Två branschorganisationer inom produktmedia blir en

PUBLICERAD: 11 december 2023
UPPDATERAD: 11 december
PWA öppnade i höstas ett showroom i Stockholm där tolv av medlemmarna ställer ut. Foto: Anja Degerholm

Svensk branschförening profil- och reklamartiklar (SBPR) och Promotion Wholesalers Association (PWA) går samman och blir en gemensam intresseorganisation för produktmediabranschen. 

Styrelserna för de två föreningarna skriver i ett gemensamt pressmeddelande att de under hösten arbetat för att försöka hitta lösningar för att stärka branschen och att detta utmynnat i förslaget om en sammanslagning. Samtliga medlemmar i respektive förening har informerats om detta.

En arbetsgrupp får i uppdrag att arbeta vidare med idén om hur den nya gemensamma branschorganisationen/ekonomiska föreningen ska utformas, men även ett nytt namn på föreningen. För att förslaget ska genomföras krävs att medlemmarna tycker att det är bra och rätt väg att gå framåt. De två föreningarna kommer att kalla till ett extra årsmöte under januari 2024 för att diskutera frågan.

 

SBPR

SBPR, Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter, är en intresseorganisation för promotionföretag – återförsäljare, leverantörer och underleverantörer som ska verka för att stärka profil- och presentreklamens betydelse i marknadsföringen samt tillvarata beställarnas intressen.

 

PWA

PWA, Promotion Wholesalers Association, består av medlemsföretag som arbetar med produkter avsedda att stärka slutkundernas varumärken. Föreningen arbetar för att förbättra medlemmarnas ekonomiska och affärsmässiga intressen och arrangerar även mässor och en Sverigetour för branschen samt har en permanent utställning, PWA Promotion House, i Stockholm.

Läs vidare

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx

Ahlsells nya tryckeriverksamhet – vill växa genom förvärv

Ahlsell gör en strategisk satsning på tryckeri, profil- och presentreklam. Det tekniska handelsföretaget har för avsikt att växa genom uppköp av liknande verksamheter. Nu startar man en ny yrkesbutik i Dalarna med tryckeri och fler liknande initiativ är på gång.

FotoJet---2024-12-06T144347.150

Senaste nytt

Det här bjuder vi på i nya Sign&Print!

Nu är nummer 578 av Sign&Print på väg ut i brevlådorna! Årets sista nummer har tema Skyltproduktion. Trevlig läsning önskar redaktionen! 

FotoJet---2024-12-11T145923.534

Unika dekaler med exklusiv UV-gelskrivare för Hillstedts

Hillstedts i Nykvarn utanför Södertälje har investerat i en UV-gelskrivare från Canon. I Colorado M3W kan de skapa både matta och blanka dekaler, även i kombination.

Hillstedts_7529

Spariver på Heidelberg

Heidelberg ska minska antalet tjänster med 450 stycken de kommande tre år. Enligt företaget ska det stärka konkurrenskraften och möjliggöra nya investeringar.

DSC_7972

Nytt förpackningsmaterial av gräsfiber

Mycket av det naturen ger kan användas som råvara för förpackningsmaterial. Vad sägs om gräs som en del av ett pappersmaterial?

Grasspaperx