Två branschorganisationer inom produktmedia blir en

PUBLICERAD: 11 december 2023
UPPDATERAD: 11 december
PWA öppnade i höstas ett showroom i Stockholm där tolv av medlemmarna ställer ut. Foto: Anja Degerholm

Svensk branschförening profil- och reklamartiklar (SBPR) och Promotion Wholesalers Association (PWA) går samman och blir en gemensam intresseorganisation för produktmediabranschen. 

Styrelserna för de två föreningarna skriver i ett gemensamt pressmeddelande att de under hösten arbetat för att försöka hitta lösningar för att stärka branschen och att detta utmynnat i förslaget om en sammanslagning. Samtliga medlemmar i respektive förening har informerats om detta.

En arbetsgrupp får i uppdrag att arbeta vidare med idén om hur den nya gemensamma branschorganisationen/ekonomiska föreningen ska utformas, men även ett nytt namn på föreningen. För att förslaget ska genomföras krävs att medlemmarna tycker att det är bra och rätt väg att gå framåt. De två föreningarna kommer att kalla till ett extra årsmöte under januari 2024 för att diskutera frågan.

 

SBPR

SBPR, Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter, är en intresseorganisation för promotionföretag – återförsäljare, leverantörer och underleverantörer som ska verka för att stärka profil- och presentreklamens betydelse i marknadsföringen samt tillvarata beställarnas intressen.

 

PWA

PWA, Promotion Wholesalers Association, består av medlemsföretag som arbetar med produkter avsedda att stärka slutkundernas varumärken. Föreningen arbetar för att förbättra medlemmarnas ekonomiska och affärsmässiga intressen och arrangerar även mässor och en Sverigetour för branschen samt har en permanent utställning, PWA Promotion House, i Stockholm.

Läs vidare

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland