De vill erövra världen med designtapeter

PUBLICERAD: 20 oktober 2023
UPPDATERAD: 20 oktober

 

Fredrik och Anna Appelqvist driver tapetföretaget Belarte Studio sedan 2021. Foto: Pressbild

Nystartade Belarte Studio designar och printar konstnärliga väggtapeter med premiumkänsla för en internationell marknad. Duon bakom bolaget, Anna och Fredrik Appelqvist, har omfattande expansionsplaner för sin onlinebaserade affärsidé och samarbetar med inredare för att öka försäljningen.

Fredrik och Anna Appelqvist har båda haft chefspositioner på modemärket Gina Tricot som startades av Anna tillsammans med hennes föräldrar.

Men 2019 valde hon att kliva av för att pröva något annat. Där och då fanns ingen plan för vad nästa steg i karriären skulle bli. Men det dröjde inte länge innan paret började fila på det som kom att bli Belarte Studio.

– Egentligen kom grundidén till genom att jag jobbade på ett konkurrerande bolag som vd under fyra år. Därav föddes kopplingen till tapet. Sedan fanns historiken till mode och konst som en länk in i detta som egen affär, säger Fredrik Appelqvist.

”Aura Collection-Gradient Color”. Foto: Pressbild

De har beskrivit sin rollfördelning som att Anna är kreativ, nyfiken, djärv och utåtriktad till hela sitt väsen. Hon kompletteras av Fredriks sinne för att vara affärsdriven, reflekterande och dedikerad med affärsmässig erfarenhet och kärlek till modevärlden.

Trycker on demand

De drog i gång arbetat med tapetföretaget i början på 2021 och i maj samma år var bolagets site online. Två veckor senare var digitalprintern från Xeikon installerad och redo.

Studion är produktiv och skapar ständigt nya kollektioner. Men det innebär inte att de bidrar till överproduktion eftersom tapeterna printas on demand.

Att kunna trycka mindre upplagor och personliga tapeter blir möjligt tack vare digitalprintern Xeikon CX3050 REX med torrtoner. Den certifierade och lågmigrerande tonern innehåller varken olja eller silikon, och miljö och hållbarhet står i fokus.

Fredrik och Anna Appelqvist med sin tapetprinter Xeikon CX3050. Foto: Privat

Maskinen trycker med CMYK i 1 200 dpi. Maskinen är en instegsmodell, rulle till rulle och har kapacitet att trycka 9,6 meter per minut. Enligt Xeikon matchar tryckkvalitén både offset och flexotryck.

Xeikon har förfinat sin torrtonerteknik och erbjuder oändlig printlängd och en printbredd på 608 millimeter.

– Jag hade erfarenhet av Xeikons maskiner. Därav valet. De har väl nyare modeller men investeringen är ett stort steg. Vi funderade på om vi skulle ha en egen printer direkt eller printa någon annanstans till vi fick upp volymerna. Men vi bestämde oss för att starta med en egen printer och det var så klart en jätte­investering, därav att vi inte tog den allra senaste modellen, säger Fredrik Appelqvist.

En ”brutal” överkapacitet

De är nöjda med hur tapetprintern presterar.

– Jag tycker vi fick fram rätt touch och matthet när vi gör rätt inställningar i printern, säger Fredrik Appelqvist.

Han tycker att maskinen är driftsäker och snabb att sätta i gång när de har en ny tapet­idé de vill ge liv eller när kunden har lagt en beställning.

Och Xeikonmaskinen har mer att ge i takt med att orderingången ökar.

– Den har en brutal överkapacitet innan vi når 50–60 miljoner i omsättning men vi är glada att vi valde att köpa den så att vi kan styra hela processen själva. Vi kan printa lördag och söndag kväll om vi vill.

Tapetpappret köper de från finsk/svenska Ahlstrom-Munksjö.

Sedan starten har Belarte Studios tapeter valts till flera större prestigeprojekt. Nyligen fick de inreda ett helt kontor hos företaget Exopulse i Stockholm på runt 1 000 kvadratmeter. De har också inrett åtta våningar hos Home 24 i Berlin och haft flera andra större projekt i USA.

Tapeterna sitter på väggarna hos både företag, restauranger och offentliga miljöer såväl som hemma hos konsumenter som söker något personligt.

Lertapet med 3D-effekt

Design är kärnan i Belarte Studios verksamhet. Anna Appelqvist bodde många år i Florens och Belarte är italienska för vacker konst. De inspireras av allt från arkitektur och inredning till konst och mode. En viktig del i designfilosofin är att låta gammalt möta nytt.

Det kan ske genom att genom att låta mönster och designikonerna från förr blandas med nya influenser. Tillsammans med vintageinredning och moderna möbler kan tapeterna skapa en ny helhet på ett kontor eller i en offentlig miljö.

Clay art är en tapet som är plan men ger ett tredimensionellt intryck. Foto: Pressbild

En av tapeterna i sortimentet som sticker ut mest är nog Clay Art. Motivet är olika lager och former av lera som tycks sticka ut från väggen.

