Digitalt skärbord lyfte skylttillverkningen för Dalsign

Foto: privat
PUBLICERAD: 11 januari 2024
UPPDATERAD: 11 januari
Jörgen Andersson, vd på Dalsign i Mellerud, med skärbordet från Zünd.

Dalsign producerar allt från skyltar och bildekor till utställningsmaterial och profilkläder. Med sin nya skärmaskin har tillverkningen av skyltar fått ett lyft. Genuina träskyltar till vandringsleder är en specialitet för Mellerudsföretaget.

I år fyller Dalsign 24 år. Jörgen Andersson och Vivian Johansen tog över verksamheten år 2000, några år efter starten. Idag arbetar sex personer på firmans två enheter i Dalsland.

– Vi har en butik i Mellerud och en i Bengtsfors. Tillverkning sker i Mellerud där vi har alla maskiner. Sedan har vi ett kontor och butik/showroom i Bengtsfors. Där finns också en transferpress, säger Jörgen Andersson, vd.

De brukar säga att de trycker på allt från pennor till långtradare.

– Ungefär hälften är profilkläder och hälften är skyltar och dekaler till bilar, säger Jörgen Andersson.

Kunderna är mestadels lokala företag.

– Vi på Dalsign har väldigt lite privatkunder men vi har en del föreningar som kunder. Vi trycker och säljer profilkläder och matchställ, säger Jörgen Andersson.

Företaget är en del av New Wave Profile som består av 90 fristående företag inom profilmedia i Norden.

Ett annat viktigt affärsben för Dalsign är så klart skyltmakandet. De tillverkar skyltar i allt från plexiglas och akryl till aluminium. De erbjuder ljusreklam och fasadskyltar med eller utan belysning.

På sin hemsida har företaget en webbshop där kunderna själva kan beställa både skyltar och andra produkter.

Satsade på Zünd

Nyligen köpte Dalsign det digitala skärbordet Zünd S3 L-1600 som skär, graverar och fräser i material som PVC, plexiglas, metall, trä och kompositmaterial. Det är utrustat med 1 kW fräs och har även skärande verktyg.

S3-serien brukar framhållas för sin snabbhet och att den kan uppdateras och uppgraderas för att möta nya krav på de modulära verktygs- och materialhanteringssystemen. Skärlösningar kan skräddarsys efter företagens specifika produktionskrav.

– Det var en stor investering för oss. Den har funkat jättebra, säger Jörgen Andersson.

Varför gjorde ni investeringen?

– Det var för att få hjälp med skärning och fräsning. Vi har sparat in lite på personal. Tidigare var det en person som gjorde det för hand.

Men maskinen kan också åstadkomma en del som inte går att göra med handkraft.

– Vi kan göra mycket saker vi inte kunde göra tidigare. Vi fräser en hel del skyltar nu som träskyltar med text till vandringsleder men även frästa skyltar i aluminium och akrylplast som man beställer själv. PVC-skyltar gör den väldigt bra. Men även dekaler, affischer och banderoller.

Dalsign producerar bland annat skyltar till vandringsleder.

Hur kommer det sig att valet föll just på maskinen från Zünd?

– Vi tittade på olika märken men det här kändes bäst. Det är ett erkänt märke. De kanske inte är billigast men vi tror det är bättre att satsa på kvalitet.

Ny satsning på laser

Dalsign var på plats under Sign&Print-mässan och tittade på lasergraveringsmaskinen Trotec Q400 som Logimark är återförsäljare för.

– Vi gjorde affären efter mässan. Vi tittade på många olika märken men fick förtroende för Logimark och tyckte den verkade bra. Det blir en trygghet att kunna göra det själva. Kunderna bestämmer sig rätt snabbt och vill ha produkterna denna helg eller nästa, säger Jörgen Andersson.

I Dalsigns maskinpark finns också en brodyrmaskin, transferpress och två folieringsmaskiner.

Har ni fler maskininvesteringar på gång?

– Jag tycker att det känns som det funkar med det vi har. Maskiner är alltid roligt och bra. Vi har en planprinter på önskelistan men den behöver gå otroligt mycket, för det är mycket pengar.

Flera ben att stå på

Företaget går bra trots en skakig omvärld.

– Det har varit ett osäkert läge sedan pandemin och krig så vi har legat lågt och tänkt att vi väntar och ser. Men vi har väldigt mycket att göra, säger Jörgen Andersson.

Hur tolkar du det?

– Jag vet inte om det är för att det är en mindre ort, att man inte far så illa av konjunkturer. Sedan brukar det vara bra att ha många olika ben att stå på. Vi sålde färre profilprodukter under pandemin. Då var det ingenting. Jag tror inte vi sålde en penna på flera månader eftersom ingen träffades. Men mycket annat fungerade ändå.

Läs vidare

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Scandrafts nya maskinsatsning

Scandraft laddar för Öppet hus på fredag. Då kommer de visa upp sin nya satsning på maskinförsäljning.
DSC_4436

Matt revolution: Ny UV-inkjetteknologi för etiketter

Heidelbergs dotterbolag presenterar forskningsgenombrott: Matta etiketter trots UV-inkjetteknik.
MatteJet_01

Canon skördar frukterna av lyckat Drupa

Canon har anordnat ”post Drupa-event” i Stockholm, Göteborg och Malmö för att ge sina kunder som inte var på plats en chans att se de viktigaste nyheterna de visade på mässan. Företaget gjorde en bra mässa men vilken maskin drog egentligen till sig mest intresse bland de svenska kunderna?
_MG_2113

Senaste nytt

Branog satsar på DTG: "Dumt om de springer till konkurrenterna"

Branog Branding satsar på profil som ett nytt ben. Tryckeriet har investerat i en DTG-maskin (direct to garment) för att trycka direkt på textil. Men lösningen fungerade inte riktigt som de tänkte på förhand. Läs mer om vad de lärt sig under resans gång.
Branog1

Fujifilms Tommy Segelberg får nytt internationellt toppjobb

– Det är kul att Fujifilm visar att man kan växa inom bolaget, säger Tommy Segelberg, till Sign&Print.
Tommy_Segelberg

Antalis förvärvar Xerox pappersverksamhet i EMEA-regionen

– Det är viktigt för oss att behålla starka positioner på våra marknader och förbättra lönsamheten för vår kontorspappersverksamhet, säger Hervé Poncin, vd för Antalis.
FotoJet---2024-10-02T132714.194

Ricoh satsar på AV-lösningar i nytt samarbete med LG

Ricoh och LG ingår ett globalt partnerskap med LG. Genom att kombinera Ricohs kommunikationstjänster med LGs displayprodukter stärker de sin kapacitet inom AV-lösningar på arbetsplatser.
LGE-picture_tcm96-86922