Dubbeltema i nya numret av Sign&Print

PUBLICERAD: 7 december 2023
UPPDATERAD: 7 december
Vill du ge bort en prenumeration i julklapp? Besök vår shop!

Årets sista nummer av Sign&Print har landat i brevlådorna. Den här gången har vi tittat närmare på hur de mindre tryckerierna jobbar, men det blir även extra mycket läsning om olika efterbehandlingslösningar.

Läs bland annat om stortryckeriet Åtta45 som behövde uppgradera sin lamineringskapacitet och testade ett oprövat kort – kinesiska GMB. Det är dessutom den första installationen i Norden som leverantören VBS gjort.

Sign&Print har till det här numret tagit en tur till Halmstad och företaget Lidh Reklam som specialiserat sig på utskick med erbjudanden till nyinflyttade. Varje år passerar 900 000 välkomstbrev genom deras Ricoh-maskiner med efterbehandling från Multigraf och Quadient.

Vi har även besökt Typotopia i Malmö som satsat allt på letterpress med tre gamla Heidelberg-vingar som hjärtat i produktionen. Trion som driver tryckeriet berättar om hur de fick snurr på verksamheten mitt i pandemin.

Ett annat Malmöföretag, @Graphiken, har också hittat en egen nisch: gnuggistatueringar för vuxna. Men de producerar även annat i de gamla bankvalven, som böcker och broschyrer, med hjälp av ett brett utbud av efterbehandlingsmaskiner från Plockmatic.

Marc Hasler har en bakgrund på företag som Zünd och Bullmer. För några år sedan startade han egen tillverkning av skärbord. Han hoppas kunna utmana jättarna inom branschen med hög kvalitet – och en rimlig prislapp.

Dessutom kan du läsa om den första installationen i Sverige av Mimakis nya DTF-lösning och hur återförsäljaren Folier.se uppnått kraftig tillväxt genom att satsa på nya produktområden. Och mycket mer.

Är du inte prenumerant? Beställ tidningen via vår webbshop.

Trevlig läsning!

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland