Ricoh ingår partnerskap för att utvidga storformatsportföljen

PUBLICERAD: 8 december 2023
UPPDATERAD: 8 december
Ricoh och Flora Digital har siktet inställt på hybrida storformatssystem.

Ricoh Europe har ingått ett strategiskt partnerskap med Flora Digital, en kinesisk tillverkare av flatbädds- och bläckstråleskrivare i storformat. Tillsammans kommer de att fokusera på att utöka och diversifiera Ricoh Europes produktportfölj med smidiga storformatsystem för grafik, interiörer och industriella marknader.

Eef de Ridder, Vice President, Graphic Communications Group på Ricoh Europe, säger:
– Vi hör att marknaden efterfrågar flexibla UV-hybridlösningar för skylt- och grafikapplikationer och vill undersöka hur Ricoh-tekniken kan kombineras med Floras produktionsexpertis för att skapa mångsidiga lösningar som möter dagens marknadskrav. Vi ser fram emot att utöka vårt erbjudande med system som kombinerar båda parters tekniska kunskap och expertis för att stödja kunderna i deras utveckling inom storformat.

Arbete pågår med den första portföljutbyggnaden som troligen kan presenteras på DRUPA. Den kompakta flatbäddshybridskrivaren kommer att drivas av Ricohs skrivhuvudteknik, ColorGATE RIP-programvara och ICC-profiler.

Den kommer att kunna driva både styva och flexibla media upp till två meter breda på media som sträcker sig från PVC-banderoller till vinyl och styva ark, medan dess linjära motorteknik kommer att möjliggöra konsekvent hög utskriftskvalitet och produktivitet. Support kommer att tillhandahållas av Ricohs professionella försäljnings- och servicenätverk i EMEA.

Systemen, som utvecklats gemensamt av Ricoh och Flora, kommer att ansluta sig till Ricohs befintliga portfölj, som inkluderar RICOH Pro T7210 och RICOH Pro TF6251 UV-flatbäddsskrivare och RICOH Pro L5160e och RICOH Pro L5130e latexskrivare i storformat.

Läs vidare

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland