Tårtbiten större än någonsin – digitaltrycket knaprar in på offset

PUBLICERAD: 27 oktober 2023
UPPDATERAD: 27 oktober
Eva Glückman, vd på Grafiska företagen, säger att digitaltrycket ökning är en del av en trend. Det digitala står för 36 procent av kakan.

Offset och storformat håller omsättningen nere för finpapperstryckerierna under årets tre första kvartal. Samtidigt är digitaltryckets del av kakan större än någonsin. Mer än en tredjedel av försäljningsvärdet är tryckt digitalt.

Finpapperstryckeriernas försäljning hittills i år är kanske inget man firar med tårta. I alla fall inte sett till branschen som helhet.

Den svaga ekonomin syns i försäljningsiffrorna där det första kvartalet 2023 stod sig väl mot föregående år men där omsättningen minskade tydligt under kvartal två och tre jämfört med året innan, skriver Grafiska företagen i ett pressutskick. En del av förklaringen när kvartalen jämförs med samma period förra året är att det då var valår och trycktes valsedlar.

– Siffrorna visar tydligt att lågkonjunkturen har en effekt på finpapperstryckerierna. Hela ekonomin har svalnat av och det påverkar så klart även trycksaker. Statistiken linjerar med vår konjunkturindikator från den grafiska branschen, som vi nyligen publicerade. Dämpad inflation och betydligt bättre energipriser visar ändå att ekonomin är på rätt väg, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman.

Digitaltrycket tar andelar

Det är också noterbart att digitaltrycket växer i förhållande till offset. För andra kvartalet i rad stod andelen digitaltryck för 36 procent av försäljningsvärdet. Det är den högsta siffran sedan mätningarna startade.

– Vi ska inte dra för stora växlar på det. Samma kvartal förra året var digitaltryckets värde endast 30 procent, då offsettrycket var drivande för ett mycket bra kvartal, men det stärker ändå den trend vi nu kunnat se sedan mätningarna startades, säger Eva Glückman.

Senaste nytt

"Utveckla affären och hitta nya intäktsområden"

Spandex spänner musklerna. Framöver kommer företaget satsa hårt på att hjälpa kunderna att bredda sig mot nya områden både vad det gäller materialval och produktion för att stärka sin affär.

SpandexDSC_0868
”Utveckla affären och hitta nya intäktsområden”

Durst stärker närvaron i Norden

Durst Group tar över Molanders Sign & Display AB. Bolaget byter namn till Durst Nordic AB och har rekryterat en ny vd som ersätter Hans Molander som går i pension.

Img
Durst stärker närvaron i Norden

Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Sidel lanserar CoboREEL, en automatiserad lösning för laddning av etikettrullar. Den ska öka rullkapaciteten tre gånger jämfört med vad som finns på marknaden idag.

CoboREEL_3x
Etikettering via cobotar nyhet från Sidel

Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Cloudlab som arbetar med web to print-lösningar rekryterar Nicole Royar som "kundsuccéchef". Hon har gedigen erfarenhet från tryckeribranschen som tidigare vd för SDK Systemdruck Köln under 15 år.

Nicole-Royar
Cloudlab förstärker teamet med tidigare tryckeri-vd

Läs vidare

Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu tillkännager Postnord Strålfors och säljaren Banqup Group att affären är slutförd och att de dessutom inleder ett nytt strategiskt samarbete.

FotoJet---2025-06-09T090758.010
Strålfors listiga drag efter köpet av 21 Grams: Ingår partnerskap med säljaren

Nu är nya Sign&Print här!

Det här bjuder vi på i nya numret!

SOP581_omslag_sid3beskuren
Nu är nya Sign&Print här!

Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Heidelbergs 175-års-jubileum markeras med nytt samarbete med Manroland och öppnandet av världens största Print Media Center.

H175_01
Heidelberg ingår samarbete med Manroland

Daniel Forsgren till Scandraft

Viscom- och textilexperten Daniel Forsgren ansluter till materialåterförsäljaren Scandraft. 

FotoJet---2025-06-04T124200.623
Daniel Forsgren till Scandraft