Uppdämt behov banade väg för skånska wrapparnas succé

Foto: Felix Alnemark
PUBLICERAD: 1 december 2023
UPPDATERAD: 6 december
Henrik Osberg och Mattias Averfalk folierar allt från A-traktorer till veteranbilar och kontor.

Ystad wrapping har på bara tre år lyckats fylla ett hål på den lokala marknaden och folierar både fordon och interiör. Nu börjar de printa vinylerna i huset.

Men det var faktiskt inte riktigt meningen att det skulle bli ett företag alls, berättar grundaren Mattias Averfalk när Sign&Print hälsar på.

Tillsammans med en vän höll han på med bilar och motorcyklar på fritiden.

– Jag ville foliera men jag visste att han som gör det här i Ystad aldrig har tid. Jag pallade inte att vänta så jag åkte upp till Stockholm och tog en utbildning hos VN Vinyls. Det var så roligt att jag fortsatte.

Snart började vänner och bekanta be om fordonsfoliering. Det visade sig finnas en stor uppdämd efterfrågan.

– Det började rinna på och efter fyra månader jobbade jag 18 timmar om dygnet. Det var inte hållbart så jag sa upp mig och startade Ystad wrapping.

Ett år senare hoppade delägaren Henrik Osberg på. För ett par månader sedan anställde de ytterligare en kollega.

– Sedan har det spridit sig att vi gör mycket roliga saker, framför allt inom foliering. Folk börjar få upp ögonen för oss, säger Henrik Osberg.

Fordon som syns

I lokalen denna dag finns det vanliga bilar, motorcyklar och en mindre lastbil som de håller på och foliera åt en fiskhandlare på Österlen.

De folierade fordonen syns i trakten och det skapar efterfrågan.

– Fordonen blir reklampelare. Att ha reklam på bilen är den billigaste marknadsföringen du kan ha. Det är oslagbart. Att synas på det sättet är effektivt, säger Henrik Osberg.

Av fordonsjobben står ungefär 70 procent av företag och resten är privatbilister.

Det finns många fordons- och bilintresserade i Ystad och på Österlen. Företaget får förfrågningar både av unga och äldre människor.

– Allt från EPA-folket till de gamla som har fina bilar. Det är ett jättestort spann på privatmarknaden, säger Mattias Averfalk.

De folierar fordon både åt privatpersoner och företag. Kompanjonerna tycker att det finns potential att fortsätta utvecklas och få företaget att växa. Foliering är brett och det finns många saker man kan göra.

– Ju mer grejer man kan hitta på desto mer ögonöppnare kan det bli för folk, säger Henrik Osberg.

Arbetar med interiör

De folierar också interiör som fönster, möbler, väggar och golv. På kontor blir det också avskiljning, frostning och dekoration.

Men en utmaning som de delar med andra i branschen är att nå ut med vilka möjligheter det faktiskt finns med foliering.

– Jag tror inte gemene företagare har riktigt koll på allt man kan göra, säger Mattias Averfalk.

Interiöruppdragen kommer ofta från byggnadsfirmor som i sin tur har fått frågan av slutkunden.

– Det man önskar är att kunderna som går till byggarna själva visste mer vad det finns för möjligheter. Just kännedomen hade varit bra att få upp. Men visst, det är vårt jobb att upplysa om vad som går att göra. Det är där vi ser att vi kan växa ännu mer, säger Mattias Averfalk.

Det märks att kollegorna har kul på jobbet. Tillfredsställelsen av vad de skapar och förvandlar låter inte vänta på sig.

– Det kommer in en sak och det kommer ut en annan. Det är fantastiskt kul. Det är fortfarande det jag går i gång på. Kunderna är tacksamma. De blir supernöjda, säger Mattias Averfalk.

Henrik Osberg tycker jobbet är väldigt konkret.

– Man kan ta på det. Man får mycket reaktioner på det man gör. Det är mycket wow-upplevelse för kunderna. Det är kul att få den feedbacken på saker man själv varit kreativ i.

Vill fortsätta växa

Företaget går bra. 2022 som är det nuvarande bolagets första räkenskapsår omsatte de över 2,4 miljoner kronor. Men de vill växa och utvecklas.

