Svensk branschförening profil- och reklamartiklar (SBPR) och Promotion Wholesalers Association (PWA) går samman och blir en gemensam intresseorganisation för produktmediabranschen.
Styrelserna för de två föreningarna skriver i ett gemensamt pressmeddelande att de under hösten arbetat för att försöka hitta lösningar för att stärka branschen och att detta utmynnat i förslaget om en sammanslagning. Samtliga medlemmar i respektive förening har informerats om detta.
En arbetsgrupp får i uppdrag att arbeta vidare med idén om hur den nya gemensamma branschorganisationen/ekonomiska föreningen ska utformas, men även ett nytt namn på föreningen. För att förslaget ska genomföras krävs att medlemmarna tycker att det är bra och rätt väg att gå framåt. De två föreningarna kommer att kalla till ett extra årsmöte under januari 2024 för att diskutera frågan.
SBPR
SBPR, Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter, är en intresseorganisation för promotionföretag – återförsäljare, leverantörer och underleverantörer som ska verka för att stärka profil- och presentreklamens betydelse i marknadsföringen samt tillvarata beställarnas intressen.
PWA
PWA, Promotion Wholesalers Association, består av medlemsföretag som arbetar med produkter avsedda att stärka slutkundernas varumärken. Föreningen arbetar för att förbättra medlemmarnas ekonomiska och affärsmässiga intressen och arrangerar även mässor och en Sverigetour för branschen samt har en permanent utställning, PWA Promotion House, i Stockholm.