Medieinvesteringar: "Oväntat stark" månad trots negativ trend

PUBLICERAD: 19 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
Online video nådde under september en rekordnivå jämfört med tidigare månader. Foto: Pixabay

Statistik från Sveriges Mediebyråer visar på en nedgång i medieinvesteringarna med 4,4 procent under september månad. Det följer en trend med negativ tillväxt tio av de senaste elva månaderna.

Sveriges Mediebyråer mäter varje månad medieinvesteringarna som förmedlats via deras medlemmar och sammanfattar resultaten i Mediebyråbarometern. Siffran för september månad var alltså 4,4 procent lägre jämfört med samma period förra året. Totalt förmedlades drygt 1,3 miljarder kronor.

Mest backade mediekategorin dagspress kväll med 36,7 procent. Även kategorierna dagspress landsort, sök, DR/Annonsblad, fackpress, TV, dagspress storstad, utomhus/trafikreklam och sociala medier hade en negativ tillväxt under perioden. DR/annonsblad är den kategori som minskat mest hittills i år med en negativ tillväxt om 30 procent.

Högt jämförelsetal förra året

Trots att det skett en nedgång så är den lägre än väntat, enligt Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer:

– Dels hade vi ett riksdagsval i september 2022, vilket ger höga jämförelsetal, dels är vi inne i en lågkonjunktur. Noteringen i september är faktiskt högre än både 2021 och 2020. Så trots en nedgång får ändå september 2023 anses som oväntat stark. Givet valet förra året backade typiska ”val-medier” under månaden, exempelvis utomhus/trafikreklam, som tidigare månader gått mycket starkt. Även flertalet kategorier inom print uppvisade negativ tillväxt i september, säger han i ett pressuttalande.

Nedgång på 6,6 procent i år

Det finns även kategorier med positiv tillväxt under september så som bio, online video, populärpress, online display samt radio. Online video nådde dessutom en rekordnivå med ett uppsving på 17 procent, jämfört med tidigare månader.

Däremot visar statistiken på en dyster trend med negativ tillväxt tio av de senaste elva månaderna. Till exempel var det under augusti månad en tillbakagång med 22,7 procent, vilket var den lägsta augustisiffran sedan 2013. Under de tre första kvartalen 2023 har medieinvesteringarna minskat med 6,6 procent vilket motsvarar drygt 700 miljoner kronor.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Swissqprint visar hela produktlinjen

Mycket vatten har flutit under broarna sedan Drupa arrangerades senast för åtta år sedan. Swissqprint, som har sitt huvudkontor vid Rhens västra sida i Schweiz, kommer på årets mässa att visa de innovationer som utvecklats under de åren.
swissqprint-fespa

För få utbildas – "Läget börjar bli kritiskt"

Att för få utbildas pekas ut som ett stort orosmoln för den grafiska industrin. Det gör att antalet som rekryteras utan formell utbildning för branschen ökar.
0023_210921

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)