Digitala investeringar för framtiden

PUBLICERAD: 18 januari 2024
UPPDATERAD: 22 januari
Headwears vd Björn Mattson hoppas att investeringarna i digitala system ska bli ett lyft för företaget och ge nöjdare kunder. Foto: Anja Degerholm

I år firar möss- och kepsförsäljaren Headwear 15-årsjubilum. Efter flera år med tillväxt har det senaste året handlat mycket om investeringar i digitala system. Nu hoppas företaget kunna skörda frukten av det och satsar framåt.

– Ambitionen för 2024 är att få IT-investeringarna på plats. Med digitala orderflöden ska det bli lättare att lägga beställningar och att se orderstatus och leveransdatum. Det ska ge en tryggare affär och säkrare leveranstider och förhoppningsvis skapa en annan kundnöjdhet, säger Björn Mattsson, vd och delägare i Headwear.

Förutom digitala investeringar har bolaget även gjort en satsning på kläder med sublimeringstryck, som funktionströjor, badbyxor och merchkläder. Björn Mattsson poängterar att mössor och kepsar alltid kommer att vara Headwears ”huvudprodukt”, men att det finns utrymme för annat också. Förra året startades även en marknadsavdelning för att jobba ännu mer med marknadsföring och också kunna hjälpa återförsäljarna med detta.

Flora av nyheter

Malmöföretaget med drygt 30 anställda har ingen egen produktion i Sverige, men har ett brodyrbolag i Polen och samarbetspartners som gör övrig förädling och tryck.

– Vi ser dem som långsiktiga partners och vi går också in som delfinansiärer vid investeringar i maskiner och utrustning, berättar Björn.

På Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping under vecka 3 presenterades fyra kepsnyheter: en kollektion med ett material som både har UV-skydd och är vind- och vattenavvisande, stentvättade så kallade ”cool dad caps”, en sportserie för golfare samt en serie för löpare. Produktfloran utökas kontinuerligt.

Textil med sublimeringstryck är något som tillkommit i Headwears sortiment på senare tid.
Längre livslängd

Framåt finns en önskan om att kunna erbjuda produkter med ännu högre kvalitet och längre livslängd.

– Vi har tittat mycket på USA och hur de tillverkar kepsar. Vi vill lyfta fokuset från priset och istället se på hållbarheten och hur länge kepsen används. Att komma bort från att det bara är den billigaste kepsen som gäller, som man slänger efter sommaren.

Detsamma gäller strumpor som blivit Headwears tredje mest sålda produktgrupp.

– Just nu håller vi på att testa en strumpa med ”lifetime warranty”, den ska i alla fall kunna hålla i flera år. Det är för att ta bort fokus från billiga strumpor och vi har ägnat mycket tid åt teknisk utveckling tillsammans med leverantören. Ambitionen är att kunna lansera dem i april-maj, säger Björn Mattsson.

En stentvättad ”cool dad cap” med brodyr. Kanske för en Göteborgare?

Läs vidare

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland

Hexis förstärker med tidigare världsmästare

Jonas Sjöström, tidigare vinnare av World Wrap Masters, blir ansvarig för Hexis affärsområde Automotive, som bland annat omfattar wrapfolier, solfilm och varumärket Bodyfence.
Foto_Jonas_Sjöström_2

Det händer på årets Fespa-mässa

När Fespa Global Print Expo återvänder till Amsterdam RAI i mars så är det med välkända inslag som Sustainability Spotlight och World Wrap Masters, men även med nyheter som rör digital signage, personalisering och ett initiativ för att minska spillet.
Fespa kollage

Senaste nytt

Spandex lanserar ny folieserie

Spandex introducerar varumärket AUTO och ett produktsortiment som riktar sig till professionella aktörer inom bilfoliering. Den första produkten är en serie PPF-folier.
AUTO PPF PR-Images 2

TAG Reklam: "Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan"

TAG Reklam är en veteran bland Karlstads många profilföretag och uppnådde sin högsta omsättning senaste året 2022/2023. I sitt nattklubbssvarta showroom satsar de på minimalism för att underlätta för kunderna.
– Vi vill ha så lite som möjligt på hyllan, säger Andreas Gustafsson, vd.
DSC_5547

Tryckcentrum växer digitalt genom förvärv

Tryckcentrum i Blekinge förvärvar Altefur Development och den 1 mars öppnas en ny avdelning som kommer att fokusera på digital kommunikation.
Tryckcentrum

Profilföretaget Printer gör satsning i Finland

Brover Group-ägda Printer, e-handlare inom reklam- och trycksaker, har verkat på den svenska marknaden under några år. Nu tar företaget steget över Östersjön och går in i grannlandet Finland.
Printer Finland