
Trots pandemins effekter och en vattenläcka som forsade ner i verksamhetens Ricoh-maskin, står Exellent starkt. Med nya lokaler och en optimerad maskinpark ser framtiden ljus ut för enmanstryckaren Ola Alm i Stockholm.
Exellent är ett litet tryckeri i Globenområdet med snart 33 år på nacken som producerar kontors- och reklamtrycksaker på papper samt applikationer till en och annan tv-produktion.
– Vi är ett traditionellt digitaltryckeri som trycker allt från minsta etikett till större vepor och affischer samt en och annan förpackning, säger Ola Alm.
Tryckeriet har ingen särskild nisch men en viktig del i affärsidén är att kunna prestera snabbt.
– Vi pratar sällan dagar eller veckor utan allra helst timmar. Vi levererar det mesta inom 24 timmar, säger Ola Alm.
För 20 år sedan arbetade fem personer på Exellent. Då var det ett mer handfast jobb för varje person för maskinerna var inte lika bra som idag.
– Sedan har vi successivt trappat ner. När covid slog till var vi två personer och kände oss tvungna att gå ner till en. Ägaren blev kvar – som är jag själv. Det gjorde att vi kunde klara covidtiden ganska bra.
Omsättningen har ökat och är tillbaka på nivåer liknande de innan pandemin.
– Min kollega har hittat ett annat jobb som han trivs med så det var inte aktuellt att ta tillbaka honom. Maskinparken är så optimerad att jag kan klara det själv. Det går alldeles utmärkt. Det finns till och med överkapacitet trots att jag är ensam, säger Ola Alm.
Han berättar att många av de bästa uppdragsgivarna återvände efter pandemin när det var dags att beställa trycksaker igen. Vissa har Exellent haft som kunder sedan starten på 90-talet och några har till och med ökat antalet beställningar när restriktionerna släppte.
Blöt katastrof
Men Exellent skulle möta nya utmaningar. Under en helg för två år sedan inträffade en vattenläcka i byggnaden. Vattnet sipprade ner sex våningsplan genom kontor och en klädbutik och tog sig till slut ner till tryckeriet i bottenplan.
– Vi hade otur med att vattnet följde ventilationen och rann ut i en ventilationstrumma rakt ner i Ricohmaskinen. Den dömdes ut omedelbart, säger Ola Alm.
Hela lokalen stod i flera centimeter högt vatten.
– Det hände naturligtvis på helgen. De höll på att renovera på sjätte våningen och det var väl en rörmokare som kanske hade bråttom hem på fredagen.
Tryckeriet var utan Ricoh-maskinen i tolv veckor i väntan på en ny men fick hjälp att låna maskiner av tillverkaren i Solna.
Fastighetsägaren tyckte att Exellent kunde hålla stängt några månader medan lokalerna sanerades vilket inte var ett alternativ. I stället blev lösningen för tryckeriet att flytta 300 meter till en något mindre lokal men bättre planerad.
– Det har blivit bra. Omsättningen tog också ett litet skutt uppåt. Ibland vet man inte vad det beror på. Produktionsytan är lika stor men det totala antalet kvadratmeter är 40 procent mindre. Vi har färre ”döutrymmen”, säger Ola Alm.
Maskinparkens hjärta
I mitten av tryckeriet står Ricoh pro C7210sx. Maskinen har de haft i 1,5 år sedan vattenläckan.
– Den är hjärtat i verksamheten, i den kan vi trycka i format upp till1 260 × 330 mm. Utöver CMYK-färgerna kan vi också trycka guld eller vit färg. För större format använder vi vår HP Latex 700.

Exellent har använt sig av Ricoh sedan 2012 och de är tillfreds med hur deras maskiner presterar.
– Vi är väldigt nöjda med kvalitén, så också våra kunder. Ett par kunder är så nöjda med kvalitén på trycket att de hellre lägger lite mer pengar på digitaltryckta broschyrer även i stora upplagor, än att låta oss lägga ut det på offset-tryck som skulle bli betydligt billigare. Vi har kört andra märken genom åren och Ricoh är det klart bästa. Det viktiga för mig är inte glada och trevliga säljare, utan att servicekillarna snabbt löser de problem som uppstår och det är toppenkillar som jobbar på Ricoh.

Vad söker man som tryckeri hos en serviceorganisation?
– Först och främst vill jag inte ha en maskin som krånglar stup i kvarten. Det har hänt att vi har skickat tillbaka maskiner som varit måndagsex av andra märken. När man sticker ut hakan och lovar leverans inom några timmar, så måste man kunna lita på att maskinen fungerar. Sen vill vi självklart ha bra kvalité och det tycker jag Ricoh har haft från dag ett.

För storformat använder de HP Latex 700. De har bland annat en lamineringsmaskinen GMP QTopic som utöver laminering kan foliera i guld och silver. I maskinparken finns också Plockmatics 2000-system för bland annat häftning och vikning och den digitala stansmaskinen Intec ColorCut SC5000.
– Vi gör en hel del etiketter och mindre förpackningar.
Tryckeriet har en stor blandning av kunder. Många är kontorssäljande företag eller inom mat- restaurangbranschen.
– Sedan är det mycket reklambyråer och eventföretag och därför blev smällen ganska hård för oss under covid. Vi trycker även åt olika produktionsbolag. Vi har fått in en fot på SVT genom mun till öra-metoden.

Framförallt har Exellent hjälpt tv-bolagen när det vankas galor.
– Ofta är det så att de har en gala på måndag och behöver materialet på söndag morgon och vi får jobbet på lördag kväll. Så det blir helgkörning. Man får leverans av original mitt i natten i princip och sedan får de materialet till klockan åtta på morgonen.
Så var det till exempel när de levererade till Eurovision song contest i Globen 2016.
Exellent trycker ofta tv-produktionernas körschema som olika typer av häften. Ibland har de producerat stora checkar som syns i sändningarna eller tavlor som använts som rekvisita.

Slår ett slag för det lokala
I sociala medier har Exellent skrivit återkommande om vilka fördelar det ger att ta hjälp av ett lokalt tryckeri jämfört med ett nätbaserat.
– Det finns en stor rackarns aktör som anser sig vara det billigaste tryckeriet. Men jag har gått in och jämfört och de är långt ifrån det billigaste. På till exempel kuvertryck är de nästan dubbelt så dyra som oss och levererar på två veckor när vi levererar på två timmar. Ibland väljer folk längre leveranstid för att få det billigare men det är ytterst sällan det blir billigare trots det. Jag ville framhäva det. Det närproducerade är inte dyrare.
Men sen har ni väl en fördel rent socialt jämfört med nättryckerier?
– Jag har flera kunder, särskilt av den lite äldre generationen och de vill komma ner och klämma, känna och diskutera och de kan man inte göra på ett nättryckeri.
Vad är den största utmaningen för er?
– Det är kanske ingen utmaning men kontinuiteten går väldigt mycket upp och ner. Vi kan ha hur mycket som helst att göra och nästa vecka ingenting.