Pytteliten skyltreklam lockar betraktaren nära

Foto: Pressbild
PUBLICERAD: 22 december 2023
UPPDATERAD: 22 december
Besökarna ska lockas till biograferna med reklam i det lilla formatet.

JCDecaux och reklambyrån Dorian Mabb har tagit fram ett reklambudskap som ska vara världens minsta i Eurosize-formatet. Skylten uppförs på Kungsgatan i Stockholm där betraktaren får utforska budskapet bakom ett inbyggt förstoringsglas.

Inför att filmen ”Bamse och världens minsta äventyr” har premiär 22 december lockas publiken att komma närmare filmens tema. Kampanjen kallas ”Världens minsta Eurosize”.

– Precis som i filmen, där Bamses vänner behöver ett förstoringsglas för att hitta Bamse och Nalle-Maja, krävs även här ett hjälpmedel för att kunna se vår pyttelilla affisch. Det är ett kul och interaktivt sätt att koppla ihop filmens äventyr med vår värld. Vi hoppas att det ska ge både små och stora barn ett leende på läpparna, säger Gergö Wolmestad på Dorian Mabb.

Den som tittar genom förstoringsglaset kommer att se premiärdatum och Bamse och Nalle-Maja presenterade som små insikter.

Skyltreklamen utanför ramarna kommer finnas i Stockholm, Göteborg och Malmö.

Olika Bamsemotiv kommer också föras upp på andra skyltar i Stockholm, Göteborg och Malmö. På dessa skyltar ansåg utomhusleverantören Havelle att karaktärerna och den tecknade växtligheten behöver komma till sin fulla rätt och att motivet skulle ges mer utrymme än de vanliga måtten för skyltarna.

Reklam som skär genom bruset

– Jag ville att Bamse och Brummelisa med sin fallskärm skulle komma från ovan och landa i full växtlighet, vilket gjorde att vi behövde ta oss an lite mer än skyltens ordinarie storlek, säger Torbjörn Christell från Havelle.

JCDecaux skriver att det i en tid där vår uppmärksamhet ofta är fragmenterad och digitaliserad har utomhusmediet med sin fysiska närvaro en unik förmåga att skära genom bruset.

Läs vidare

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w

Snabb DTF-affär: ”Funderade bara en halvtimme”

Reklamlabbet i Glasriket hade i några år funderat på att uppgradera sitt textiltryck. När de fick höra talas om Mimakis DTF-lösning slog de till direkt. Företaget har även utökat med fler maskiner – och personal.
RL Fredrik Sara 2

Senaste nytt

Roland DG blandar stort och smått

Roland DG fokuserar på senaste släppen på årets Fespa-mässa med såväl mindre skrivbordsvarianter som storformatsskrivare med ”print and cut”-funktion.
Roland

Etikettmarknaden föll 25 procent

Efter Coronapandemin, där etikettmarknaden formligen exploderade, var fallet med 25,8 procent 2023 (enligt FINAT) kanske att vänta. Trots det beskriver Claus Søndergaard, från UPM Raflatac, det som ett tufft år, men säger samtidigt att förväntningarna på 2024 är positiva.
Claus_UPMRaflatac

Arbetshästar och neonutskrifter hos Swissqprint

Flatbädden Kudu och rullprintern Karibu tillsammans med iögonfallande neonutskrifter ska dra blickarna till Swissqprints monter under Fespa.
SQP trade fair

Zünd visar lösningar för ökad automation

Digitalisering, automation och innovation sammanfattar det skärbordstillverkaren Zünd visar under Fespa. Bland nyheterna finns ett kameratillval till deras största skärbord.
Zund Fespa 1 w