Dansk koncern förvärvar Svensk Direktreklam

PUBLICERAD: 20 december 2023
UPPDATERAD: 20 december
SDR:s nya ägare North Media bedriver sedan tidigare liknande verksamhet i Danmark, FK Distribution. Foto: Arkiv/Anja Degerholm

Den danska börskoncernen North Media köper Svensk Direktreklam (SDR) av Ge-Te Media. Den nya ägaren ser goda möjligheter att utveckla SDR ytterligare och att växa utanför Danmark.

North Media utvecklar och tillhandahåller fysiska och digitala plattformar inom business to consumer-marknaden och äger FK Distribution, BoligPortal i Danmark och BostadsPortal i Sverige. Bolagets vd, Lasse Ingemann Brodt, säger i ett pressuttalande med anledning av förvärvet att SDR är en mycket intressant verksamhet som har utvecklats starkt precis som den motsvarande verksamheten i Danmark, FK Distribution.

– Båda verksamheterna är fantastiskt duktiga på att skapa värde för både detaljhandeln och konsumenterna genom att distribuera oadresserade trycksaker och lokala gratistidningar effektivt och målinriktat i stor omfattning. Vi ser goda möjligheter att utveckla SDR ytterligare och samtidigt stärka vårt produkterbjudande i såväl Danmark som i Sverige. Affären ligger helt i linje med vår koncernstrategi, det vill säga att North Media ska växa utanför Danmark. Vi har många års erfarenhet av att driva volymbaserad verksamhet, så SDR är ett naturligt köp för oss, säger han.

Det faktiska övertagande av SDR med dotterbolag (Malmixx Projekt, Reklog) och EGRO Konsult är planerat att genomföras innan årsskiftet, den 29 december 2023.

Enligt Svensk Direktreklams vd, Henrik Olsson, förändrar inte ägarbytet något för SDR i nuläget och företaget ska framöver drivas som ett självständigt dotterbolag till North Media.

– Jag är övertygad om att North Media blir en bra ägare till SDR-bolagen. De har ett långsiktigt perspektiv och bedriver sedan länge distributionsverksamhet i Danmark, säger Henrik Olsson och fortsätter:

– SDR har under året haft en god tillväxt och utveckling med att leverera ODR till Sveriges hushåll. Forskning visar att ODR når fler konsumenter, läses längre och fler gånger än andra medier. Genom detta skapar vi starka effekter för våra kunder och det ska vi fortsätta med, tillsammans med den höga service som våra kunder är vana vid och kan förvänta sig.

Läs vidare

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2

Senaste nytt

NI Solutions blir återförsäljare för Flora

NI Solutions och Flora har skakat hand om ett nytt samarbete på den nordiska marknaden.
Floraweb

Västerbottnisk tryckerikoncern går bra i Umeå – tappar i Lycksele

Original tryckeri i Umeå gör ett starkt 2023 men dotterbolaget Original tryckeri i Lycksele har det svårare. Orsaken är minskad annonsförsäljning till bolagets annonsblad.
FotoJet-(50)

Summerar nyttan med automation

Summa demonstrerar inte bara en utan två arbetsflödeslösningar under Fespa. Detta för att visa kunderna hur de kan effektivisera sina processer.
Summa

Storformatstryckeri gör rekordresultat

Oron för minskande volymer visade sig var obefogad. Storformatsspecialisterna Ackert Reklam gör sin högsta vinst på tio år. 
DSC_6055-2