Ricohs nya affärsområdeschef: "Vi står inför stora teknikskiften"

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 21 december 2023
UPPDATERAD: 21 december
Marie Jonson de Sharengrad ser fram emot de nya produktlanseringarna hos Ricoh. Foto: Ricoh

Marie Jonson de Sharengrad är ny National Sales Manager & Head of Ricoh Graphic Communication Sverige. Hon ser fram emot att få jobba med de kommande maskinlanseringarna nästa år och arbeta strategisk med nya produktgrupper.

– Vi ska vara örat mot marknaden, säger hon till Sign&Print.

Maries väg in i den grafiska branschen började med försäljning av kontorsmaskiner på Xerox partner år 2000. Sedan arbetade hon ett tiotal år på Xerox Sverige mot grafisk industri.

Marie kommer senast från Konica Minolta där hon haft olika roller inom Produktion Printing och Industrial Printing under tio år.

I mitten av november började hon den nya tjänsten på Ricoh som på svenska enklast förklaras som affärsområdeschef för Ricoh Graphic Communication.

– Jag är ansvarig för den svenska försäljningen av produkter inom affärsområdet, samordnar och ser till att vi gör lönsamma, bra affärer.

Vad innebär din roll i det dagliga?

– Det är högt och lågt. Träffa kunder och partners, diskutera affärer med säljare, budgetarbeten och arbeta tätt med ledningen i Sverige såväl som på Europanivå. Det innebär också arbete med lanseringar som till exempel vår nya B2-Inkjet som vi lanserar och visar på Drupa i maj 2024.

Jag antar att du trivs i den grafiska branschen. Vad tycker du är roligast?

– Det är att sälja det som kunden lever och tjänar pengar på. Titta på helheten i affären och bli en naturlig samarbetspartner med våra kunder. Det är en komplex affär som innefattar finansiering, service och en stor del teknik. Det är ett partnerskap som vi vill ska pågå under många år.

– Sedan tycker jag teknikutveckling är roligt. Det händer nya saker hela tiden och det finns alltid nya utmaningar och möjligheter.

Vässar erbjudandet till kunden

Just utmaningar är något den grafiska branschen brottas med. Marie Jonson de Sharengrad berättar att en viktig arbetsuppgift för henne framöver blir att arbeta mer med strategier för försäljningen och för vilka produktgrupper Ricoh Sverige ska bära ut till sina kunder.

– Vi ska vara örat mot marknaden. Det är inte alltid självklart att det som lanseras och drivs fram av Ricoh Japan är det vi ska sätta tänderna i. Jag har naturligtvis ett tätt samarbete med mitt team som varit ombord i många år. Det är en marknad som är vikande och vi försöker som många andra se till att våra produkter och tjänster ska vara de rätta för kunden.

Ett annat huvudområde i Ricoh Norden är efterbehandling med kända och etablerade varumärken inom till exempel falsning, laminering, skärmaskiner och skärbord.

– Det satsar vi på, då vi vill vara den självklara leverantören till våra kunder för att hjälpa dem att arbeta effektivt och bli mer lönsamma.

Utmaningar som sporrar

Samtidigt som det är kärva tider så händer det mycket hos de grafiska företagen just nu och Ricoh är inget undantag.

– Vi står inför stora teknikskiften! Från att vara en stark leverantör inom tonersegmentet och en stark leverantör av inkjet-huvuden satsar vi även på att bredda vårt utbud inom inkjet. Det utmanar och sporrar oss som organisation både när det gäller försäljning och service.

Marie Jonson de Sharengrad vet att 2024 kommer innebära hårt arbete.

– Vi går in med en tillförsikt men med ett mindset att vi får jobba hårt och lite smartare. Vi har en väldigt stark kundgrupp som vi ska vårda och ta hand om mer än någonsin för att få den att växa och tryggas.

Kommer du peka ut någon speciell riktning?

– Nej, jag som person kommer inte peka ut någon riktning. Vi står stadigt i Sverige med hög marknadsandel. Som jag nämnt tidigare så sker nu två stora lanseringar av inkjetmaskiner i Ricoh Europa. En för löpande bana och en B2-arkpress. Det är klart att det kommer vara ett naturligt steg att titta vidare på för den Svenska marknaden. Det finns redan ett stort intresse från våra kunder att få ta del av mer information.

Det handlar om den nya press för löpande bana Ricoh ProTM VC80000 och B2-arkpressen ProTM Z75. Marie och teamet ser fram emot att få visa båda på Drupa i maj.

”Jättespännande utmaning”

Hur känns det att vara ny på jobbet?

– Det är jättespännande och lite ovant. Men det ger mycket energi att lära känna en ny organisation, personal och produkter tillsammans med nya och gamla kunder.

Vad är bakgrunden till att du tog den här tjänsten?

– Ricoh är ett företag som är marknadsledande inom sitt segment Graphics Communication. Det är välrenommerat och har gjort bra ifrån sig även på den europeiska marknaden. Så när frågan kom kändes det som en jättespännande utmaning.

Marie Jonson de Sharengrad bor utanför Borås och kommer inledningsvis befinna sig mycket på kontoret i Solna eller på resande fot för att lära känna personal, kunder och leverantörer.

–Det är något som jag tycker är spännande och viktigt.

Men hon har en förhoppning att så småningom kunna arbeta mer från Ricohs kontor i Göteborg.

Läs vidare

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper

Senaste nytt

Alvöen breddar utbudet av fräs- och skärmaskiner

Alöven är nu skandinavisk distributör av Kimlas CNC-fräs- och skärbord för industriell produktion. Det ska komplettera de lösningar som företaget sedan tidigare erbjuder från MultiCam. 
CNC Alvöen

Du missar väl inte Packnorth Award 2024?

Bidragen till Packnorth Award kommer nu in i tät följd. Det är fjärde gången tävlingen arrangeras och i år är prisutdelningen tillbaka på Scanpack. Årets tävling bjuder på nyheter.
PNA-head-240627x

Wackes tror på starkt år – nyanställer tre

Produktmediaföretaget Wackes förstärker organisationen med tre anställda. Detta för att möta en ökad efterfrågan på bolagets produkter och tjänster.
Wackes 1

Har Lessebo Paper hittat årets sommarhit?

Frågan vi väl alla gått och grunnat på är väl hur ett papper låter, en fråga som nu äntligen ett svar tack vare Lessebo Paper som tagit ett djärvt steg bortom det visuella genom att utforska denna något udda fråga. Resultatet är Lessebo Paper Player – en spelare som förvandlar papperets tysta elegans till en fascinerande ljudupplevelse.
Lessebo Paper