
Grafiska företagen prisar lässatsningen Berättarministeriet. De får branschpriset bland annat för att de lyfter de tryckta böckernas betydelse som läromedel.
Berättarministeriet har under tolv år arbetat med att stärka ungas läs- och skrivförmåga i utsatta områden. 66 000 barn har sedan starten genomgått minst ett av stiftelsens språkutvecklande program.
För detta belönas de nu med Grafiska företagen och Medieföretagens branschpris på 100 000 kronor. Ur motiveringen konstateras att: ”Berättarministeriet har gjort stora insatser för det skrivna ordet, bland annat genom att låta elever följa bokprocessen från idé till färdig bok.”
– Jag är stolt och glad över att Berättarministeriet får ett erkännande för vårt arbete med att stärka undervisningen genom väl beprövade läromedel så att fler barn och unga kan erövra det svenska språket och därmed skaffa sig en bra grund för sitt fortsatta liv, säger Dilsa Demirbag-Sten, generalsekreterare på Berättarministeriet, i ett pressutskick.
”Gör konkret skillnad”
Grafiska företagen arbetar med att lyfta vikten av ökad läsförståelse och böckernas betydelse inför de folkvalda politikerna.
– Därför känns det fint att få belöna Berättarministeriet som redan nu arbetar med detta och gör en konkret skillnad för barn och unga i de mest utsatta skolorna i Sverige, säger Eva Glückman, vd på Grafiska Företagen.
Priset delas på Läromedlets dag, den 8 november.