Digitala investeringar för framtiden

PUBLICERAD: 18 januari 2024
UPPDATERAD: 22 januari
Headwears vd Björn Mattson hoppas att investeringarna i digitala system ska bli ett lyft för företaget och ge nöjdare kunder. Foto: Anja Degerholm

I år firar möss- och kepsförsäljaren Headwear 15-årsjubilum. Efter flera år med tillväxt har det senaste året handlat mycket om investeringar i digitala system. Nu hoppas företaget kunna skörda frukten av det och satsar framåt.

– Ambitionen för 2024 är att få IT-investeringarna på plats. Med digitala orderflöden ska det bli lättare att lägga beställningar och att se orderstatus och leveransdatum. Det ska ge en tryggare affär och säkrare leveranstider och förhoppningsvis skapa en annan kundnöjdhet, säger Björn Mattsson, vd och delägare i Headwear.

Förutom digitala investeringar har bolaget även gjort en satsning på kläder med sublimeringstryck, som funktionströjor, badbyxor och merchkläder. Björn Mattsson poängterar att mössor och kepsar alltid kommer att vara Headwears ”huvudprodukt”, men att det finns utrymme för annat också. Förra året startades även en marknadsavdelning för att jobba ännu mer med marknadsföring och också kunna hjälpa återförsäljarna med detta.

Flora av nyheter

Malmöföretaget med drygt 30 anställda har ingen egen produktion i Sverige, men har ett brodyrbolag i Polen och samarbetspartners som gör övrig förädling och tryck.

– Vi ser dem som långsiktiga partners och vi går också in som delfinansiärer vid investeringar i maskiner och utrustning, berättar Björn.

På Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping under vecka 3 presenterades fyra kepsnyheter: en kollektion med ett material som både har UV-skydd och är vind- och vattenavvisande, stentvättade så kallade ”cool dad caps”, en sportserie för golfare samt en serie för löpare. Produktfloran utökas kontinuerligt.

Textil med sublimeringstryck är något som tillkommit i Headwears sortiment på senare tid.
Längre livslängd

Framåt finns en önskan om att kunna erbjuda produkter med ännu högre kvalitet och längre livslängd.

– Vi har tittat mycket på USA och hur de tillverkar kepsar. Vi vill lyfta fokuset från priset och istället se på hållbarheten och hur länge kepsen används. Att komma bort från att det bara är den billigaste kepsen som gäller, som man slänger efter sommaren.

Detsamma gäller strumpor som blivit Headwears tredje mest sålda produktgrupp.

– Just nu håller vi på att testa en strumpa med ”lifetime warranty”, den ska i alla fall kunna hålla i flera år. Det är för att ta bort fokus från billiga strumpor och vi har ägnat mycket tid åt teknisk utveckling tillsammans med leverantören. Ambitionen är att kunna lansera dem i april-maj, säger Björn Mattsson.

En stentvättad ”cool dad cap” med brodyr. Kanske för en Göteborgare?

Senaste nytt

De investerar i digitalpress med efterbehandling

"Vi har ett uppsving för tryckta medier nu" säger Christopher Åberg, en av delägarna i Designhuset-Screentext.

bildjpg
De investerar i digitalpress med efterbehandling

Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

Mimaki lanserar en direct-to-object-skrivare (DTO) för industriella volymer. Nya UJF-7151plus II e är en flatbädds-UV som levererar upp till 1800 dpi i höga hastigheter.

_0644_UJF-7151plus-II-e
Ny DTO-skrivare från Mimaki klarar tyngre objekt

HP lanserar ny print- and cut

HP DesignJet T870 är en kompakt, lätt och mångsidig 24-tumskrivare. Den skriver ut från A4- till A1-format.

HP-Designjet-T870_Retail_KSP_00_Hero_JPN_015_v2
HP lanserar ny print- and cut

Girls Who Print arrangerar "Fempire"

Den 13 november återvänder Girls Who Print Day Conference med "Fempire". En uppmaning att bygga, styra och äga sin framtid inom print.

FotoJet---2025-11-07T123222.859
Girls Who Print arrangerar ”Fempire”

Läs vidare

Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Under tisdagen hölls Publishinggalan på Berns Salonger i Stockholm. Bland annat vinner Elanders pris för sin egentryckta årsredovisning. Här är alla vinnare där det framstår vem som tryckt bidragen.

Berns_skymnNY2000
Här är vinnarna i Publishingpriset – och tryckerierna bakom

Nu är nya Sign&Print här!

Nu kommer nya Sign&Print varm från tryckeriet! Årets sista nummer innehåller en 28 sidor stor mässrapport från Sign&Print Scandinavia.

583
Nu är nya Sign&Print här!

Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Företaget har hamnat på obestånd.

FotoJet---2025-09-22T110803.590
Klassiskt skånskt bokbinderi i konkurs

Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus

Den grafiska återförsäljaren bjuder in till Öppet hus i Malmö den 12 november för att visa upp det senaste inom digitaltryck och produktionslösningar. 

DSC_2249
Marabu visar kraftfull flatbädd på Öppet hus