
I år firar möss- och kepsförsäljaren Headwear 15-årsjubilum. Efter flera år med tillväxt har det senaste året handlat mycket om investeringar i digitala system. Nu hoppas företaget kunna skörda frukten av det och satsar framåt.
– Ambitionen för 2024 är att få IT-investeringarna på plats. Med digitala orderflöden ska det bli lättare att lägga beställningar och att se orderstatus och leveransdatum. Det ska ge en tryggare affär och säkrare leveranstider och förhoppningsvis skapa en annan kundnöjdhet, säger Björn Mattsson, vd och delägare i Headwear.
Förutom digitala investeringar har bolaget även gjort en satsning på kläder med sublimeringstryck, som funktionströjor, badbyxor och merchkläder. Björn Mattsson poängterar att mössor och kepsar alltid kommer att vara Headwears ”huvudprodukt”, men att det finns utrymme för annat också. Förra året startades även en marknadsavdelning för att jobba ännu mer med marknadsföring och också kunna hjälpa återförsäljarna med detta.
Flora av nyheter
Malmöföretaget med drygt 30 anställda har ingen egen produktion i Sverige, men har ett brodyrbolag i Polen och samarbetspartners som gör övrig förädling och tryck.
– Vi ser dem som långsiktiga partners och vi går också in som delfinansiärer vid investeringar i maskiner och utrustning, berättar Björn.
På Nordic Profile Fair-mässan i Jönköping under vecka 3 presenterades fyra kepsnyheter: en kollektion med ett material som både har UV-skydd och är vind- och vattenavvisande, stentvättade så kallade ”cool dad caps”, en sportserie för golfare samt en serie för löpare. Produktfloran utökas kontinuerligt.

Längre livslängd
Framåt finns en önskan om att kunna erbjuda produkter med ännu högre kvalitet och längre livslängd.
– Vi har tittat mycket på USA och hur de tillverkar kepsar. Vi vill lyfta fokuset från priset och istället se på hållbarheten och hur länge kepsen används. Att komma bort från att det bara är den billigaste kepsen som gäller, som man slänger efter sommaren.
Detsamma gäller strumpor som blivit Headwears tredje mest sålda produktgrupp.
– Just nu håller vi på att testa en strumpa med ”lifetime warranty”, den ska i alla fall kunna hålla i flera år. Det är för att ta bort fokus från billiga strumpor och vi har ägnat mycket tid åt teknisk utveckling tillsammans med leverantören. Ambitionen är att kunna lansera dem i april-maj, säger Björn Mattsson.