Är den tryckt i lager eller är det bara en 3D-effekt?

– Det är en platt pappersyta. Det ser ut som lerblock. Det är många kunder som ringt och frågat om de kommer separat men det är flat surface, skrattar Fredrik Appelqvist.

Andra motiv som fungerat bra är de växtbaserade, skog, blomtapeter och stormönstrade.

Vintage garden leaves heter tapeten i förgrunden. Foto: Pressbild

Belarte Studio gör många samarbeten med designers eller inredare. Det finns en tanke bakom det som dels handlar om att nå rätt kunder och en mer långsiktig tillväxt.

– Tapet i sig är en produkt som privatkunder inte köper varannan vecka utan kanske en gång i samband med att de renoverar. Därför har vi valt att arbeta med mer medvetna kunder och inredare för att nå ett segment med hotell och restaurang där inredare kanske beställer 10–20 gånger istället för bara en. Med det blir det möjligt att bygga tillväxt, säger Fredrik Appelqvist.

Med hjälp av något som kallas för virtuell visualisering kan kunderna med hjälp av en app ta en bild på den vägg de vill förändra och prova olika tapeter eller utsnitt innan de slår till.

Bolagets designavdelning kan också hjälpa till om kunden vill ha en helt ny unik design på sin tapet.

Digitala prover

Grundkonceptet är att de bara jobbar med digitala tapetprover även om de inte kommer undan fysiska prover helt.

– Många kunder vill att man skickar fysiska prover för att de ska kunna se färgen, känna på kvalitén och se färgmatchningen. Men på sikt vill vi arbeta så lite som möjligt med fysiska prover, säger Fredrik Appelqvist.

Även designböcker för tapetsortiment är på väg bort från branschen. Belarte Studio vill helst bara visa sitt utbud online.

”Biophilic Living Vintage Landscape”. Foto: Pressbild

En drivkraft för det Boråsbaserade tapet­företaget var att de såg en framtid där de kunde arbeta mer hållbart utan återförsäljare och returer som innebär extra leveranser.

Belarte arbetar i stort sett bara online. Onlineförsäljning hade de med sig från modebranschen.

– Den samlade erfarenheten att jobba med återförsäljare var att det egentligen inte var en lönsam business att lägga kraft och energi på.

”Vi vill ha en kraftig expansion”

Tapetmarknaden i USA är störst, följt av Holland, Storbritannien och Frankrike men även Sverige är en viktig marknad.

Företaget har vuxit till sex anställda. Men de siktar uppåt väggarna och mot stjärnorna.

– Vi vill ha en kraftig expansion. Vi tänker inte så småskaligt. Vi växer så det knakar. Det är planen. Nästa steg att utveckla är att vi har en printer i Nordamerika och en i Asien så att vi slipper frakta med flyg. Då måste vi upp i volym globalt. Man kan nöja sig med att puttra kring 20–30 miljoner men vi vill upp till 100 miljoner och sedan till miljarden.

Och vad tycker era konkurrenter om en nykomling med så stora planer?

– Jag vet inte. Jag tror de upplever oss som ganska aggressiva och jag märker att det sker lite anpassningar. Men vi tittar inte så mycket på andra, säger Fredrik Appelqvist.

”Dark Japandi-Organic Clay”. Foto: Pressbild

 

Senaste nytt

Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

Agfa utökar sin Anapurna Ciervo-familj med den nya Ciervo H2050-modellen

AnapurnaCiervo_H2050 (1)
Agfa utvidgar Anapurna Ciervo-familjen med mindre modeller

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Tufft läge för svensk skogsindustri

Kombinationen av höga kostnader och låg efterfrågan går hårt åt svenska sågverk, massa- och pappersproducenter.

skogen
Tufft läge för svensk skogsindustri

Läs vidare

US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Tryckeriet US-AB satsar på DTF-tryck med sin nya maskin från InkTec. De har också uppgraderat maskinparken med två nya Ricohpressar och en falsmaskin.

US-ABDSC_9620
US-AB gör investeringar i nya pressar, DTF och efterbehandling

Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Vinnare av kategorin Förpackningsdesign i Guldägget blev designbyrån BVD Stockholm för designen till Electrolux Groups varumärke AEG.

guldagget
Etikett ersatte traditionellt tryckt förpackning

Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Genom att köpa trasiga grafiska maskiner och reparera dem har Broder Tryck vuxit till ett tryckeri att räkna med. Med sin nya storformatsskrivare från Mutoh har tryckeriet för första gången investerat i en helt ny maskin.

Broder Tryck DSC_8390
Broder Tryck investerar i storformatsskrivare från Mutoh

Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum

Signcore firade ett år med Öppet hus i Borås under tisdagen. De visade bland annat upp sitt utbud av storformatsmaskiner, DTF, värmepressar och skärbord.

DSC_9979
Flera maskinköpare på plats under Signcores jubileum