JCDecaux och reklambyrån Dorian Mabb har tagit fram ett reklambudskap som ska vara världens minsta i Eurosize-formatet. Skylten uppförs på Kungsgatan i Stockholm där betraktaren får utforska budskapet bakom ett inbyggt förstoringsglas.
Inför att filmen ”Bamse och världens minsta äventyr” har premiär 22 december lockas publiken att komma närmare filmens tema. Kampanjen kallas ”Världens minsta Eurosize”.
– Precis som i filmen, där Bamses vänner behöver ett förstoringsglas för att hitta Bamse och Nalle-Maja, krävs även här ett hjälpmedel för att kunna se vår pyttelilla affisch. Det är ett kul och interaktivt sätt att koppla ihop filmens äventyr med vår värld. Vi hoppas att det ska ge både små och stora barn ett leende på läpparna, säger Gergö Wolmestad på Dorian Mabb.
Den som tittar genom förstoringsglaset kommer att se premiärdatum och Bamse och Nalle-Maja presenterade som små insikter.
Olika Bamsemotiv kommer också föras upp på andra skyltar i Stockholm, Göteborg och Malmö. På dessa skyltar ansåg utomhusleverantören Havelle att karaktärerna och den tecknade växtligheten behöver komma till sin fulla rätt och att motivet skulle ges mer utrymme än de vanliga måtten för skyltarna.
Reklam som skär genom bruset
– Jag ville att Bamse och Brummelisa med sin fallskärm skulle komma från ovan och landa i full växtlighet, vilket gjorde att vi behövde ta oss an lite mer än skyltens ordinarie storlek, säger Torbjörn Christell från Havelle.
JCDecaux skriver att det i en tid där vår uppmärksamhet ofta är fragmenterad och digitaliserad har utomhusmediet med sin fysiska närvaro en unik förmåga att skära genom bruset.