Två branschorganisationer inom produktmedia blir en

PUBLICERAD: 11 december 2023
UPPDATERAD: 11 december
PWA öppnade i höstas ett showroom i Stockholm där tolv av medlemmarna ställer ut. Foto: Anja Degerholm

Svensk branschförening profil- och reklamartiklar (SBPR) och Promotion Wholesalers Association (PWA) går samman och blir en gemensam intresseorganisation för produktmediabranschen. 

Styrelserna för de två föreningarna skriver i ett gemensamt pressmeddelande att de under hösten arbetat för att försöka hitta lösningar för att stärka branschen och att detta utmynnat i förslaget om en sammanslagning. Samtliga medlemmar i respektive förening har informerats om detta.

En arbetsgrupp får i uppdrag att arbeta vidare med idén om hur den nya gemensamma branschorganisationen/ekonomiska föreningen ska utformas, men även ett nytt namn på föreningen. För att förslaget ska genomföras krävs att medlemmarna tycker att det är bra och rätt väg att gå framåt. De två föreningarna kommer att kalla till ett extra årsmöte under januari 2024 för att diskutera frågan.

 

SBPR

SBPR, Svensk Branschförening för Profil- och Reklamprodukter, är en intresseorganisation för promotionföretag – återförsäljare, leverantörer och underleverantörer som ska verka för att stärka profil- och presentreklamens betydelse i marknadsföringen samt tillvarata beställarnas intressen.

 

PWA

PWA, Promotion Wholesalers Association, består av medlemsföretag som arbetar med produkter avsedda att stärka slutkundernas varumärken. Föreningen arbetar för att förbättra medlemmarnas ekonomiska och affärsmässiga intressen och arrangerar även mässor och en Sverigetour för branschen samt har en permanent utställning, PWA Promotion House, i Stockholm.

Senaste nytt

Canon skrotar franchisemodellen – "Förändring är nödvändigt"

Canon Svenska signalerar stora förändringar:
✔️Franschisemodellen avvecklas ✔️Ny partnerstruktur ✔️Fokus på tillväxt

Christer Byfors -43
Canon skrotar franchisemodellen – ”Förändring är nödvändigt”

Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Torsdagen den 13 november kl. 09.00 (CET) arrangerar Xeikon ett kostnadsfritt webbinarium på engelska med titeln "Why is toner technology here to stay for label and packaging printing". Webbinariet arrangeras i samarbete med vår systertidning Packnews.

Frank-Jacobs-900x600-1
Webbinarium: Därför är toner­teknologi här för att stanna

Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

I maj nästa år hålls Fespa. Mässan har temat ”The place for experts” som ska betona Fespa som global mötesplats för expertis, affärsutveckling inom tryck och visuell kommunikation. I veckan presenterades två nya delmässor som kommer lanseras i Barcelona.

FotoJet---2025-11-05T132301.202
Två nya delmässor får premiär på Fespa i Barcelona

Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Kongsberg tillkännager semiautomatisk "Smart Material Handler" som förlänger det befintliga skärbordet.

KongsbergPCS_SmartMaterialHandler-scaled
Kongsberg lanserar lösning för mer automatisk skärning

Läs vidare

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Storaffär skapar produktmediajätte

Det norska familjeägda produktmediabolaget Idé House of Brands har undertecknat en avsiktsförklaring (LOI) om att förvärva det svenskbaserade Wackes, för att etablera Europas största distributör av produktmedia.

Wackes
Storaffär skapar produktmediajätte