
Offset och storformat håller omsättningen nere för finpapperstryckerierna under årets tre första kvartal. Samtidigt är digitaltryckets del av kakan större än någonsin. Mer än en tredjedel av försäljningsvärdet är tryckt digitalt.
Finpapperstryckeriernas försäljning hittills i år är kanske inget man firar med tårta. I alla fall inte sett till branschen som helhet.
Den svaga ekonomin syns i försäljningsiffrorna där det första kvartalet 2023 stod sig väl mot föregående år men där omsättningen minskade tydligt under kvartal två och tre jämfört med året innan, skriver Grafiska företagen i ett pressutskick. En del av förklaringen när kvartalen jämförs med samma period förra året är att det då var valår och trycktes valsedlar.
– Siffrorna visar tydligt att lågkonjunkturen har en effekt på finpapperstryckerierna. Hela ekonomin har svalnat av och det påverkar så klart även trycksaker. Statistiken linjerar med vår konjunkturindikator från den grafiska branschen, som vi nyligen publicerade. Dämpad inflation och betydligt bättre energipriser visar ändå att ekonomin är på rätt väg, säger Grafiska Företagens vd Eva Glückman.
Digitaltrycket tar andelar
Det är också noterbart att digitaltrycket växer i förhållande till offset. För andra kvartalet i rad stod andelen digitaltryck för 36 procent av försäljningsvärdet. Det är den högsta siffran sedan mätningarna startade.
– Vi ska inte dra för stora växlar på det. Samma kvartal förra året var digitaltryckets värde endast 30 procent, då offsettrycket var drivande för ett mycket bra kvartal, men det stärker ändå den trend vi nu kunnat se sedan mätningarna startades, säger Eva Glückman.