En del i den målbilden är att de under hösten tog beslut om att ha egna maskiner i verksamheten för att printa och skära.

– Även om vi inte har erfarenheten av egen produktion fullt ut ännu så har vi jättemycket med oss. Vi har varit intresserade och drivna under alla år. Vi har varit nyfikna, intresserade och proaktiva. Att idag kunna göra det från ax till limpa är rätt så häftigt, säger Henrik Osberg.

Henrik Osberg sköter maskinparken. Här med den nya HP Latex 630-W.

Inför valet av maskiner har Mattias och Henrik hört sig för med kollegor i branschen. I september besökte de Sign&Print Scandinavia.

De fastnade för nya HP Latex 630-W som leverantören NI Solutions avtäckte på mässan. Den är en instegsvariant till de större maskinerna i serien men har samma teknik och utskriftskvalitet. Skillnaden är prislappen och hastigheten vilket gör att den riktar sig till mindre verksamheter som gör många små jobb, där utskriftshastigheten inte är det viktigaste.

En viktig nyhet är att HP Latex 630-W har vitt bläck och kan printa i tre lager automatiskt, på till exempel fönsterdekor.

– Vi har stött på det x-antal gånger då vi hade behövt det. Det har rört sig om montering på glas eller ljuslådor bland annat, säger Henrik Osberg.

Graphtecskäraren har en självklar plats på Ystad wrappings ovanvåning.

På mässan var de också ute efter en skärmaskin. Valet föll på en Graphtec Cutting Pro FC9000-160.

– Den funkar bra med XPEL när vi ska köra pre-cuts, säger Mattias Averfalk.

Hur använder ni den?

– Vi skär ut allt vi printat i den. Men vi kommer även använda den till att skära ut solfilm och PPF. Det är olika knivar till olika jobb. Vi har satt solfilm på 80 rutor hos vår granne men då fick vi skära allt själva, säger Henrik Osberg.

Maskinparken kompletteras med storformatslaminatorn Easymount Sign.

– Den är ganska prisvärd. Vi åkte till mässan för att göra affärer, säger Mattias Averfalk.

Svårt att planera

Ystad wrapping lever i 2-5-veckorsintervaller vad det gäller inbokade jobb. Det gör det utmanade att budgetera och planera för att växa.

– Jag vet inte ens om det går i den här branschen när man jobbar som vi gör. Sedan spelar det inte så stor roll. Man ska ha lite koll på siffrorna och man lär sig med tiden vad som funkar och inte funkar. Vad man gjort fel och vad man gjort rätt, säger Mattias Averfalk.

Henrik Osberg berättar att den nyfolierade motorcykeln snart ska lottas ut i sociala medier.

De försöker ha kul på jobbet och så får det gå så bra det kan.

– Man har koll någonstans men samtidigt, ”vi kör”. Då får inte bli på för blodigt allvar och kniven mot strupen hela tiden. Då kan det bli jobbigt. Jag gillar att jobba när det händer mycket. Det är värre när man har för lite att göra, då blir jag slö, säger Mattias Averfalk.

Mattias Averfalk driver också ett evenemangsbolag och ett företag som säljer egentillverkade grillar. Men Ystad wrapping har fått en speciell plats hos entreprenören i södra Skåne.

– Jag har alltid tyckt om att starta företag. Jag är en starter. Detta är första bolaget där jag är både är en starter och en farmer. Jag gillar fortfarande detta och det har jag gjort sedan dag ett. Det är lika roligt fortfarande.

Ystad wrapping håller till i en industrilokal i utkanten av tätorten.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Han trycker HTV för MC-klubbar, Österlenturister och hårdrockare

Signs n’ Shirts trycker kläder och stickers åt allt från motorcykelklubbar och hårdrocksband till turister på Österlen. Sedan firman flyttade till en butik i Tomelilla under hösten har allt fler lokala företagare fått upp ögonen för verksamheten.
SS1

Direct Color Systems visar LED-printers på Fespa

Direct Color Systems ska demonstrera sina LED-printers på Fespa. Flatbädden UV-44 DTS släpptes förra året och är en mångsidig printer i mellanformat.
3_4View2_3846-1536x1119

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland