Medieinvesteringar: "Oväntat stark" månad trots negativ trend

PUBLICERAD: 19 oktober 2023
UPPDATERAD: 19 oktober
Online video nådde under september en rekordnivå jämfört med tidigare månader. Foto: Pixabay

Statistik från Sveriges Mediebyråer visar på en nedgång i medieinvesteringarna med 4,4 procent under september månad. Det följer en trend med negativ tillväxt tio av de senaste elva månaderna.

Sveriges Mediebyråer mäter varje månad medieinvesteringarna som förmedlats via deras medlemmar och sammanfattar resultaten i Mediebyråbarometern. Siffran för september månad var alltså 4,4 procent lägre jämfört med samma period förra året. Totalt förmedlades drygt 1,3 miljarder kronor.

Mest backade mediekategorin dagspress kväll med 36,7 procent. Även kategorierna dagspress landsort, sök, DR/Annonsblad, fackpress, TV, dagspress storstad, utomhus/trafikreklam och sociala medier hade en negativ tillväxt under perioden. DR/annonsblad är den kategori som minskat mest hittills i år med en negativ tillväxt om 30 procent.

Högt jämförelsetal förra året

Trots att det skett en nedgång så är den lägre än väntat, enligt Benjamin Holmfred, styrelseordförande Sveriges Mediebyråer:

– Dels hade vi ett riksdagsval i september 2022, vilket ger höga jämförelsetal, dels är vi inne i en lågkonjunktur. Noteringen i september är faktiskt högre än både 2021 och 2020. Så trots en nedgång får ändå september 2023 anses som oväntat stark. Givet valet förra året backade typiska ”val-medier” under månaden, exempelvis utomhus/trafikreklam, som tidigare månader gått mycket starkt. Även flertalet kategorier inom print uppvisade negativ tillväxt i september, säger han i ett pressuttalande.

Nedgång på 6,6 procent i år

Det finns även kategorier med positiv tillväxt under september så som bio, online video, populärpress, online display samt radio. Online video nådde dessutom en rekordnivå med ett uppsving på 17 procent, jämfört med tidigare månader.

Däremot visar statistiken på en dyster trend med negativ tillväxt tio av de senaste elva månaderna. Till exempel var det under augusti månad en tillbakagång med 22,7 procent, vilket var den lägsta augustisiffran sedan 2013. Under de tre första kvartalen 2023 har medieinvesteringarna minskat med 6,6 procent vilket motsvarar drygt 700 miljoner kronor.

Läs vidare

Ny uppdatering på PackIndx: Generellt låg efterfrågan i januari

Nu finns uppdaterade siffror för januari för wellpapp, kartong och polyeten på PackIndx. Generellt handlar det om låg efterfrågan.

Index

Årets första Sign&Print är här!

2025 års första tidning har tema Storformat.

FotoJet---2025-02-07T145556.344

Etiketto Groups ägare förvärvar etikettjätte

Nu tar Etiketto Group steget in på ny marknad.

FotoJet---2025-02-04T161312.200

Tryckeri för sedelförfalskning hittat

Det pågår just nu en större polisinsats för att finna och beslagta förfalskade pengar efter att ett tryckeri för förfalskning av euro och dollar hittats.

money-3481699_1920

Senaste nytt

HP lanserar två nya industriella rullpressar

HP lanserar två nya inkjetrullpressar som ska öka tryckeriernas möjligheter till tillväxt inom högvolymsproduktion.

HP-PageWide-T4250-HDR-front-no-background-b

Ny uppdatering på PackIndx: Generellt låg efterfrågan i januari

Nu finns uppdaterade siffror för januari för wellpapp, kartong och polyeten på PackIndx. Generellt handlar det om låg efterfrågan.

Index

Realtrycks rekordstarka start på året

Realtryck i Stockholm går in i 2025 med en historiskt stor orderstock. Tryckeriet ser stor potential i mellanstora volymer och har investerat i en ny laminator från GMB.

Realtryck1

Årets första Sign&Print är här!

2025 års första tidning har tema Storformat.

FotoJet---2025-02-07T145556.344