Storbildsbolaget tar kampen mot spillet

Foto: Arkivfoto
PUBLICERAD: 24 november 2023
UPPDATERAD: 28 november
För ett rabatterat pris trycker Storbildsbolaget åt kunder när det finns plats över på arken. Skyltarna lagerhålls och levereras efter avrop. Fredrik Borg är hjärnan bakom ”Spilltålig”. Foto: Storbildsbolaget/Anja Degerholm.

Storbildsbolaget i Helsingborg minskar spillet med en ny produkt. Arbetssättet är både klimatsmart och sparar pengar för kunden.

Spill från produktionen är ett vanligt gissel hos grafiska producenter. Det är framför allt vid mindre beställningar som produktionen ibland skapar restbitar som är svåra att använda.

Nu skruvar Storbildsbolaget upp ambitionerna och lanserar produkten Spilltålig. Med 20 procents rabatt för kunden produceras dessa skyltar när det finns plats över på andra ark.

Det handlar främst om skyltar i materialen Kanalplast, Akylite, Forex och Stadur. Skyltarna produceras, lagerhålls och levereras sedan efter avrop.

– Har du till exempel en kund som har en statisk produktion och ett årsbehov av 500 skyltar som inte behövs nu men löpande under året så kan du trycka varenda gång det är en ledig yta på det arket. Så trycks det efterhand och läggs på lagerplats. Då kan man därmed leverera beställda volymer varje vecka eller månad, säger Fredrik Borg, som arbetar med försäljning och affärsutveckling.

Han ser möjligheter för arbetssättet för kunder som inte måste ha leveranserna omgående.

– Det är många branscher som har standardskyltar som alltid används och då skulle vi kunna fylla på när det uppstår ledig plats, säger Fredrik Borg.

Automatisering minskar spill

Storbildsbolaget har sedan tidigare arbetat för att minska spillet genom att med hjälp av en automatiseringsmetod samla flera jobb på samma skiva. Men att lansera Spilltålig som en produkt är helt nytt.

– Det skulle kunna starta redan nu men vi har inte riktigt en kund för det som har det här behovet. Vi har vissa kunder som har statiska skyltar som vi vet kommer. Det var där idén föddes. Då har vi lagt med originalen löpande, säger Fredrik Borg.

Hur ser utmaningen med spill ut för er som företag?

– Det är speciellt för produktionen av plana skivmaterial. Där har man till exempel skivor som är 160×320 centimeter. Kommer det då en beställning på tre 70×100 skivor så kör produktionen det på ett ark. Då nyttjar man bara en liten del av arket och det blir mycket material som inte används, säger Fredrik Borg.

Han berättar att det är svårt att hantera restbitar inom grafisk produktion där man köper in stora volymer.

– Visst man skulle kunna använda dem senare men då måste informationen tillbaka till prepress om att man har en skiva på 1×1 meter till ett litet jobb. Det är en manuell process som är svår att hantera, säger Fredrik Borg.

Har ditt grafiska företag en annan metod för att minska spillet? Hör gärna av dig med tips till felix.alnemark@agi.se.

 

Läs vidare

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland