Det har varit på gång några år och nu har Conni Dreyer hittat rätt köpare till sitt livsverk – Dreyer Kliche.
Med stor entusiasm, kreativitet och ett djupt professionellt engagemang har Conni Dreyer skapat ett företag med stor internationell räckvidd. Danska Dreyer Kliche har några av de största lyxvarumärkena bland sina kunder och verkar i stort sett bara på marknaden för klichéer för exklusiv efterbehandling av förpackningar och etiketter.
Nu har hon sålt majoriteten av företaget till Carsten Hærup Christensen, som har arbetat för stora varumärken som L’Oreal, Carlsberg och SIG Combibloc och valt att återvända hem till Danmark efter sex år i Tyskland.
Fördubbling av omsättningen
– Dreyer Kliche är nytt territorium för mig på alla områden. Men med min insikt i affärsutveckling ser jag faktiskt stora möjligheter. Vi är till exempel endast representerade av agenter på tre av de fem största marknaderna i Europa. Detta måste ändras. Två av våra agenter presterar väldigt bra, kan vi få upp den tredje på samma nivå ser jag inget som står i vägen för att vi ska fördubbla omsättningen de kommande tre åren, säger Carsten.
Har ni kapacitet för det?
– Vi har alltid haft en viss överkapacitet för att kunna serva våra kunder på bästa möjliga sätt. Jag skulle tro att vi kan öka produktionen med trettio, fyrtio procent med vår nuvarande kapacitet. Vill vi dubbla omsättningen så behövs det fler maskiner och då får Carsten betala igen, säger Conni Dreyer med ett leende.
Conni stannar – tills vidare
Conni Dreyer kommer att behålla en mindre del av aktierna tills vidare, och hon fortsätter i en mer fri konsultroll, där hon kan använda sin kreativitet, utveckla produkter och ta hand om de kunder som hon har en nära relation med. Men om 2,5 år måste det här upplägget utvärderas och sedan får vi se vad som händer, säger de båda.
– Att Conni stannade i företaget var också en förutsättning för att jag ville satsa. Hon har en helt unik kunskap om marknad, teknik och kunder som jag starkt behöver lära mig av, säger Carsten och tillägger:
– Det blir inga revolutioner. Vi har en stark grund som vi måste upprätthålla och därför måste vi hela tiden sträva efter att vara bäst på avancerad bearbetning. Conni är en garanti för att vi kan hålla fokus på det.
Helt ny klichéprodukt lanserad på Labelexpo
Dreyer Kliche ställer vanligtvis ut tillsammans med Foilco när de är på mässor. Dreyer har även agenturen för Foilcos folier i Norden. De väljer oftast de exklusiva mässorna, som LuxePack, där de har direktkontakt med varumärkesägarna. Men i år valde de också att vara med på Labelexpo. Det beror till stor del på att de hade en nyutvecklad produkt som de ville visa upp.
– ’NoBoss’ är en helt ny produkt som vi har utvecklat. Det finns inga andra som erbjuder något liknande just nu. NoBoss skapar en visualiserad 3D-effekt som simulerar ett upphöjt intryck. Det är ett helt platt folietryck som ser ut att ha en stämpel, förklarar Conni Dreyer.
Det är en visuell illusion skapad av en helt ny programmeringsteknik som skapar effekten.
Fördelarna är många och speciellt på etiketter och linermaterial kommer man runt problemet med att präglingen reduceras genom limning. Här har man fortfarande den visuella präglingseffekten på den färdiga produkten. De upphöjda etiketterna tenderar också att lätt repas av till exempel packning i lådor. Den risken minskar också genom att använda ’No Boss’, säger Conni Dreyer.
Mottagandet var bra och de har redan en del förfrågningar efter presentationerna på Labelexpo och LuxePack.