Antalis lyfter den heta PVC-frågan

PUBLICERAD: 2 november 2023
UPPDATERAD: 2 november
”Hållbarhet inom visuell kommunikation, den kontroversiella PVC-plasten” kan laddas ner kostnadsfritt från Antalis hemsida.

Antalis har tagit fram ett white paper om PVC-plastens vara eller inte vara. Syftet är att hjälpa kunderna med den svåra frågan när det är lämpligt att använda PVC och när PVC-fria alternativ är bättre.

PVC-frågan är omdiskuterad och komplex, inte minst när det gäller hur materialet påverkar miljön. En fråga som är långt ifrån svart eller vit och därför har Antalis valt att gå på djupet och vinkla diskussionerna på olika sätt i guiden ”Hållbarhet inom visuell kommunikation, den kontroversiella PVC-plasten”. Skriften är framtagen av externa konsulter och specialister inom ämnet.

– Vi vill få kunderna att tänka till så att de använder rätt produkt för rätt applikation. Det handlar om i vilken miljö materialet ska användas, inomhus eller utomhus, och hur länge det ska sitta uppe. Vi vill hjälpa kunderna att titta på alternativ, säger Lars Wiklund, produktchef i Skandinavien inom Visual Communication på Antalis.

Lars Wiklund, Antalis.
Utbilda och skapa dialog

Guiden är en del av Antalis GREEN-initiativ som sedan tidigare även omfattar bland annat produktklassifieringssystemet för miljö, Green Star System. Den ska hjälpa kunderna att få svar på sina frågor om PVC för att kunna ta väl avvägda materialbeslut. Den ska både utbilda och skapa dialog med kunderna, och inte minst framhålla hållbara alternativ i enlighet med Antalis hållbarhetsmål.

I guiden går Antalis igenom frågor som vad PVC är och hur det påverkar miljön under sin livscykel. Men även hur både tillverkningen och återvinningen av PVC fungerar. Hur väljer man rätt produkt till skyltar och display? Och till självhäftande filmer och vinyler? Det är frågor som läsaren ska få svar på.

– Många företag har antagit riktlinjer om att vara plastfria, fossilfria eller PVC-fria. Det är ett fint budskap, men det är inte alltid företagen vet riktigt varför de beslutat om detta. Ibland är material med PVC det bästa alternativet, men det finns vinster att göra med att välja ett alternativ och det kan vi hjälpa till med, säger Lars Wiklund och fortsätter:

– De kunderna som väljer bort PVC använder kanske en annan ”fossil-full” produkt istället, som också är gjord med olja som råvara. Vårt budskap är att använda rätt råvara vid rätt tillfälle. Och hur kan ett grafiskt företag som vill använda PVC-fria produkter tänka när det kan visa sig att alternativet släpper ut mer CO2 än den gamla vanliga PVC-filmen?

Nästa steg: CO2-kalkylator för viscom

Guiden lär inte bli den sista som Antalis publicerar.

– Förhoppningen är att kunna ta fram CO2-värden per produkt inom viscom. Det är komplext och betydligt svårare att ta fram värden för plast än för till exempel papper, men vi hoppas kunna nå dit och publicera något om det inom en snar framtid, säger Lars Wiklund.

Ladda ner Antalis white paper kostnadsfritt via den här länken.

Läs vidare

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)

Canon inför Drupa: ”Nu kommer ju allt!”

Canon presenterar teknik- och affärsinnovationer på Drupa och har en lång rad nya skrivare att visa upp.
Matteus-Celinski

Senaste nytt

Anrikt tryckeri i konkurs

Nu hoppas företagsledningen att någon annan vill ta över.
FotoJet-(80)

Epson satsar på fotoskrivare på Drupa

Bland annat kommer nya vattenbaserade storformatsskrivaren SureColor SC-P20500 att visas.
P20500

ECO3 visar prepresslösningar

ECO3 vill vara en partner för kundernas resa mot högre produktivitet, lägre kostnader och grönare resultat.
Arkitex

Kraftiga annonstapp för tryckta tidningar och direktreklam

Papperstidningar och direktreklam backar kraftigt som kanaler för annonsinvesteringar. Madeleine Thor, vd på Institutet för reklam- och mediestatistik tror att det tvåsiffriga tappet för tryckta tidskrifter kommer att fortsätta.
FotoJet-(79)