning. När Sign&Print kommer på besök pågår tryckeriets nätverksdag med 420 besökare, 173 företag och 33 utställare.
DSC_7132

Senaste nytt

Tildetryck flyttar till häststall med ny digitalpress

Tildetryck har lämnat Arvika för byn ”Byn”. Till ladan på landet har Veronica Borg inte bara tagit med sig sin nästan 200 år gamla tryckpress utan även en ny digitalpress.
Tildetryck1

Xerox och Taktiful pushar gränserna för digital förädling

AI-teknologi för förädling i kombination med Xerox digitaltryck.
FotoJet---2024-10-03T093551.711

Dina tonerkassetter från Fujifilm kan redan ha varit använda

Fujifilm har etablerat ett cirkulärt tillverkningscenter i Nederländerna för att främja resurscirkulation.
DSC0417

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1